Gå till innehåll

Löner för första/andra ljudassistent


Simon Richert

Recommended Posts

Hej allihopa,

 

Nu vet jag inte om det här kanske hamnade i fel ämne, men då får ni gärna nämna det!

Ville bara fråga vad ungefärliga löner för första/andra ljudassistent ligger på i Sverige? Om det är separata för film, TV och reklam?

Är utbildad i och har enbart jobbat i Storbritannien, så har ingen koll på läget här hemma! Finns det någon baslinje (som t.ex BECTU's linjer) i Sverige, eller är det mer en muntlig som "Vi tar inte mindre än det här"?

Vill ju inte råka säga för lite av ren ignorans!

Ville dessutom höra efter om det finns någon Facebook-grupp som UKSU eller liknande här?

Ha det så fint!

 

Hälsn.

Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite lurigt med assistent-roller. Skulle gissa att ett dagsgage inom TV för en oetablerad tekniker är nånstans runt 1500-2000 ex. moms., inom reklam skulle jag nog dubbla summan, då det är kortare inspelningscykler. Inom TV (och i synnerhet ass-roller) är det sällan du själv som bestämmer lönen dock, utan de ger dig ett förslag och sen får du ta ställning till om det är en prisbild du vill jobba för, annars tar de nästa i bunten bara. On set inom TV har man inte ovanligen "bara" en ljudtekniker, och sen ev. en mer generell prod. ass eller så. Om det är mer avancerad upptagning så är det mycket möjligt att man kör A-/B-ljud.

 

Jag brukar se betalning som en värdering av min egen tid, jag varken jobbar underbetalt eller "försöker ta så mycket som möjligt", utan begär det jag vill ha. Vissa kunder hör man aldrig från igen, andra tycker att de gör ett kap genom att anlita en. Det är inte ovanligt att man inom TV och online content har en helt annan värdering av de som jobbar för att det man gör "är ju kul" - "leder till nya kontakter" - "ger en fot in i branschen" etc. men jag förstår inte varför det skulle vara en motsättning till att ge någon betalt, så ser det inte ut i någon annan industri. Och inte ovanligen leder detta till att man får kontakter som kan ge en fler underbetalda jobb. Samtidigt är det ofta så man får jobb, genom att vara billig och gärna bra. Och ha körkort.

 

Du känner säkert igen det från Storbritannien! Hitta de jobb du känner att du vill fortsätta med, och gynna inte de som förespråkar prisdumpning etc., är min åsikt.

 

Finns lite grupper:

https://www.facebook.com/groups/frilansbank

https://www.facebook.com/groups/210099929088975

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...