Gå till innehåll

Filmutbildning BTH eller DU


Ellinordmark

Recommended Posts

Hej!

 

Jag vill gärna plugga någon slags filmutbildning nu efter gymnasiet, jag är mest intresserad av postproduktion men vill gärna prova på lite olika områden inom film. Jag har tittat på många utbildning men två som jag tycker verkar väldigt bra, Film och TV-produktion vid högskolan dalarna och Digital Bildproduktion vid BTH

 

Någon som går/ har gått någon av de här som kan berätta lite hur de är? :)

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte gått någon av utbildningarna du beskriver men om du vill jobba med film rekommenderar jag INTE Digital medieproduktion i Umeå iaf :p Det är mer mediebegrepp, utveckling av koncept och sånt. Men det är en bred medieutbildning, man får prova på film (dock ytterst lite, iaf spelfilm), utveckling av koncept, prova göra spelidéer och ibland kan det bara vara plugg i typ 1 månad i sträck. Jag har också pluggat postproduktion på distans som Örnsköldsviks folkhögskola anordnar. Det är några gemensamma träffar men allt är stationerat i Stockholm så träffarna sker där. All redigering/klippning sker i Avid media composer, först går man grundligt igenom programmet och sen får man massa klippuppgifter. På slutet av kursen får man välja om man vill göra ett prov så att man blir certifierad av självaste Avid. Om man klarar det blir man certifierad i programmet. Hyfsad bra kurs på 1 år och certifieringen är gratis men som annars kostar fler tusen om jag fattade det rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dalarna känner jag många som går/har gått. Och det är väl bra. Oklart hur många som faktiskt får jobb osv. vilket ju är den ständiga funderingen med samtliga liknande utbildningar. Men! Jag skulle ändå säga att det helt enkelt beror på vilken bransch du vill in i. Är du mer för "branding", Youtube, sociala medier etc. är nog Digitala medier i Umeå eller Digital Bildproduktion på BTH (har dock inte hört så mycket positivt från någon av dem egentligen) ett bättre val rent innehållsmässigt.

 

Om jag var i din sits - inte var helt säker på vad jag ville, mer än att jobba med rörliga medier på något sätt (utan att lägga orden i munnen på dig). Skulle jag söka in på en filmlinje på folkhögskola. Gå där ett år, känna på allt, få lite inblick i branschen och sådär. Sen söka in på den utbildning du tycker känner passar bäst. Många av de utbildningar som finns har inte riktigt hängt med i det moderna medielandskapet, vilket ju i sin tur är nästan omöjligt med tanke på tempot. Men de kan ge dig en ganska bra grund för hur det har varit de senaste 20 åren åtminstone.

 

Vill du bara gå tre år högskola och känner att post är det du vill, redan nu. Även om du vill prova andra saker - också. Så skulle jag söka till LTH - Visuell gestaltning:

https://www.ltu.se/edu/program/KKVDG/KKVDG-Visuell-gestaltning-Digital-design-1.157633

 

Det känns som den bästa skolan för postproduktion, i Sverige i dagsläget. I alla fall om man vill mer åt effekt-hållet. De har dessutom gjort om utbildning inför hösten för att passa industrins nya krav. Är antagningsprover och lite konkurrens såklart, så kan ju även där vara vettigt att gå på en fhsk innan om du vill arbeta upp en portfolio.

 

Vill du exempelvis klippa TV, så är Medieinstitutet typ "creddigast" i dagsläget. Och vill du in i långsfilmsbranschen är mitt tips antingen STDH, Dalarna eller LTH/Skellefteå.

 

Ungefär så ser min bild ut, baserat på var de flesta man träffar på har gått när det begav sig etc. I slutändan hänger det dock på dig. Rent generellt dock, att prova på ett år på Folkhögskola eller YH mer praktiskt, sen därefter antingen prova att söka praktik eller vidare utbildning om du känner att du har mer du vill lära dig - är den väg som jag rekommenderar, för då får man både den praktiska sidan, att producera film - och inser vad man inte kan, varpå man skaffar sig en starkare teoretisk grund i efterhand (och fortsätter producera saker parallellt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...