Gå till innehåll

DanjeNovell - Trailer


DanjeNovell

Recommended Posts

Hej!

 

Jag gör regelbundet nya trailers till Danje Förlags noveller och böcker,

tänkte att jag kan använda denna tråd för att dela dem här...

 

Det är alltid hjälpsamt att få respons på vad som funkar eller inte, och på hur man når fram.

Sådant jag undrar är -

Vad väcker det för känsla?

Vad tror du berättelsen handlar om?

Blir du intresserad av att läsa?

 

 

Denna trailer (ca 1 min lång) är till en skräck-rysare:

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad kul ändå att du gjorde kopplingar till Lovecraft - såhär skriver författaren (Mikael Mansén) i inledningen:

 

 

Detta är en hyllning till två författare som betytt massor för mig och vars berättelser jag läst om och om igen.

“Pleasure to me is wonder—the unexplored, the unexpected, the thing that is hidden and the changeless thing that lurks behind superficial mutability.”

HP Lovecraft

“Over the souls of men spread the condor wings of colossal monsters and all manner of evil things prey upon the heart and soul and body of Man.”

Robert E Howard

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Denna trailer är till en berättelse med fantasy-inslag, som utspelar sig i Norrlands vildmark, modern tid.

 

Funkar den - blir du intresserad av att läsa?

 

 

Det är fina bilder och inget fel på titeln i sig, men bara de och trumslagen hjälper inte att få in en känsla hos tittaren. Förstår att det är lågbudget med novelltrailers men jag tycker inte att turist-flygbilder och omslagsbilden räcker. Efter den inledande miljöetableringen vore det bra med klipp som utnyttjar trummans rytm, några bilder på händer som slår på en trumma och några till närbilder som kan hjälpa till att förstå vad novellen handlar om. I förra trailern hade du en mer spännande omslagsbild som matade fantasin, här krävs det mer hjälp för att förstå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack än en gång för svaren.

 

Det är fina bilder och inget fel på titeln i sig, men bara de och trumslagen hjälper inte att få in en känsla hos tittaren. Förstår att det är lågbudget med novelltrailers men jag tycker inte att turist-flygbilder och omslagsbilden räcker. Efter den inledande miljöetableringen vore det bra med klipp som utnyttjar trummans rytm, några bilder på händer som slår på en trumma och några till närbilder som kan hjälpa till att förstå vad novellen handlar om. I förra trailern hade du en mer spännande omslagsbild som matade fantasin, här krävs det mer hjälp för att förstå.

 

Tack Sten! Jag uppskattar hela din motivering ... och ja, det hade gjort sig bättre med mänsklig inblandning.

 

Ibland kan jag se tendensen hos mig själv att försöka "fånga allt", men ofta kan man åstadkomma något bättre genom att ta en smal vinkel, några få detaljer och bygga upp hela stämningen på det. Även med lågbudget kan man åstadkomma mycket i redigeringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på att mindre är mer:

 

Fjällandskap med samiskt trummljud.

En mans stränga ögon.

SUPER: Trumman håller

SUPER: livsenergin

SUPER: i balans

Renhorn.

SUPER: Erotik

SUPER: Spänning

SUPER: Ulrika Fjellbergs roman

SUPER: Den Siste Trummslagaren

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på att mindre är mer:

 

Fjällandskap med samiskt trummljud.

En mans stränga ögon.

SUPER: Trumman håller

SUPER: livsenergin

SUPER: i balans

Renhorn.

SUPER: Erotik

SUPER: Spänning

SUPER: Ulrika Fjellbergs roman

SUPER: Den Siste Trummslagaren

 

Jag tror jag är med på vad du menar ... men vad innebär "SUPER"?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Filmen är till en novell av samma författare som den första filmen i den här tråden - Mikael Mansén.

 

Berättelsen utspelar sig i ett fångläger... Istället för att förklara vad den handlar om tar jag ett par citat från några läsare: "Jävligt mörk story. Som en febermardröm om ett krig. Kände mig lite galen efter att ha läst den.", "Som makaber brutal poesi i en vansinnig mardröm svartare än svart men på ett mycket märkligt sätt ändå vacker?!"

 

Och det är alltså lite av det som jag försökt fånga med denna korta film:

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...