Gå till innehåll

Inferno


Recommended Posts

Titel:

Inferno

 

FORMAT:

En kortfilm.

 

GENRE:

En mokumentär.

 

SYNOPSIS:

Daniel, en misslyckad filmare, gör en dokumentär om Inferno, en till synes galen gatumusikant som driver runt och provocerar folk. Daniel vill ta reda på Infernos hemligheter. Vem är han, och varför är han så arg? Vad vill han med sina provokationer?

 

Det finns dock ett problem. Inferno är inte alls särskilt sugen att ge Daniel några svar. Han håller sina hemligheter för sig själv och verkar mest tolerera honom för att han gillar tanken att någon vill göra en film om honom.

 

INFLUERAD AV:

Werner Herzog, så som han gjort i så många filmer så vill jag göra en film där fiktion och dokumentär liksom smälter samman och blir något annat, något mer än en vanlig spelfilm eller en vanlig dokumentär.

 

PLANERAD INSPELNING:

2018.

 

/D

INFERNO av Daniel Hållquist.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tja! Kommenterar samtidigt som jag läser.

 

- Sida 2. När Inferno berättar om sig själv, skriv det som en dialog istället. Allt han säger, exakt allt. Ett förslag, låt Daniel ha första repliken så att man som åskådare blir introducerad till konceptet "dokumentär". Ett tips är att han ber Inferno berätta om sig själv.

- Återigen sida 2. När Inferno berättar hur länge han bott i källaren osv, skriv det som dialog istället. Misstänker att det kan vara ett återkommande "problem" i manuset så undviker i fortsättningen att återupprepa det.

- När du skriver DANIEL (UTANFÖR BILD), lite petigt kanske men det räcker med DANIEL (O.S). Du vet säkert det sen innan men det står för "off screen".

 

Rent tekniskt var det allt jag noterade.

 

Storyn - Jag gillar manuset, skönt flow och inte allt för många onödiga beskrivningar. Bra dialog, kul och intressant.

Jag läste hela manuset och det gör man inte så ofta =). Misstänker att du tänker spela in den själv och då är det alltid skönt att produktionen inte behöver vara så kostsam. Snyggt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, tack för att du läste och kommenterade!

 

Tja! Kommenterar samtidigt som jag läser.

 

Sida 2. När Inferno berättar om sig själv, skriv det som en dialog istället. Allt han säger, exakt allt.

 

När Inferno berättar hur länge han bott i källaren osv, skriv det som dialog istället. Misstänker att det kan vara ett återkommande "problem" i manuset så undviker i fortsättningen att återupprepa det.

 

Jo, det kommer senare. Jag har ett något annorlunda sätt att jobba fram en slutversion, jag brukar jobba nära med skådespelarna och låta dem improvisera vissa scener, ibland ger jag dem några scener som de endast får läsa en gång innan de får spela upp den ur minnet, eller i andra fall, som de du nämner, där de endast får en situation att spela upp. Medan de gör det så filmar jag dem och sen efteråt ser jag genom det och skriver om efter deras improvisationer.

 

Läste att John Cassavetes & Hal Ashby jobbade på samma sätt och det inspirerade mig att göra likadant. Har verkligen lyft mina filmer, tycker jag.

 

Ett förslag, låt Daniel ha första repliken så att man som åskådare blir introducerad till konceptet "dokumentär". Ett tips är att han ber Inferno berätta om sig själv.

 

Bra förslag! Det kör jag på :)

 

När du skriver DANIEL (UTANFÖR BILD), lite petigt kanske men det räcker med DANIEL (O.S). Du vet säkert det sen innan men det står för "off screen"

 

Jo, gammal ovana. Har nog att göra med att jag ogillar att skriva ut beteckningar på engelska.

 

Jag läste hela manuset och det gör man inte så ofta =)

 

Najs :)

 

Storyn - Jag gillar manuset, skönt flow och inte allt för många onödiga beskrivningar. Bra dialog, kul och intressant

 

Kul att höra! Några förslag på förbättringar? Inför nästa version tänkte jag förstärka konflikten mellan Daniel & Inferno. Tror nog man kan dra det ett varv till.

 

Misstänker att du tänker spela in den själv och då är det alltid skönt att produktionen inte behöver vara så kostsam. Snyggt!

 

Jo, precis. Har sökt stöd hos Filmbasen & Moving Sweden men om man ej får stöd så är det skönt att veta att man kan göra verklighet av filmen oavsett.

 

Enkel historia, enkla miljöer. Få skådespelare, varav jag är en. Borde gå som en dans :)

 

Ha det fint!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du kör på med dina egna projekt. Hoppas det går bra.

 

En tanke som slog mig var att man kanske kan försöka få lite mer djup på karaktären Inferno. Just nu känns han (eller är?) en tillsyntes nobody och jag upplevde lite att man inte fick en riktig förklarig på varför Daniel börjar följa honom?

 

Ett tips som skulle kunna lösa det är att han (Inferno) eveutellt en gång varit "någon" eller varit på god väg iallafall. Dvs han kanske var förband till något stort band? Kanske spelat i ett? För att sedan fucka upp det, sitt äktenskap och nu mer eller minre bara vill dö i sin ensamhet. Det skulle förklara lite varför han vill straffa sig själv. Det skulle även förklara varför Daniel tycker han är intressant att följa. Bara ett tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du kör på med dina egna projekt. Hoppas det går bra.

 

Nja, det går så där, men kul är det och så ger det mitt liv mening! :)

 

En tanke som slog mig var att man kanske kan försöka få lite mer djup på karaktären Inferno. Just nu känns han (eller är?) en tillsyntes nobody och jag upplevde lite att man inte fick en riktig förklarig på varför Daniel börjar följa honom?

 

Jo, så är det ju. Man får ingen riktig bakgrund, det är pang på liksom.

 

Min tanke var väl att Inferno är så knäpp och så speciell att bara det berättigar att Daniel vill göra en dokumentär om honom.

 

Ett tips som skulle kunna lösa det är att han (Inferno) eveutellt en gång varit "någon" eller varit på god väg iallafall. Dvs han kanske var förband till något stort band? Kanske spelat i ett? För att sedan fucka upp det, sitt äktenskap och nu mer eller minre bara vill dö i sin ensamhet. Det skulle förklara lite varför han vill straffa sig själv. Det skulle även förklara varför Daniel tycker han är intressant att följa. Bara ett tips.

 

Bra tips! Det kör jag på :)

 

Tack för bra feedback!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt! En annan grej som skulle kunna ge en intressant presenation av Inferno och samtidigt introducera konceptet bra för åskådarna i form av dialog. Ett kort klipp då teamet, Daniel och Inferno verkar leta en plats, lokal, ja whatever.

 

Daniel: "What are you doing"

Inferno: "I think I'm lost..?"

 

Min tanke är att Inferno verkar vara en ganska förlorad/vilsen individ och det därför skulle vara ganska häftigt om hans allra första replik skulle visa på just det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt! En annan grej som skulle kunna ge en intressant presenation av Inferno och samtidigt introducera konceptet bra för åskådarna i form av dialog. Ett kort klipp då teamet, Daniel och Inferno verkar leta en plats, lokal, ja whatever.

 

Daniel: "What are you doing"

Inferno: "I think I'm lost..?"

 

Min tanke är att Inferno verkar vara en ganska förlorad/vilsen individ och det därför skulle vara ganska häftigt om hans allra första replik skulle visa på just det.

 

Tänker faktiskt inte att han är särskilt vilsen, utan mer... hellbent on destruction.

 

Vissa människor är ju så, jag har träffat många, självdestruktiva men inte dumma, inte alls så att de saknar självinsikt på något vis. Snarare tvärtom, de ser för klart ibland och ser att problemet ligger hos dem själva, något som sitter djupt inne och som de inte har verktygen att lösa. Så förlorade, absolut, men definitivt inte vilsna.

 

Det är ju också det som är konflikten i filmen, Daniel, den inkompetente filmaren, försöker göra en dokumentär där han vill att Inferno ska öppna upp sig och visa känslor, gråta, visa ånger, kort sagt, bete sig som en person som publiken kan förbarma sig över, typ, "stackars arma människa, se, bakom all den ilskan så gömmer sig ett sårat barn", men Inferno ger aldrig honom (eller publiken) det nöjet.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...