Gå till innehåll

Skriva om berättelse till manus? Någon som kan?


GeneralGaben

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag har börjat komma till slutet av snart 4 månaders arbete för en kortfilm jag ska spela in i sommar.

Jag har en färdig berättelse som beskriver hur skådespelarna och statisterna ska röra sig och hur miljön är osv. Men det räcker inte till att ha som manus.

Det behövs delas upp i scener och göras om till rätt format.

 

Jag undrar om det finns någon person som känner sig villig att hjälpa mig med detta? Kan tyvärr inte betala ut någon ersättning till den personen men personen som gör detta kommer få cred i eftertexterna och förtexterna i filmen som kommer förmodligen visas på några filmfestivaler.

 

Tack i förhand!

/Generalen

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Var i landet bor du? Så som ditt bekymmer är så behöver du nog kontakt med någon som du kan träffa ibland. Dessutom hoppas jag att du vet att det finns tiotals filmskaparföreningar utspridda i landet, varav en del även bedriver lokal-TV-sändningar i kabel-nätet.

 

Och hur långt är manuset? Genre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken längd är det på manuset? Varför duger det du skrivit inte som manus? Vad är det du vill att manusförfattaren ska göra?

 

Jag ser en viss risk i att du redan har en väldigt klar bild av vad du vill ha, och då kan ett samarbete med en manusförfattare bli problematiskt, eftersom manusförfattarens jobb är att bygga upp historien och måla den med repliker och händelser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillägg. Om ditt problem är att du är osäker på hur manus ställs upp så finns det mjukvara för filmmanus. En del är rentav gratis. Själv har jag laddat ner Trelby. Fungerar och är gratis. Bara att skriva in, så fixar programmet att manuset ställs upp enligt reglerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillägg. Om ditt problem är att du är osäker på hur manus ställs upp så finns det mjukvara för filmmanus. En del är rentav gratis. Själv har jag laddat ner Trelby. Fungerar och är gratis. Bara att skriva in, så fixar programmet att manuset ställs upp enligt reglerna.

Tack. Det var exakt det jag behövde !

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...