Gå till innehåll

Bortom Mörkret - Kortfilmsmanus.


Moha87

Recommended Posts

Hej!

 

Söker lite feedback på ett manus som jag skrivit. Uppskattar alla former av feedback, alltifrån skrivsätt, dialog, uppbyggnad av story, scener, karaktärer osv.

Alla former av svar uppskattas verkligen. Även om ni bara vill säga att den är dålig eller bra :).

 

”Efter att ett dussintal vulkaner runt om i världen haft utbrott under en och samma dag är himlen ständigt täckt av mörk dimma och damm. I denna farliga post-apokalyptiska värld följer vi en hemlös man och en envis tonåring i deras strävan efter en säker plats.”

Bortom Mörkret.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Storyn:

Jag förstår inte riktigt vad den stora miljö- och humanitära katastrof alla dessa vulkanutbrott har att göra med historien --- alls. Det känns som att väldigt omotiverat ha tio kameler springade genom Hyde Park bara för att fånga uppmärksamhet hos läsaren.

Storyn i övrigt var lite svår att få grepp om. Kan du förtydliga det som är viktigt för dig att få fram? Huvudpersonerna ger inga vibbar hos mig alls.

 

Skrivsätt:

Du skriver en del saker som inte passar i manus, som vad han letar efter och vad som inte syns. Det är svårt att få fram i bild och ljud. Det finns lite tankar och insikter också, men inget jag kunde se som inte lätt kan skrivas om till något mer visuellt.

Lite stavfel och särskrivningar behöver fixas till.

Dina beskrivningar kan du dela upp lite mer, så att de inte blir så kompakta. Det gör dem lättare att läsa och markerar tempot bättre.

 

Formatet:

På det stora hela helt okej, men lite smått med fetstil bl a.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du läst och tog dig tiden.

 

Storyn:

 

Den huminära/miljö katastrofen spelar sin roll i from av att plundrare existerar i den världen. Lite "endast de starka överlever" tema som är ganska vanligt i post-apokalyptiska filmer, det jag la till var att om man vill överleva så måste man behålla fokus och titta framåt.

 

Skrivsätt: Bra poäng med att det han letar efter inte syns. När jag skrev det såg jag kartan i närbild och karaktären ur fokus på avstånd, får försöka lyfta fram det utan kamera anvisnignar som jag annars brukar ha svårt för. Ska dela upp stycken, de kändes lite för kompakt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Den huminära/miljö katastrofen spelar sin roll i from av att plundrare existerar i den världen. Lite "endast de starka överlever" tema som är ganska vanligt i post-apokalyptiska filmer, det jag la till var att om man vill överleva så måste man behålla fokus och titta framåt.

 

Sammanhanget mellan de första scenerna och den värld som följer är helt klart oklar. För mig är det som ett hopp utan sammanhang mellan de två scenerna och jag får väldigt lite post-apokalyptiska vibbar efter den första scenen med askan och tältet.

Det beror nog delvis på att vi bara ser katastroferna på tv. Det berör inte tillräckligt för att man ska få grepp om att vi närmar oss jordens undergång. Delvis beror det nog på att det är väldigt lite miljövibbar i beskrivningarna sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
Hej!

 

Söker lite feedback på ett manus som jag skrivit. Uppskattar alla former av feedback, alltifrån skrivsätt, dialog, uppbyggnad av story, scener, karaktärer osv.

Alla former av svar uppskattas verkligen. Även om ni bara vill säga att den är dålig eller bra :).

 

”Efter att ett dussintal vulkaner runt om i världen haft utbrott under en och samma dag är himlen ständigt täckt av mörk dimma och damm. I denna farliga post-apokalyptiska värld följer vi en hemlös man och en envis tonåring i deras strävan efter en säker plats.”

 

Jag är imponerad, kan definitivt se berättelsen framför mig som en kortfilm. Det är inget jätte unikt från vad man sett förut, men eftersom jag gillar den typen av postapokalyptiska berättelser så fängslas jag ändå. Jag fastnade för karaktärerna och vänskapen mellan dem. Efter lite renskrivning tror jag den kan bli ännu bättre:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är imponerad, kan definitivt se berättelsen framför mig som en kortfilm. Det är inget jätte unikt från vad man sett förut, men eftersom jag gillar den typen av postapokalyptiska berättelser så fängslas jag ändå. Jag fastnade för karaktärerna och vänskapen mellan dem. Efter lite renskrivning tror jag den kan bli ännu bättre:)

 

Wow, kul att du gillade den. Har skrivit om en del men alltid kul med positiv feedback =).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...