Gå till innehåll

Skillnad på 25p och 24p vid uppspelning


Bosse_A

Recommended Posts

Hej!

Tror ni att man kan se skillnad på om en film är inspelad i 24p eller 25p- Frågan kom upp för mig nu när jag fått möjlighet att ställa in 24p på min kamera. Vid konvertering till DCP-formatet har jag fått frågan av min tekniker om filmen är i 24p eller 25p.

Länk till kommentar
Share on other sites

Troligen inte. Fanns (finns?) många biofilmer som spelades in i 24 b/s och sedan bara spelades upp i 25 b/s på tv, med en liten sänkning av ljudpitchen för att inte få karaktärerna att låta som smurfar. Därmed blir vissa filmer kortare på tv än på bio.

 

Vet inte hur vanligt det är nu däremot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man spelar in i 24p och spelar upp i 25p och justerar för pitchen så borde det väl bli problem med läppsynkront ljud?

Om man spelar in en sprinter vid ett 100 m lopp i 24p och sedan spelar upp i 25p så ser man nog inte de ca 4% som skiljer.

Det blir ännu trevligare om sprintern kollar tiden genom att mäta själv! Rekord?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man spelar in i 24p och spelar upp i 25p och justerar för pitchen så borde det väl bli problem med läppsynkront ljud?

Nej, anledningen till att man behöver justera pitch/tonhöjd är ju bara för att man ändrar hastigheten på ljudet för att matcha bilden.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...