Gå till innehåll

Ljud till Videokamera Panasonic vx870


Freddeme75

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en Panasonic vx870 videokamera, jag ska videofilma en konsert och undrar om jag kan ta ljudet direkt från bandets mixerbord in till kameran, eller måste jag ha en ljudinspelare för det (typ zoom h4) ?

kan jag ta in ljudet genom en sladd till videokamerans mic-ingång till mixerbordet eller hur kan jag göra för att få bästa ljudet in i kameran ?

Mvh Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig tagit in ljud från mixerbord in i min kamera, så det vore bättre om någon annan svarade.

 

Nåväl, mixerbord och kameror använder olika tekniska standarder. För att kunna dra in ljud i en kamera från mixerbord så behöver kameran ha en mikrofonkontakt som hanterar "line in". När man tar ljud från mikrofon så kör man med en kontakt som är inställd på "mic in". Line in ger en ström som är 100 gånger starkare, så misstag åt ena hållet betyder dyr reparation, misstag åt andra hållet betyder att signalen drunknar i bruset.

 

Och hur gammalt är mixerbordet? Om det tillverkades för 40 år sedan så använder det nog "T-power". Det är en äldre teknisk standard, och felkoppling betyder dyr reparation.

 

Som sagt, jag är egentligen fel person att svara. Men nu vet du att du bör tänka dig för.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp en Tascam iXZ (runt 500-lappen), koppla in till din (iPhone? Laptop?) och dra XLR-out från Mixerbordet till iXZ.

Du kan sedan spela in ljud separat, slippa sladdar till kameran och få bästa ljud och bästa bild.

Efteråt synkar du upp ljudet med bilden i redigeringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...