Gå till innehåll

Nikon d7100


Nordan

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Nikon d7100 som jag spelar in lite film med. Jag har kopplat en mikrofon till kamera. Men när jag tittar på filmen så blir det ett jobbigt brus i bakgrunden av det som den jag filmer säger.

Jag har varit inne och testa manuell inställning. Då låter det ok i vanliga hörlurar i kameran. Men när jag lägger över det i datorn så är det fortfarande en jobbigt brus.

 

Är det någon som har tips på vad det kan vara?

 

Jag har testat olika mikrofoner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rode Procaster är ju en XLR-mikrofon utan batteri av vad jag kan se, du borde alltså knappt få ut nåt ljud alls ur en sån om du inte har en pre-amp. En mygga borde ju gå att driva, men prova att mata en svag signal från mobiltelefonen in i kameran eller dylikt (typ lägsta möjliga volym), och vrid upp tills det slår ganska högt på VU-mätarna i kameran. Spela in och lyssna på det, se om problemet är detsamma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det som kan störa ljuden? Det är ett konstant brus. Rode micken var ett desperat försök.

Myggan får jag in bra med ljud, hur lågt jag än ställer den så läggs bruset in, tyvärr.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda jag kommit på är att ändra känsligheten i kameran. Då blir det "tyst" i kamerans återspelning men flyttar man över dom till dator så är bruset där. Har du något tips vad man kan köpa och koppla i i mellan? Eller skall man ha någon separat ljudinspelning?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Om inget annat hjälper så hoppas jag du är bekant med mjukvara som reducerar brus. Eftersom missljudet hörs på en enhet (datorn) men inte på en annan (kameran) så är det förhoppningsvis väldefinierat.

 

Hur låter det om du kopplar hörlurarna till datorn i st f till kameran? Jag fick nämligen intrycket att du använder högtalare när du spelar upp i datorn, inte hörlurar, men det är kanske jag som missförstår dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har lite koll på att det finns mjukvara för att ta bort bruset, men det skulle vara skönt att slippa den. En fundering är att det ev kan vara kablarna, jag har en adapter som går från XLR till 3,5

Vet inte om det är det dom gör det?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...