Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kan inte importera från äldre videokamera Sony DCR-PC8E Pal till iMovie

Medlem
    Reg.datum
    maj 2005

Standard Kan inte importera från äldre videokamera Sony DCR-PC8E Pal till iMovie

Hej!
    Har en bärbar MacbookPro som jag kör Sierra på. Har också en gammal Sony DCR-PC8E Pal med en massa gamla kära dv taper till.
    Jag försöker få in filmer i datorn via detta kablage:
    https://www.kjell.com/se/sortiment/d...l-4-pin-p68201
    Men har ingen framgång. iMovie säger bara att jag skall ansluta en videokamera till datorn. Den känner alltså inte av kameran.
    Väldigt tacksam för tips....
    På min större iMac har jag Final Cut, men har inte fått det att fungera där heller.
    Tack!

Besatt medlem ghijohanssons avatar
    Reg.datum
    sep 2012

Standard

Om kameran är gammal så kan jag tänka mig att kontakten slutat fungera.

För PC finns program som importerar film. Jag menar program som inte gör något annat. Själv använde jag en gång ett sådant program när jag drabbades av ett tekniskt mysterium och undrade exakt var problemet fanns. Så jag startade programmet och kopplade kameran till datorn. Du kan ju kolla om det finns motsvarande program för Mac.

Alternativt, kontakta någon filmskaparförening (exempelvis föreningsdriven lokal-TV-station). Där bör finnas någon som fortfarande har så gammal utrustning att man kan hantera DV. Har man väl fått över materialet till en dator, så går det ju att sedan skicka det vidare till din dator.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2005

Standard

Tack!
    kommer testa att köra kameran med en äldre PC som kanske kan upptäcka den och importera filmen. Borde väl funka med nåt basic program som följer med windows.....hm.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2005

Standard

Lånade farsans gamla Panasonic NV-GS22 som min iMac tyckte bättre om. Så nu är det på banan igen! Case closed.