Gå till innehåll

HC-VXF990 - 4K kamera som jag inte blir klok på... (Vilka andra att kika på?)


3CCDGBG

Recommended Posts

Hej! Efter att tidigare i livet ha läst film och även gjort några småfilmer, då bl a med PD-150 samt 170 samt med Panasonics AG-serie (så länge sedan var det) - så blev jag nu sugen på att ge mig på lite filmande igen.

Blir dock rätt förvånad när jag börjar kolla in utbudet av "bra kameror". Saken är den, att jag har inte behovet av en 4K-kamera egentligen, i vart fall inte på den lägre nivån med minimala sensorer.

Är definitivt inte inne på att köpa en dyr kamera i stil med de ovan. Jo, de var ganska dyra då. Däremot hade jag önskat mig en kamera där det fanns mer fysiska reglage på kamerorna, åter igen som på de jag jobbat med tidigare.

Vad har jag då kikat på, och vad är det för nivå jag ska lägga mig på? Nej, jag kommer inte rikta mig på något som ska visas för stora massan eller så, utan jag vill ha bra kvalitet på bilden under rätt förutsättningar, förstås:

 

Sonys AX33 (för kort zoom då jag även vill kunna filma flygshower etc)

Sonys AX53 (intressant, men tydligen har den väldigt få manuella möjligheter)

sony AX100 (för kort zoom igen, annars är det väl snudd på denna nivå jag hade velat ligga)

Canon Legria G30 eller G40 (också intressant, men bara Full HD vilket kanske räcker)

Panasonic HC-VXF990 (En kamera jag inte blir klok på alls. Den marknadsförs som proffsig, men har bara inställningar i menyerna, och dessutom en ynklig sensor). Då den ligger ok i pris nu (6995,-) så har fokus legat mkt på den.

Panasonic G80 (Hade väl en massa problem när den kom? Är de fixade? Har ju tyvärr inget ljud ut för hörlurar. Det kan man ju i alla fall få via grepp på exvis E-M5 Mark II. Surt).

Panasonic GH4 (tror i inte jag behöver förklara mer om den. Har dock inga gluggar utöver en m43 25mm f1.8. Antar att jag måste köpa en del för att göra den rättvisa)

Olympus E-M5 Mark II (Har ju den lilla E-M10 för att plåta med, så jag känner till kvaliteten. Men hur den står sig om exvis GH4 vet jag inte riktigt)

 

Vad har ni för prylar att lattja med - och göra seriösare saker med (man kan lattja i arbetet i vilket fall). Om man inte vill lägga 20 papp... Jag vill ju ha en bra Rödemick med osv...saker kostar ju.

 

Vad kan man kolla efter beggat som är proffsigt? Hur är det med Legria-serien där, eller kanske den proffisigare varianten av dessa? Som sagt...20 x zoom är krav. Frågan är bara...Full HD vs 4K. Har ju själv vara sig 4K skärm eller TV. Vet att det kan bli finfin kvalitet när man skalar ner 4K, men då gäller det väl att det materialet i sig ser bra ut (kanske från en kamera med hög bitrate, bra optik osv). Att köra 4K på en Panasonic av detta slag...är inte det bara en gimmick? Sen har den ju ljud in och hörlursutgång osv..

 

Någon som kör den, förresten?

 

Hm...tänker så det krampar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din fråga är formulerad på sådant sätt att det kanske vore bäst om du engagerade dig i en filmskaparförening, t ex Öppna Kanalen Göteborg. Jag menar att när du blir van vid en viss kamera så blir det lättare för dig att avgöra om du vill köpa just den eller någon annan.

 

Här följer länk till en forumtråd jag startade i höstas.

https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=37139

Hoppas det hjälper.

Länk till kommentar
Share on other sites

HC-VXF990 har hörlursutgång.

Ikväll visar jag 2 filmer på biograf i Ulricehamn som har 4K-projektorer och de är filmade med HC-WX970 och filerna är konverterade till DCP.

http://www.folketshusulricehamn.se/web/?event=kortfilmsfest-sjatteklassare-bo-araback-kjell-walter

Kjell Walters film äger jag rättigheterna till och den har våtskannats hos Upsala filmteknik till HD. Därefter har jag gjort vissa justeringar bl a stabilisering utav vissa scener.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hej från Thore Hult. Jag har en sådan video Panasonic HC-VXF990

Ja, den är krånglig men man kan lära sig. Det är många inställningar på Videon.

Jag har filmat ett barndop i en kyrka i Köpenhamn, och det fungerade bra. Jag hade videon på automat och AI+ hela tiden

Och filmen blev bra.

Men så skulle jag filma nu när det var lite torrt ute i marken. Jag vet inte vad jag gjort för fel men färgerna blev helt fel.

Jag ringde Panasonic, som sade att jag skulle ta ut batteriet och sätta in det igen efter en timma. Han hette Christoffer.

Jag tror att han dillade en massa smörja.

 

Jag har 4 videor och kameror till.

Så jag tog med mig alla ut i Naturen och började prova

Den bästa kameran var min Canon EOS 6D, den hade bästa färgåtergivning, men den kan jag inte filma en längre tid med.

Sedan har jag en äldre JVC GY-HM100E som kom på andra plats. Men den videon är svår att filma med inne i en mörk kyrka. Men det går bra.

På tredje plats kom Canon SX60, en billig Video men ganska bra. Men ljud från manöverknappar vill komma in i ljudet.

På fjärde plats kom min lilla fina JVC Everio, som jag filmat mycket med. Går fint i en mörk Kyrka och blir bra bild. Och den kan filma i 6 timmar direkt. om man har fulladdat batteri.

Och sist kom så Panasonic 990.

MEN

Jag har nu kontrollerat mera på denna fina video.

Det finns inställningar till färgerna. Det visste jag inte

Jag har nu varit ute och kollat igen

Jo man kan ställa in färgerna.

Det finns en rödblå fyrkant som man klickar på, så kan man minska eller öka till röd eller blåare färger

Ja så blev petiga jag nöjd

Det har inget med batteriet att göra.

Det var väl en skolelev som prövade att fixa något han inte hade en aning om.

 

Men det är många fler inställningar på denna Video, som jag inte kan ännu.

Det sämsta är att Panasonic inte har den stora beskrivningen på svenska. Jag är inte bra på Engelska så jag har i stället provat mig fram till bästa resultat.

Jag skall över till Bornholm och filma ett bröllop på stranden nu den 16 juni 2018

Och då kommer jag ha 4 videor igång på stativ.

 

Den film jag gjorde i Kyrkan här i Karlshamn med 4 videor blev kanonbra

Jag fick ha en mikrofon ända framme vid brudparet och altaret.

Det är vilken präst det är.

En del präster är riktigt aviga.

Men man får fjäska så gott det går.

Och det går inte att filma med bara en video, ingen orkar se på 50 minuter kyrkfilm.

 

Man skall ha alla videor på samma tid, så blir det lättar att redigera i Adobe programmet.

 

Jag har gjort en Naturfilm från Eriksbergs Viltområde, som finns på Youtube

 

Den sände jag till TV för att visa, att man kan göra Naturfilm utan musik, bara naturliga ljud.

Ha det bra

Thore

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...