Gå till innehåll

Filma med kamera


JennyLarsson

Recommended Posts

Hej,

Hoppas någon här kan hjälpa mig!

 

(om jag har postat i fel forum, ber jag om ursäkt)

 

Jag har fått i uppdrag att filma en företagspresentation, jag har aldrig filmat innan men jag gillar utmaningar

som tur är så har jag några månader på mig att träna.

 

Nu till mina frågor:

Jag har själv en Sony RX 100 MKIII men kan låna en Canon Eos 1Dx när jag skall filma, vilken av dessa två kameror ger bäst resultat?

 

Min Sony har tre olika filformat man kan filma i: XAVC S, AVCHD och MP4. XAVC S är väl det formatet som ger bäst resultat eller?

Om jag väljer XAVC S så kan jag välja 25p 50M, 50p 50M och 100p 50M vilket skall man välja?

 

Jag testade att filma 15 sekunder i 25,50 och 100p

100p 50M blir filmen ca 100 MB

50p 50M blir filmen ca 98 Mb

25p 50M blir filmen ca87 MB

Jag har själv lite svårt att se vilken film som blir bäst men om jag skulle gissa så blir 100p sämst och 25p bäst,

har jag rätt?

 

Filmerna sparas i MP4 format, behöver man göra något med filmerna om man skall lägga upp dom på typ en hemsida?

 

Ha en trevlig kväll alla där ute!

Kram

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte erfarenhet av någon av de båda kamerorna, så jag är fel person att säga vilken sm är bäst.

 

När det gäller frågor kring redigeringsprogram så är standardtipset att posta sådana frågor i forumet för just det programmet. Då jag ibland själv använder forumet för Premiere Elements så vet jag att det är vanligt att folk kan svara på frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en vanlig företagspresentation, så filma i XAVC 25p 50M och om det är projektor/blinkar på skärmen, sätt slutaren på 1/60 (i motsats till 1/50 som du annars bör ha den på vid 25p). 1Dx är en fin kamera och ger fin bild, inte minst om ljuset skulle vara bristande. 1Dx är ju också en professionell kamera och ger väl om inte annat bättre intryck, förutsatt att du kan hantera den. sen beror det ju på vilka objektiv du har till den huruvida den faktiskt blir praktisk att använda.

 

Det som är klurigt är väl att ingen av kamerorna (vad jag vet) filmar längre än 30 minuter. Där har du ett litet aber ifall det är en längre presentation utan avbrott. Men just den här typen av uppdrag brukar vara de mest tillbakalutade man gör, så är nog en bra grej att börja med :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en vanlig företagspresentation, så filma i XAVC 25p 50M och om det är projektor/blinkar på skärmen, sätt slutaren på 1/60 (i motsats till 1/50 som du annars bör ha den på vid 25p). 1Dx är en fin kamera och ger fin bild, inte minst om ljuset skulle vara bristande. 1Dx är ju också en professionell kamera och ger väl om inte annat bättre intryck, förutsatt att du kan hantera den. sen beror det ju på vilka objektiv du har till den huruvida den faktiskt blir praktisk att använda.

 

Det som är klurigt är väl att ingen av kamerorna (vad jag vet) filmar längre än 30 minuter. Där har du ett litet aber ifall det är en längre presentation utan avbrott. Men just den här typen av uppdrag brukar vara de mest tillbakalutade man gör, så är nog en bra grej att börja med :).

Tack för tipsen. Jag ska åka iväg och låna 1Dx:en nu, jag tänkte testa att filma lite i eftermiddag. Jag tror jag kan låna följande objektiv. Canon EF 100mm f/2,8L Macro IS USM, Canon, Canon EF 16-35/4,0L IS USM och ett Canon EF 70-200mm f/2,8L IS II USM, tror även att det finns ett Canon EF 85mm f/1,8 USM.

 

Som sagt vad så är jag helt grön när det gäller att filma, är det 1/50 som gäller, gissar att man skall försöka ha så lite iso det går och manuell fokusering.Tänkte använda stativ också. Något mer man bör tänka på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...