Gå till innehåll

Hur slår man sig in i reklambranshen?


Lordben

Recommended Posts

Har insett att det inte går och komma mycket längre än där jag är nu här ute på landet (Skövde). Har gjort kortfilmer, kommunfilmer, musikvideos och företagsfilmer.

Inser också att dom här filmerna inte leder mig närmare mitt mål, vilket är att regissera långfilmer och att kunna försörja mig.

 

Så det nästa naturliga steget vore ju att ge sig in i reklambranshen, enklare sagt än gjort.

 

Hur går man egentligen tillväga? Är det ett måste att flytta till en större stad?

Hur får jag ett produktionsbolag att ha mig på sin radar?

 

 

Tacksam för svar eller bara generell feedback.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
Har insett att det inte går och komma mycket längre än där jag är nu här ute på landet (Skövde). Har gjort kortfilmer, kommunfilmer, musikvideos och företagsfilmer.

Inser också att dom här filmerna inte leder mig närmare mitt mål, vilket är att regissera långfilmer och att kunna försörja mig.

 

Så det nästa naturliga steget vore ju att ge sig in i reklambranshen, enklare sagt än gjort.

 

Hur går man egentligen tillväga? Är det ett måste att flytta till en större stad?

Hur får jag ett produktionsbolag att ha mig på sin radar?

 

 

Tacksam för svar eller bara generell feedback.

 

Reklambranschen är ett naturligt nästa steg om du vill jobba med just reklam. Långfilm? Kanske inte.

 

Inget produktionsbolag kommer att ge dig en chans, eller få dig på sin radar utifrån reklamfilmer du gör. Vi lever i en värld där det är billigare och mer lättillgängligt än någonsin att göra film; och att sprida filmen. Detta innebär också att även konkurransen är bra mycket större.

Det bästa tipset jag kan ge är att göra det du brinner för. Långfilm? Skriv en långfilm, regissera långfilmen, sprid långfilmen. Bra innehåll hittar alltid ett sätt att lysa igenom.

Ta Ruben Östlund - Ingen gav honom en chans, utan hans framgång som regissör är helt egengjord. Samma sak med Lars Von Trier - Och listan fortsätter..

 

Kan du skapa filmer och hitta din publik så skapar du även ett värde i dig själv som regissör, och det är först då du kommer börja bli attraktiv till industrin, prod. bolag mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Instämmer, gör långfilm om du vill få pengar till att göra långfilm. Själv har jag hittills skapat två långfilmer för "5,000:-" per styck. Har lärt mig mycket. Nu skriver jag manus till min tredje.

 

Förresten, då du är i Skövde har du kanske redan sett mig eftersom lokal-TV-stationen visat en del av mina filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...