Gå till innehåll

köpa kamera


MSvanhed

Recommended Posts

Är intresserad av att börja filma med s16 mm, vilket jag inte gjort tidigare och det verkar som att det enklaste sättet att för att komma igång är att köpa en kamera begagnad från e-bay. Min kunskap om hur detta fungerar är väldigt begränsad, men jag har kommit fram till att KRASNOGORSK-3 förmodligen är det bästa alternativet jag har med tanke på min budget.

Just nu känns detta som ett alternativ värt att satsa på:

 

http://www.ebay.com/itm/Great-SUPER-16mm-RECENTRED-LENS-KRASNOGORSK-3-KMZ-METEOR-5-1-K3-WITH-SET-/322452281243?hash=item4b13a7579b:g:xqAAAOSwWxNYyDhq

 

Jag har tänkt att filma landskapsbilder. Min fråga är om den här kameran med utrustning kommer fungera till mitt ändamål eller är det något som jag missar som behövs(förutom film).

 

Som jag förstår det är det bara är det bara att filma med denna om jag laddar den med film.

Uppskattar alla tips jag kan få.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då du planerar att sätta igång med något som du saknar erfarenhet av så skulle det kanske vara en god idé att du blir medlem i någon filmskaparförening, därför att där finns det kanske personer med relevant erfarenhet.

 

Nej, jag saknar erfarenhet av att filma analogt, så jag är fel person att diskutera med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Krasnogorsk-3 men har inte filmat mer än en gång med den. En mycket enkel och robust kamera som inte behöver någon el för att driva motorn (fungerar som ett klockverk). Den har ett hyfsat bra och sabbt zoom-objektiv, Meteor 5-1 17-69mm f/1.9. Min är ej modifierad för Super 16. Kan vara kinkigt att ladda dagspolar och det kräver en hel del erfarenhet. Tror att den kommer att fungera fint för att spela in landskap. Tänk dock att 16mm film skapar en ganska så mjuk bild vilket kan missa de finaste detaljerna. Dessutom är inte objektivet speciellt skarpt på en K-3, vilket knappas bidrar till detaljskärpan.

 

Ett digitalt alternativ är Blackmagic Pocket Cinema Camera (BMPCC) som har en Super 16 sensor och spelar in i RAW, och kostar drygt 10.000 kronor (du tjänar snabb in dessa pengar genom att slippa köpa filmnegativ, framkallning och kostnader för skanning).

 

https://guerillafilmsoldier.wordpress.com/2016/10/18/the-dark-lord-has-arrived/

 

Du får filmlika resultat med denna kamera och jag skulle vilja påstå att du får en bättre bildkvalitet också jämfört med 16mm film, i alla fall avseende på detaljskärpan. I DaVinci Resolve kan du tweeka färgerna en hel del och färgåtergivningen på en BMPCC är mycket god med 12-bitars djup. Det dynamiska omfånget är 13 steg, vilket tillsammans matchar ett normal filmnegativ. Jag använder min Meteor 5-1 till min BMPCC med mycket gott och filmiskt resultat.

 

https://guerillafilmsoldier.files.wordpress.com/2016/10/meteor-5-1-with-m42x1-attached-to-bmpcc.png

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Är intresserad av att börja filma med s16 mm, vilket jag inte gjort tidigare och det verkar som att det enklaste sättet att för att komma igång är att köpa en kamera begagnad från e-bay. Min kunskap om hur detta fungerar är väldigt begränsad, men jag har kommit fram till att KRASNOGORSK-3 förmodligen är det bästa alternativet jag har med tanke på min budget.

Just nu känns detta som ett alternativ värt att satsa på:

 

http://www.ebay.com/itm/Great-SUPER-16mm-RECENTRED-LENS-KRASNOGORSK-3-KMZ-METEOR-5-1-K3-WITH-SET-/322452281243?hash=item4b13a7579b:g:xqAAAOSwWxNYyDhq

 

Jag har tänkt att filma landskapsbilder. Min fråga är om den här kameran med utrustning kommer fungera till mitt ändamål eller är det något som jag missar som behövs(förutom film).

 

Som jag förstår det är det bara är det bara att filma med denna om jag laddar den med film.

Uppskattar alla tips jag kan få.

 

Försök att köpa en Bolex. Skarpa bilder. Enkel att ladda. Finns en del som konverterats till super-16 om man letar. Även de enklare som vevas upp.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...