Gå till innehåll

Tillstånd reklamfilm


Namnet

Recommended Posts

Hej, jag tänkte filma lite reklamfilmer men har förstått att det behövs ett avtal för att de som medverkar. Låt säga att jag t.ex. ska filma en fotbollsträning, vad för avtal behöver jag då? Och en annan fråga, låt säga att jag ska filma en konsert, hur gör jag då med avtal om jag ska filma publiken? Så min fråga är väl om det finns något avtal för enskilda personer samt en folkmassa? Finns det någon mall för ett sådant avtal?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan inte göra ett avtal med en folkmassa, bara individer. Ett exempel på mall finns här: http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_avt_modellreluppdr_w2_oifyllbar.pdf

 

Även om du kanske formellt behöver tillstånd från alla som syns i reklamfilmen så behöver du i praktiken bara tillstånd från dem som går att identifiera. Och även med folk som går att identifiera kan man ibland chansa. Det är ju inte så att det är förbjudet att avbilda folk i reklamsammanhang utan tillstånd, men om någon av dessa klagar hamnar du i trubbel.

 

Så att ha ett skrivet avtal är inte alltid nödvändigt, men det är en garanti för att slippa problem i efterhand.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...