Gå till innehåll

Flygplan flyger förbi i AE


woxaz

Recommended Posts

Tjena är inte så inne på det här med After Effects men skulle vilja pröva på en tuff grej. Jag har en film klipp av en 3d modell på ett flygplan som flyger förbi, bakgrunden är helt blå så det är som bluescreen. Hur ska jag göra för att klippa in flygplanet i mitt filmklipp? Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta kan säkert låta för tekniskt men...

Bättre att rendera ut med alphakanal, allstå bakrunden blir transparent. Så behöver du inte keya ut något blått utan bara att lägga på klippet i AE. Rendera ut i minst 32bits bilder från ditt 3dprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=walfridson]Detta kan säkert låta för tekniskt men...

Bättre att rendera ut med alphakanal, allstå bakrunden blir transparent. Så behöver du inte keya ut något blått utan bara att lägga på klippet i AE. Rendera ut i minst 32bits bilder från ditt 3dprogram.[/citat]

 

Okej ska se om jag kan göra det! Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=woxaz]Men varför blir det svart och vitt då? Man kan välja på att rendera ut alpha channel och color. När jag renderar ut alpha channel blir det bara svart bakgrund och objektet blir helt vitt.[/citat]

 

det är det som ÄR alpha channel, sen får du rendera ut en i color och använda alphan som mask.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså hur gör man för att maska med en alpha channel och colorn i After Effects? Har försökt hitta någon tutorial men hittar inget som hjälper mig med det här. SKulle vara jätte tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz]Alltså hur gör man för att maska med en alpha channel och colorn i After Effects? Har försökt hitta någon tutorial men hittar inget som hjälper mig med det här. SKulle vara jätte tacksam för hjälp.[/citat]

Har du läst i manualen? Kommer inte ihåg vad som står där, men det borde stå lite om detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja blir ju inte det blir väldigt, vad ska man säga, pixligt runt om kring. Speciellt om jag försöker att ha med en helikopter. Det blir väldigtt fult i rotorn eftersom att om jag keyar bort så mycket som möjligt för att få bort det mörkblå så måste hela rotorn bort om det fula ska försvinna. Vet inte om någon fatta det där men e trött nu så rättar väl till lite imorrn.

Länk till kommentar
Share on other sites

då är det nog lättare att keya bort det blåa istället... du kan iofs spara både den svart-vita filmen och den med blå bakgrund, lägga in båda spåren i ae och sen använda "alpha matte" på det understa tror jag... det är ingen effekt men du kan välja det bredvid titeln på "layeret" nånstans. Annars kan du som sagt keya bort det blåa med color key eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag har försökt länge nu. Men fattar absolut inte vad som blir fel. Hur får jag AE att förså att min "alpha.mpg" är ett alpha lager (en mask, eller vad det nu ska vara) som bara ska visa det som är vit i lagret under? Alltså det är det här jag har att göra med nu:

 

Jag har den vanliga filmen med ett 3d flygplan som kommer flygande. Den filmen har en vit bakgrund.

 

Alpha filmen har en svart bakgrund och planet/objektet är vitt.

 

Sen har jag en vanlig film där det ska se ut som att flygplanet flyger i.

 

Hur ska jag göra? Liksom man ser ju massa andra ha sina flygplan flygande i filmerna. Mr. Man till exempel (sett på sprocket), kan du inte beskriva utförligt hur du gör för att få din 3d objekt blandade med video/film? Vore grymt schysst! Har grubblat på det så skjukt länge nu. Har försökt massa olika sätt själv men inte lyckats. Letat galet efter tutorials på google, men förgäves. Snällla hjälp! Desperat ;) :p

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz]

Jag har den vanliga filmen med ett 3d flygplan som kommer flygande. Den filmen har en vit bakgrund.

 

Alpha filmen har en svart bakgrund och planet/objektet är vitt.

 

Sen har jag en vanlig film där det ska se ut som att flygplanet flyger i.

[/citat]

 

Jag rekommenderar att du renderar ut ditt plan i en stillbildssekvens istället för till två filmer (filmen och alphan). Om du kör stillbilder kan du välja format som inkluderar alphan, t.ex tga, tiff och dylikt. Då bör det mesta fungera mer automatiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför kan ingen svara detaljerat på hur man gör? Det är ju massor som kan göra sånt här! Jag är ganska mycket nybörjare i AE. Okej jag förstår mig på programmet ganska bra men har aldrig gjort det här förrut. Så det räcker inte att säga: Använd alphan som mask!

 

Jaha okej men hur gör man det! Så är det nån som snälla kan svara på hur man kan göra. Hur använder man alphan som mask? Det är det jag vill ha svar på! Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz]Varför kan ingen svara detaljerat på hur man gör? Det är ju massor som kan göra sånt här! Jag är ganska mycket nybörjare i AE. Okej jag förstår mig på programmet ganska bra men har aldrig gjort det här förrut. Så det räcker inte att säga: Använd alphan som mask!

 

Jaha okej men hur gör man det! Så är det nån som snälla kan svara på hur man kan göra. Hur använder man alphan som mask? Det är det jag vill ha svar på! Tack![/citat]

 

Ja alltså, nu kan jag inte ae då jag kör combustion. Där är det så att dom klipp som har alpha-kanal inne i filen, vilket tga-sekvenser har exempelvis, automatiskt kommer att hanteras som om dom har det också. DVS att programmet plockar bort det som räknas till genomskinligt. Jag antar att ae har liknande funktion.

 

Sedan dom klipp där du har en extern alpha-kanal, till exempel en filmsekvens, där får du leta efter en funktion i programmet som gör att du kan välja vilket klipp som ska användas som alphan. Detta kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men det bör framgå i hjälpen om du läser igenom om alpha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...