Gå till innehåll

Ljudmix - frågor från nybörjare


OP5

Recommended Posts

Skall ljudlägga och mixa en kortfilm för första gången. Har lärt mig lite på nätet.

Tänkte göra en 5.1 eller 3 kanals mix (Center, höger, vänster) för bio och stereo för hemmabruk.

Dialogen är helt inspelad efteråt och finns därför som ett rent spår.

Har även delat upp övriga ljud i ljudläggningen i följande spår: Atmosvär, Effekter, Foley, Musik.

 

1. För 5.1 eller 3 kanalsmixen, skall dialogen normalt sett BARA ligga i centerkanalen? (förutom om någon pratar utanför bild till höger.)

 

2. Vad annat brukar ligga i centerkanalen? Atmosvär? Fotsteg?

 

3. Finns det några generella riktmärken för högt ljudet skall vara i DB i de olika kanalerna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är egentligen fel person att svara eftersom mina filmer har stereoljud (jag skänker bort visningsrätten till föreningsdrivna lokal-TV-kanaler). Så jag skulle önska att någon annan svarade.

 

Nå, om du skaffar DVD av någon film som har ljudet på det sätt som du ska göra, då kan du ju dra in ljudspåret i ditt redigeringsprogram och kolla hur proffsen gjort. Det lär du lära dig en hel del av.

 

Då du beskriver dig som orutinerad vill jag dessutom tipsa om att det finns filmskaparföreningar på många orter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Kan beskriva hur man brukar arbeta med ljud för film generellt. Kan dessutom säga att LCR-mix (alltså Left, center, right) är en väldigt ovanlig standard. Den är helt möjlig att leverera exempelvis i en DCP men ett ovanligt format. Med det sagt så är det absolut inget fel på LCR.

 

1. Ja, i stort sett ska den bara ligga i centerkanalen med undantag för om dialogen är off-screen. Finns alltid undantag men i stort sett ligger alltid dialog alltid i center.

 

2. I center finner du främst dialog och foley. Man kan säga att karaktärsdrivna ljud kommer ur centern. Alltså ljud som på något sätt kommer från karaktärer på skärmen.

 

3. Det finns lite olika standarder för hur högt dialogen ska ligga, men ingen allmänt vedertagen för biografmix. För TV finns en standard som heter R128 som håller på att bli allmänt vedertagen men detta är inget jag skulle ge mig in på att mixa som nybörjare. En tumregel säger att dialog för bio ska ligga mellan -18 till -12 dBfs. Det betyder inte att den måste ligga där, den kan ligga lite högre eller lite lägre men det är en riktlinje. Ju bättre kalibrerat rum man har ju friare kan man vara kring nivåer. Men för en enklare setup så är det bra om man försöker hålla sig till dessa nivåer.

 

Dialogtydlighet är i princip alltid viktigast i en mix. De flesta filmer är till stor del dialogdrivna ( alltså att handling berättas främst genom dialog) och det är därför viktigt att man hör vad som sägs. Men även om en specifik replik inte är så viktigt för handlingen så blir folk väldigt irriterade när man inte hör vad som sägs om man dras då ur fiktionen. Så om en karaktär säger något så ska publiken kunna höra vad.

 

Börja därför med dialogen när du påbörjar ljudarbetet och se till att den är helt färdigredigerad innan du börjar med foley, effekter, atmosfär etc. och sätt nivåerna på dessa efter dialogen. Självklart kan du behöva ändra i dialogen när resten av ljudspåren kommer på plats men det är vanligt att man har dialogen som utgångspunkt.

 

Finns alltid undantag till det jag skrivit men det är bra riktlinjer.

 

Om du vill kalibrera din setup så kan du spela upp pink noise på -20dbfs och sedan med hjälp av en decibelmätare justera högtalarvolymen tills mätaren visar 79db spl. Du mäter då utifrån där ditt huvud är placerat när du arbetar, det som kallas "mix position". Bäst är om du har en ordentlig mätare typ http://www.galaxyaudio.com/products/cm-140 men i värsta fall kan en bra app till mobilen fungera. En bra kalibrering är betydligt mer avancerad än så men bättre än inget.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Hej!

 

Kan beskriva hur man brukar arbeta med ljud för film generellt. Kan dessutom säga att LCR-mix (alltså Left, center, right) är en väldigt ovanlig standard. Den är helt möjlig att leverera exempelvis i en DCP men ett ovanligt format. Med det sagt så är det absolut inget fel på LCR.

 

1. Ja, i stort sett ska den bara ligga i centerkanalen med undantag för om dialogen är off-screen. Finns alltid undantag men i stort sett ligger alltid dialog alltid i center.

 

2. I center finner du främst dialog och foley. Man kan säga att karaktärsdrivna ljud kommer ur centern. Alltså ljud som på något sätt kommer från karaktärer på skärmen.

 

3. Det finns lite olika standarder för hur högt dialogen ska ligga, men ingen allmänt vedertagen för biografmix. För TV finns en standard som heter R128 som håller på att bli allmänt vedertagen men detta är inget jag skulle ge mig in på att mixa som nybörjare. En tumregel säger att dialog för bio ska ligga mellan -18 till -12 dBfs. Det betyder inte att den måste ligga där, den kan ligga lite högre eller lite lägre men det är en riktlinje. Ju bättre kalibrerat rum man har ju friare kan man vara kring nivåer. Men för en enklare setup så är det bra om man försöker hålla sig till dessa nivåer.

 

Dialogtydlighet är i princip alltid viktigast i en mix. De flesta filmer är till stor del dialogdrivna ( alltså att handling berättas främst genom dialog) och det är därför viktigt att man hör vad som sägs. Men även om en specifik replik inte är så viktigt för handlingen så blir folk väldigt irriterade när man inte hör vad som sägs om man dras då ur fiktionen. Så om en karaktär säger något så ska publiken kunna höra vad.

 

Börja därför med dialogen när du påbörjar ljudarbetet och se till att den är helt färdigredigerad innan du börjar med foley, effekter, atmosfär etc. och sätt nivåerna på dessa efter dialogen. Självklart kan du behöva ändra i dialogen när resten av ljudspåren kommer på plats men det är vanligt att man har dialogen som utgångspunkt.

 

Finns alltid undantag till det jag skrivit men det är bra riktlinjer.

 

Om du vill kalibrera din setup så kan du spela upp pink noise på -20dbfs och sedan med hjälp av en decibelmätare justera högtalarvolymen tills mätaren visar 79db spl. Du mäter då utifrån där ditt huvud är placerat när du arbetar, det som kallas "mix position". Bäst är om du har en ordentlig mätare typ http://www.galaxyaudio.com/products/cm-140 men i värsta fall kan en bra app till mobilen fungera. En bra kalibrering är betydligt mer avancerad än så men bättre än inget.

 

Lycka till!

 

 

Tack, bra svar. En följdfråga, anledningen till att jag funderade på 3 kanals mix är att jag läste nånstans att vissa festivaler inte vill ha stereomix eftersom det låter konstigt på bio om dialogen kommer ur höger och vänsterkanalen... synpunkt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, bra svar. En följdfråga, anledningen till att jag funderade på 3 kanals mix är att jag läste nånstans att vissa festivaler inte vill ha stereomix eftersom det låter konstigt på bio om dialogen kommer ur höger och vänsterkanalen... synpunkt?

 

Höger + Vänster = Center

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om du bara har två kanaler(höger och vänster) så har du även en psykoakustisk center som kallas fantomcenter. Allt som spelas lika starkt i höger och vänster kanal kommer upplevas som om det kommer från mitten. När du har ett stereotrack och och använder panoreringsverktyg så är det egentligen bara volymen i kanalerna som justeras för att ge känslan av att ljudet kommer från höger eller från vänster sida.

 

Så du har en slag "center" även med stereo. Men om det ska spelas på bio så är det faktiskt en god idé att åtminstone ha LCR. Ju större bild man har desto sämre brukar panoreringar i fantomcenter fungera.Och desto längre till sidan man sitter i salongen ju sämre fungerar det eftersom man sitter närmre den ena högtalaren. Stereo fungerar alltså sämre ju större salong man har. Så kör på LCR om du har en setup där det funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Kan beskriva hur man brukar arbeta med ljud för film generellt. Kan dessutom säga att LCR-mix (alltså Left, center, right) är en väldigt ovanlig standard. Den är helt möjlig att leverera exempelvis i en DCP men ett ovanligt format. Med det sagt så är det absolut inget fel på LCR.

 

1. Ja, i stort sett ska den bara ligga i centerkanalen med undantag för om dialogen är off-screen. Finns alltid undantag men i stort sett ligger alltid dialog alltid i center.

 

2. I center finner du främst dialog och foley. Man kan säga att karaktärsdrivna ljud kommer ur centern. Alltså ljud som på något sätt kommer från karaktärer på skärmen.

 

 

Lycka till!

 

En fråga till. OK, men var går gränsen mellan vad som är karaktärsdrivna ljud på skärmen? Ja menar om alla ljud som någon karaktär i bild är upphov till skall ligga i centern så skulle förutom musiken 90% av alla ljud i filmen jag jobbar med ligga i centern.

 

Förstår att det inte finns någon helt tydlig gräns men för att ge några exempel... vilka av följande ljud skulle du lägga i centern förutsatt att de sker i bild:

- Fotsteg/klädprassel

- En karaktär bläddrar i en bok/öppnar en låda etc

- Slagsmålsljud

- En karaktär kör fram en bil mot kameran (billjudet allså)

- En karaktär skjuter med pistol

- En hund i bild skäller

- Rumsatmosvär

 

TACK PÅ FÖRHAND

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...