Gå till innehåll

Viktigaste komponenter för att få snabbhet i Premiere Pro 2017?


dazzin

Recommended Posts

Hej!

 

Ny här och har börjat lite med Premiere, även en kompis har börjat och vi håller nu på att försöka få till så snabba system som möjligt men har stött på lite inkonsekvens som vi inte förstår oss på.

 

Min dator i grova drag;

Intel i7 4790 (4 kärnor)

20GB Ram

SSD hårddisk..

 

Min kompis dator.

Intel Xeon E5 2690 (8 Kärnor)

32GB Ram

SSD hårddisk

 

Kör vi en Track Camera eller annan valfri analys på ett klipp så är min dator ungefär dubbelt så snabb, vilket för mig är helt ologiskt. Hur kan det komma sig? Han har fler kärnor vilket borde vara en klar fördel. Analyserar man datorn var kraften tas så kör CPUn max under analysen men våra Quadro-grafikkort används knappt. Till saken bör nämnas att han har en gammal Mac Pro 2.1, tror jag, som är ungefär lika snabb som hans nuvarande PC Xeon, trots dubbla poängen i Geekbench, klart bättre i passmark etc.

 

 

Hur hänger allt ihop, hur ska man bete sig för att få ut prestandan i Premiere? Är det någon som är tillräckligt tekniskt kunnig för att kunna nysta och filosofera i detta?

 

Har inte skrivit så detaljerat alla detaljer kring datorn, men detta borde vara tillräckligt att gå på, det är datorer som har 2-3 år på nacken.

 

Tack på förhand.

 

Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Daniel,

Premiere Pro CC 2017 stödjer inte multiprocessing.

Din processor har högre klockhastighet än din kompis och det är vad som gör skillnaden.

 

Gällande Quadro-korten så se till att de stöds av Premiere Pro

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html

Dubbelkolla även så att ni har de senaste drivrutinerna installerade och att Premiere Pro körs via grafikkortet och inte processorn (Nvidia Control Panel).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ja det är ju mycket möjligt att det är anledningen. Men låter ju lite gammaldags att inte utnyttja fler kärnor än 1?

 

Jag har för mig att vi kikade separat på de olika kärnorna när den belastades och att fler än 1 arbetade på?

 

Vet man om Adobe arbetar på att utveckla stöd för multicores? Känns spontant som att det finns en del kraft att hämta hem, speciellt om det arbetas med 4K mm.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Multi-processor beräkning är mycket svårare än vad det låter och beror på en MASSA saker, vad som ska beräknas, vilken codec, är tredjeparts mjukvara inbandat... Men jag har ungefär samma maskin som Dazzin men även en 28 Core Dual Xeon och i de flesta fall är QuadCore snabbare, framför allt när det är LongGOP-material. Jobbar du med RED-material (som är superoptimerat för Multithreading) är det däremot stor skillnad, framför allt vid rendering. Medan ex Sonys XDCAM material är sjukt dåligt multitrådat. Både PPro och AE är multitrådat i viss utsträckning (Premiere mer än AE), men för vissa grejer är det faktiskt långsammare med multi-cpu då det tar längre tid att kasta runt "frames" mellan CPU/RAM/Disk.

 

Sen när det gäller GPU så kan du tänka: Läsa/Skriva video codecs görs av CPU (utom Cinema DNG/RED r3d). Rendering görs (oftast) av GPU. Däremot är tex analys av Warp Stabiliser inte GPU accelererat. Quadro vs GTX spelar ingen som helst roll, Quadro är oftast att kasta pengarna i sjön för video (dock helt andra saker för CAD). Quadro ger en fördel: 10-bit output av video till en kompatibel skärm via Displayport.

 

Så enkelt beskrivet: SNABBAST MÖJLIGA Ghz går före MultiCPU om du inte gör långfilm (timeline-read är ordentligt multitrådat så gör det långfilm med 1000-tals klipp hjälper det med MultiCPU).

 

//Max (som jobbar på Adobe om det inte framgått)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej allesammans.

Det är jag som är Vännen.

 

Det är väldigt skumt hur alla dessa problem uppstår. Efter att ha jobbat med MAC i massa år kan jag bara konstatera att det är Windows som är boven! Skämt å sido så va det en väldigt bra pod Max-H, tack för tipset!

 

Med det facit i handen kanske jag skulle satsat på en annan processor även om min befintliga är ruskigt snabb så kan inte PP dra nytta av al kraft då den är fördelad på massa kärnor som individuellt inte är superimponerande.

 

Ett grafikkort är även på ingång då mitt nuvarande quadro 2000 inte stöds av PP.

 

Har även problem med min SSD att uppnå bra prestanda, alltså samma prestanda som utlovas. Det är en samsung 840 256gb men det är halva skrivhastigheten jämför mot specarna medan läshastigheten är okej.

Någon som har några idéer kring detta? (japp har kört samsungs egan program för att rensa disken)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte Windows som är boven, det är bara "så det är". Samma problematik finns på en gammal Mac Pro med Dual Xeon (och på fler program än Adobes).

Notera att nya MacPro inte har dual cpu, inte inte helt ovanlig teori är ju att det beror på att faktiskt inte hjälper så mycket i många fall.

 

Däremot en GPU skulle göra susen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej alla glada.

Tänkte ge lite återkoppling då det har hänt lite saker.

 

Till grund för förändringar har främst varit en tråd på Adobes forum samt denna.

 

Detta har gjorts:

ny mediadisk, Crucial 525gb ssd (fortfarande sandisk 256gb systemdisk)

 

"nytt" grafikkort, Nvidia GTX 680 som ersätter Quadro 2000.

Det blev detta kort då det av en händelse blev över från en arbetskollega. 500kr fick han för kortet. Funderar på att flasha om det till ett 770.

 

Jag har gjort PPBM benchmark med tidigare setup (hade faktiskt en samsun 840 som mediadisk då). här ser vi resultatet:

(Nähe, ny i detta forum. gick inte att lägga till bilder som jag trodde)

 

Benchmark för nya setuppen såg betydligt trevligare ut men diskhastigheten är oroande låg. Har ingen förklaring till den hastigheten. skumt är namnet!

 

Kortfattat gjorde GPU underverk.

Adobe-forumet är dock lite misstänksamma att det är en kortvarig glädje då det verkar som att adobe inte kommer fortsätta ha support för dessa gamla grafikkort i framtiden.

PPBM11.PNG

PPBM11.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Är SSDn inkopplad mot Sata 2 dvs 3.0Gbit/s?

Ditt moderkort har eventuellt både sate 2 och 3, eller endast 2.

 

Är det Sata 2 så lär du inte nå så mycket högre. Kolla om några av portarna är dedikerade Sata 3 och koppla in där, nu senast för ett par veckor sedan fixade jag en redigering där DVDn var inkopplad mot Sata 3 och SSDn mot Sata 2, lite felprioriterat så att säga...

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Är SSDn inkopplad mot Sata 2 dvs 3.0Gbit/s?

Ditt moderkort har eventuellt både sate 2 och 3, eller endast 2.

 

Är det Sata 2 så lär du inte nå så mycket högre. Kolla om några av portarna är dedikerade Sata 3 och koppla in där, nu senast för ett par veckor sedan fixade jag en redigering där DVDn var inkopplad mot Sata 3 och SSDn mot Sata 2, lite felprioriterat så att säga...

 

Mvh /Pontus w

 

Tyvärr är det redan kollat och "grönt". De ligger mot sata 3 portar. däremot blev prestandan sämre när nya grafikkortet kom med i bilden, kanske klämd kabel? får kolla imorgon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för projekt? (Dvs, hur är grafikkortet inblandat GPU:n oftast inte gör något vid ren codec-konvertering?)

 

Här kommer en länk:

http://ppbm7.com/index.php/homepage/instructions

 

Den mäter både med, utan "CUDA" stöd och skrivhastighet.

 

Här är en länk till adobes forum där grundaren till PPBM (han verkar duktig) svara på några frågor.

https://forums.adobe.com/thread/2290904

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående CUDA så är det så att Adobe får CUDA-kod av nVidia, som ibland uppdaterar vissa sk. kodbibliotek och "kastar ut" äldre kort. Och då tvingas vi (dvs Adobe) att antingen låta bli att optimera för nya kort (som kräver de nya biblioteken) eller alltså tyvärr sluta supportera äldre kort. Så det är inte av ren elakhet äldre kort slutar fungera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående CUDA så är det så att Adobe får CUDA-kod av nVidia, som ibland uppdaterar vissa sk. kodbibliotek och "kastar ut" äldre kort. Och då tvingas vi (dvs Adobe) att antingen låta bli att optimera för nya kort (för kräver de nya biblioteken) eller alltså tyvärr sluta supportera äldre kort. Så det är inte av ren elakhet äldre kort slutar fungera.

 

Trist att det ska behöva rensa äldre man uppenbarligen fungerande kort. blir nästan illamående av den typen av marknadsföring. Allt handlar ju om att sälja...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...