Gå till innehåll

Kan inte importera från äldre videokamera Sony DCR-PC8E Pal till iMovie


Guldragge

Recommended Posts

Hej!

Har en bärbar MacbookPro som jag kör Sierra på. Har också en gammal Sony DCR-PC8E Pal med en massa gamla kära dv taper till.

Jag försöker få in filmer i datorn via detta kablage:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/firewire/firewire-kabel-9-pin-till-4-pin-p68201

Men har ingen framgång. iMovie säger bara att jag skall ansluta en videokamera till datorn. Den känner alltså inte av kameran.

Väldigt tacksam för tips....

På min större iMac har jag Final Cut, men har inte fått det att fungera där heller.

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om kameran är gammal så kan jag tänka mig att kontakten slutat fungera.

 

För PC finns program som importerar film. Jag menar program som inte gör något annat. Själv använde jag en gång ett sådant program när jag drabbades av ett tekniskt mysterium och undrade exakt var problemet fanns. Så jag startade programmet och kopplade kameran till datorn. Du kan ju kolla om det finns motsvarande program för Mac.

 

Alternativt, kontakta någon filmskaparförening (exempelvis föreningsdriven lokal-TV-station). Där bör finnas någon som fortfarande har så gammal utrustning att man kan hantera DV. Har man väl fått över materialet till en dator, så går det ju att sedan skicka det vidare till din dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...