Gå till innehåll

Full koll på Youtube?


Gomer Swahn

Recommended Posts

Kommer att skriva ett stort antal reportage i sommar.

Tanken är att bädda in video i de flesta av dom.

Någon som har bra tips eller länkar hur man hanterar Youtube på bästa sätt.

Upplösning för uppladdning, teknik, kanaler.

All info är av nytta då jag är riktigt usel på Youtube.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns info på youtube hur man laddar upp och vilka format som funkar bra. Men du måste nog räkna med att först göra filmen och inkludera text bilder och sen ladda upp det. I övrigt så verkar det som att youtube har en ganska bra konverterare så jag bara laddar upp det jag har utan att ändra nåt och det duger gott åt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, jo att man laddar upp färdigt material har jag fullt klart för mig.

Jag tänkte mer på kvalitet på det man laddar upp.

Kollar en del på youtubekanalen via AppleTV och där är det minst sagt varierande kvalitet på det som laddas upp.

Det syns ju så mycket tydligare på 60-tums TV.

Jag vill självklart ha så bra kvalitet som möjligt.

Sedan är gäller det där med hantering av sociala media. Det finns ju bättre och sämre sätt att göra själva grundupplägget.

Skapa egen kanal och hela den biten, länkar till andra sociala medier osv.

Att Youtube har info har jag kollat upp men var mest ute efter info från någon med erfarenhet av kontinuerliga uppladdningar av material i reportageform.

Mest för att slippa trilla i fallgropar som andra redan varit i. Hellre rätt från början än att göra om, göra rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Undvik H.264. YouTube komprimerar alla uppladdningar så om du redan har komprimerat ditt material hårt så blir det komprimering av komprimering = fulbild. Vet inte vilket redigerings och renderingsprogram du har. Själv kör jag på DaVinci Resolve. Andvänder alltid QuickTime som "wrapper/container" och som komprimerings-codec använder jag DNxHR HQ. Om du kan, ladda upp i Ulra HD 4K (3840 × 2160). Då får du som bäst resultat även om du får enormt stora filer som kan ta många många timmar att ladda upp.

 

Några erfarenheter som jag har av YouTube: https://guerillafilmsoldier.wordpress.com/2016/12/04/lux-ex-tenebris-hq-the-art-of-maximising-your-youtube-upload/

 

Sist jag försökte ladda upp en fil på detta sätt så gick det inte. Var tvungen att ladda upp i vanlig 1080p HD. Det beror på bandbredd om man får igenom en 4K fil och jag antar att det kan variera dag från dag. Men om du lyckas att få igenom en 4K så blir det överlägsen bild med minimalt med komprimeringsartefakter, bättre färghantering och hög skärpa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer att vara ute på reportage runt om i Sverige mest hela tiden från maj till slutet av september.

Planen är att filma mycket med iPhone 7+ med DJI Osmo Mobile samt med deras Mavic drönare.

Kommer även att släpa med en mindre kompaktkamera för stöttning inom film och stillbild.

Tanken är att redigera i iMovie på en MacBook Pro.

 

De flesta av våra besökare på nyhetsportalen kommer att titta i padda eller telefon.

Så jag försöker hitta en optimal lösning som ger en acceptabel kvalitet med ganska enkla medel.

Jag åker pickis med camper på så utrustningens storlek och vikt är även det att tänka på.

All uppladdning kommer att ske via mobilt bredband så 4K är nog inte att tänka på.

Att jag valt iMovie beror i första hand på att allt skall ta ganska kort tid att redigera och skriva runt.

Har även PP och AE men tänkte testa iMovie först.

Det är inga spelfilmer med Oscarsdrömmar vi pratar om, korta videosnuttar på mellan fem och absolut max tio minuter per reportage.

 

Att jag börjat tänka i de här banorna beror på att jag förra sommaren släpade på en ganska rejäl kameraväska, DJI Phantom.

Då var det bara fråga om stillbilder, ingen video iofs men kom på att i slutet av sommaren plåtade jag det mesta med min iPhone 6.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt jag laddar upp filmer kontinuerligt till youtube samt sänder även live och jag bara låter youtube sköta det hela även med mina 4k filmer från min G7a. Sociala medier det vet jag dessvärre inget om i och med att det nog är det mest ointressanta jag vet. Resolve istället för Imovie helt klart om du kan välja vilket du kan i och med att resolve är gratis och funkar på mac också samt att det enligt min erfarenhet bouncar/renderar ut filmerna mycket fortare.

 

En film från min panasonic G7 (en kamera som jag varmt kan rekomendera) där jag bara laddat upp utan att göra nåt ner än lite förgfixning och klippning i resolve och sen upp med det.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Blev klart nyfiken på Resolve och laddade hem den i går.

Fick meddelande att jag hade för vekt grafikkort för tunga renderingar men 1024 skulle gå utmärkt.

Får bifogat varningsmeddelande när jag startar upp.

Har inte hunnit sätta mig in i tutorials eller manualen ännu, förmodligen hittar jag något där men tänkte ändå höra om ni har några tips.

Skärmklipp 2016-12-29 18.10.51.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Blev klart nyfiken på Resolve och laddade hem den i går.

Fick meddelande att jag hade för vekt grafikkort för tunga renderingar men 1024 skulle gå utmärkt.

Får bifogat varningsmeddelande när jag startar upp.

Har inte hunnit sätta mig in i tutorials eller manualen ännu, förmodligen hittar jag något där men tänkte ändå höra om ni har några tips.

 

Har du möjligheten att trycka ok och fortsätta ändå - utan GPU-acc? :) Vad är det för grafikkort du har?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där felmeddelandet fick jag också första gången jag startade Resolve för tre månader sedan på en helt ny dator. Problemet jag hade var att jag inte hade hade laddad ner senaste drivrutinerna till mitt Nvidia GTX 1060-kort. Drivrutinerna lyckades jag dessutom ladda ner först efter att jag hade senaste uppdateringen av Windows 10 Pro. När jag hade aktiverat senaste versionen av Windows och installerade senaste drivrutinen med hjälp av GeForce Experiece så startade Resolve utan några problem (och utan det där felmeddelandet). Föreslår att du gör det samma.

 

Vad har du för hårdvara? Jag lyckas att köra DaVinci Resolve i en 1080p workflow utan några som helst problem och utan störningar eller laggningar, etc., med min arbetsstation (vilket du kan se beskrivet i min signatur). Om du har minst det jag har så lär du inte stöta på några problem tills du kommer vilja arbeta med en Ultra HD workflow.

Länk till kommentar
Share on other sites

Redigerade en juldagsfilm i iMovie 1080p inga problem.

Funkade klockrent.

Vet att den här datorn är långt ifrån optimal för redigering, skall byta upp så snart plånboken tillåter.

 

Ja nä precis, vad jag vet finns inget stöd för Intels integrerade grafikkretsar, utan det är dedikerade grafikkort (AMD, Nvidia) som gäller. Ska dock gå att köra utan GPU-acceleration, åtminstone har det gjort så i tidigare versioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet nu är att det "inte finns" så mycket macar att välja på när världen trampar på mot 4k och över. Klart att det finns men kostnadsskillnaden blir ännu större nu än den nånsin varit för motsvarande prestanda på en pc om inte apple kommer ut med nåt nytt. Tror knappt att det går att få riktiga drivrutiner för dom nya 1080 korten för os x ännu om det nånsin kommer då dom inte bygger desktoppar på det sättet längre. Kanske amd 480 kortet kan bli mera aktuellt då men som sagt det beror på vad apple bestämmer sig för att dom vill använda i framtiden.

 

 

Så om din dator fixar 1080p via imovie ändå så kör på det då det verkar vara det mest kostnadseffektiva

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...