Gå till innehåll

Vilket objektiv för "komedi"-inzoomningar?


Dilorenzo

Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag har upptäckt att detta med att snabbt zooma in och ut för komisk effekt som är väldigt poppis i diverse sitcoms (Parks and Rec är ett bra exempel) är helt min berättarstil och vill bli bättre på det. Min senaste grej jag gjorde, använde vi en 18-200mm Nikon objektiv för min DSLR (Nikon d3300), men resultatet blev väl sådär (för ett exempel på resultatet, kan ni kika här från sekund 69 https://youtu.be/Ze4R7LTCSaI?t=69).

 

Problemet verkar främst vara att det är knepigare att hålla fokus (finns det inställningar som har en fokus "lås" som kan funka?) och vitbalansen. Så det är väl kanske inte bara ett objektiv jag behöver hjälp med men även tips på tekniken bakom.

 

Men hur som helst - jag tror 18-200mm är en ganska för stor inzoomning, utan skulle behöva något som kanske har en kortare zoom-funktion men behåller skärpan riktigt bra.

 

Nikon-kompatibla objektiv behöver det vara.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet verkar främst vara att det är knepigare att hålla fokus (finns det inställningar som har en fokus "lås" som kan funka?) och vitbalansen. Så det är väl kanske inte bara ett objektiv jag behöver hjälp med men även tips på tekniken bakom.

 

Ett parfokalt objektiv håller fokus oavsett zoom, så det är vad du vill ha. Att zooma och fokusera samtidigt och få det att se bra ut kan du i princip glömma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...