Gå till innehåll

Tips på bra mikrofon DSLR


PSJ

Recommended Posts

Hej alla glada.

Jag har sedan ett tag haft problem med hitta en smidig och bra mikrofon till min Canon 5d mk3. Köpte en Sennheiser MKE 400 och en Zoom H1.

Har sedan dess inte riktigt blivit kompis med någon av dom. MKE 400 ger ett ganska platt och tråkigt ljud medan H1 verkligen blommar ut med full frekvensomfång men den tar naturligt vis upp massa irriterande ljud runt om vilket inte alltid är att föredra.

 

Har även märkt att MKE 400 har problem med batteriet då den inte säger till när batteriet är dåligt utan då lämnar en brusmatta i ganska högt register.

I julas gjorde jag en liten film om dettasom ni kan se nedan. Det är egentligen bara slutsatsen men man hör MKE 400 och dess lite platta ljud.

 

Jag önska kunna koppla in mikrofonen direkt i kameran för att slippa mecka med olika filer, synka osv.

 

Finns det någon bättre mikrofon än det jag redan har?

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för alla svaren!

Ska kolla lite närmare på Röde-micen.

 

På vilket avstånd ska man använda en MKE400 för bästa resultat. man kanske kan använda befintlig utrustning men på rätt sätt? Det skulle såklart vara att föredra att slippa köpa nya saker :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste även fråga vad ni då anser om Audio Technica ATR3350

 

när jag lyssnar på lite olika tester låter både röde smartlav+ och ATR 3350 ganska dova. man skulle önskat sig aningen mer naturligt ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste även fråga vad ni då anser om Audio Technica ATR3350

 

när jag lyssnar på lite olika tester låter både röde smartlav+ och ATR 3350 ganska dova. man skulle önskat sig aningen mer naturligt ljud.

 

Du får se till att mixa ljudet i redigeringen till vad du anser är mer naturligt. De exempel jag fann på Youtube lät ganska neutrala och så "naturligt" som mina öron kan tycka röster låter. Se till att du har bra hörlurar när du lyssnar som korrekt representerar de olika frekvenserna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja precis. Håller till viss del med dig för de låter naturliga men samtidigt saknar de mycket av det högre registret som gör att artikulationerna kommer fram.

Min okunskap inom mikrofoner lyser igenom nu, men måste man "alltid" köra en eq på mikrofonerna? Menar om man lägger ner några kronor till, kommer man undan med en bättre signal från början då?

Lämnar företag ut "preesets" för sina mikrofoner?

 

Jag kör med Bayerdynamics DT770 som hörlurar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, det låter sunt tycker jag!

 

Gjorde några testklipp, man hör så tydligt att Sennheiser mke400 inte alls spelar i samma liga, trotts att den kostar mer än dubbla pengarna och bara är en mikrofon i gämförelse med Zoom H1.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...