Gå till innehåll

Sony FS 7 kontra BM


mzreklam

Recommended Posts

Vi kör BM Ursa och funderar på en Sony FS7 https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007140194/sony/pxw-fs7k-med-fe-28-135-4-0g-pz-oss.

Fördelen med BM är ju att den filmar ganska rått och att man kan göra mycket efterarbete, men med Sonyn kan man väl ocks filma i olika cinemaläge antar jag. Sonya verkar mer flexibel tack vare denna zoom, I BM kör jag ju mest fasta objektiv, svårt att hitta långa zoomar till bra priser. Hur tror ni kvalitetsmässigt Sonym är mot BM. Om man gör dokumentärer samt reklamfilmer med en hel del post efteråt. Skulle vilja ha lite råd o tips om denna kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Till dokumentärer brukar man väl oftast råda en att köpa Sony (pga handhavandet, inbyggda micar, etc.) men om du vill spela in drama/spelfilm eller reklamfilm så är väl Blackmagic Design-kameror att föredra pga den överlägsna bildkvalitén. Ni kanske skulle investera i Sonyn och behålla Blackmagic-kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här dokumentären är filmad nästan genomgående med FS7 i slog3 Cine-gamut (annars GH4):

 

Då körde vi EF-gluggar och en av våra två FS7 var trasig, varpå det inte gick att ändra bländare. Så det kanske kan uppfattas lite mjukt på vissa håll. Har jobbat rätt mycket med FS7:an och det är väl en adekvat kamera, har blivit väldigt populär i TV/dokumentära sammanhang då den är prisvärd och flexibel. Menysystemet är skit och den som designade det borde byta jobb, men det är ju återkommande i nästan alla Sony-kameror. Sony-färgerna, om man inte filmar i Cine-EI är också rätt tråkiga - "TV", enligt mig. Panasonic har ungefär samma problem. Båda är ju tillverkare som gjort TV-kameror i huvudsak historiskt sett, medan foto och "film" tillkommit på senare tid.

 

Jag tror det är bättre om du frågar mer specifika frågor kring kameran. Vet inte vad du vill ha svar på riktigt. Det är en kamera som klarar att leverera för professionella sammanhang, men den är ganska bräckligt byggd. Därmed inte sagt att det är dåligt alls, men de riktigt high-end-kamerorna är ju rejälare.

 

Ska ni behålla URSA:n? Använda dem i samma produktioner? Eller menar du att ni ska sälja den och köpa Sonyn?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan visserligen tillägga, efter att ha läst startinlägget igen att det är skillnad på RAW och 10 bit 422. Men det säger väl sig självt. 10 bit 422 funkar bra för grading och sånt och har inte upplevt FS7ans codec direkt begränsande förutsatt att man exponerar rätt. Men skulle man finna den i klenaste laget, kan man ju spela in i råformat med deras tillbehörsmojänger (kostar dock därefter). Har jobbat med raw från BMCC vid något tillfälle och det känns snäppet vassare än FS7ans interna codec.

 

Tänker du dig att du både vill göra dokumentära produktioner och reklam så kanske det är idé att behålla ursan och komplettera med en kamera som är mer run & gun. t.ex. Panasonic DVX200 som kostar ca. 1/3. Annars är det väl typ Arri Amira, Varicam LT osv. som gäller om man vill ha det bästa av alla världar eller vad man säger. Är ju andra pengar dock.

 

Men FS7 är nog fortfarande den bästa Cine/R&G-hybrid som finns i förhållande till priset. Du kommer märka kvalitetsskillnaden på materialet, du kommer förmodligen ogilla färgerna om du kommer från BM också. Men, den har en massa annat som är bra att ha om man vill jobba snabbt (ND, fysiska knappar för alla funktioner, Motorzoom etc.)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag ska behålla mina MB också men vill ha en ännu mer flexibel kamera ute på fält så jag slipper hålla på med pluggbyten så mycket. Vad kan man tänks sig utöver FS7 Sony som är minst lika bra.. Alt skulle man ju kunna satsa på en riktigt bra zoomobjektiv till BM men jag vill ju kunna styra bländaren direkt på objektivet då förstås. Sen vill jag ju kunna filma lite råare som jag trivs med i BM där jag filmar prores som räcker, helt raw blir ju lite onödigt tungt.

 

Denna körde jag nyss med BM

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Filmar mycket med min Ursa 4.6K och tycker att den är fantastisk. Jag har kört en del FS7 men jag är inte vän med likfärgerna som kommer ur den.

Jag får arbeta mycket med att isolera hudtoner och grada dem separat för att inte ge en övermättad bild om jag bara boostar färgerna allmänt.

 

Ursan däremot tycker jag har betydligt varmare och trevligare bild. Orkar man inte lägga så mycket tid på grading kan man ju bara köra en lut.

 

Om du har problem att hitta rätt brännvidder och objektiv som klarar "allt" så hade jag såld Ursan och köpt Ursa Pro.

Om 4K inte är ett måste hade jag kört B4-gluggar där de behövs och PL alt. EF för annat.

 

På S35 sensor hade jag klarat mig med 3 objektiv för i princip 100% av vad jag filmar:

 

* Sigma 18-35

* Sigma 50-100

* Tokina 11-16

 

Dokumentär gör sig bättre med B4 gluggar och reklam med t.ex gluggarna jag har eller primes.

Eller så köper du dig en ENG-kamera och kör den för dokumentärer helt enkelt.

Säkert billigast så..

 

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1014114414/panasonic/ag-ux180

 

Sådan kanske?

 

Billigare - kostar ju som min EF 85mm f/1.2 L:

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007073853/panasonic/hc-x1000e

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...