Gå till innehåll

Gasen


Recommended Posts

Manuset har rätt många formatfel. T.ex. att du har döpt varje scen vilket man inte brukar göra, sedan finns inga karaktärsbeskrivningar med. Tommy och Viktoria kan vara allt från 5 år till 100 år i manuset. Sedan har du skrivit (det syns i filmen) plus andra liknande saker vilket inte heller förekommer i ett manus.

 

Dramaturgin är också ett viktigt moment i manusskrivande. Karaktärsuppbyggande, vändpunkter, nyckelscener, anslag osv. I ditt manus saknas mycket av det.

 

Dialogen är ibland lite för "på näsan", att dina karaktärer säger något som du kan visa istället. Delar av dialogen är också överflödig.

 

Budskapet med filmen är lite oklart.

 

Tillslut så finns det mycket stavfel, särskrivning och grammatikfel. Jag kan ha överseende med det som läser ditt manus här på ett forum. Ska du dock visa detta för någon filmkonsulent producent för att söka pengar eller stöd till din film så kommer de högst troligen bli avskräckt. Om du vill ha en fotograf, skådespelare ljudtekniker, regissör m.m. till din film så kommer de också bli avskräckta. Stav- och grammatikfel kanske inte känns som en big deal för dig, men för seriösa folk i filmbranschen ser det oprofessionellt ut. Samma sak gäller med dramaturgi och manusformat.

 

Det som jag tycker är bra med manuset är att jag får en bra bild om vad som händer. Du får fram din idé och berättelse. Sedan finns det vissa spänningsmoment som driver storyn framåt. Jag vill veta vad det är för gas terroristerna förvarar och varför. Vad är terroristernas mål?

 

Jag undrar en sak dock. Vad är det du gillar mest inom filmproduktion? Är det regi, manus, foto, producentrollen, ljud m.m.? Är du intresserad av språk och dramaturgi? Jag undrar därför att lära sig skriva bra manus tar lång tid. Om du däremot gillar att komma på idéer och scener så kanske regi är något för dig. Regissör och manusförfattare jobbar ofta tillsammans. Regissören kommer på en idé och manusförfattaren gör så att idén passar till ett manus.

 

Om du nu vill så skulle jag vilja samarbeta med dig genom skriva ett manus baserat på denna idé för dig. Eftersom att jag gillar grundidén och jag tror att det kan bli en mycket spännande film med hjälp av bra dramaturgi och manus!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...