Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sony FS 7 kontra BM

  1. #1
    Besatt medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    250
    Karma
    14

    Standard Sony FS 7 kontra BM

    Vi kör BM Ursa och funderar på en Sony FS7 https://www.scandinavianphoto.se/pro...35-4-0g-pz-oss.
    Fördelen med BM är ju att den filmar ganska rått och att man kan göra mycket efterarbete, men med Sonyn kan man väl ocks filma i olika cinemaläge antar jag. Sonya verkar mer flexibel tack vare denna zoom, I BM kör jag ju mest fasta objektiv, svårt att hitta långa zoomar till bra priser. Hur tror ni kvalitetsmässigt Sonym är mot BM. Om man gör dokumentärer samt reklamfilmer med en hel del post efteråt. Skulle vilja ha lite råd o tips om denna kamera.
    FilmDirekt

  2. #2
    Besatt medlem TomStacs avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    705
    Karma
    14

    Standard

    Till dokumentärer brukar man väl oftast råda en att köpa Sony (pga handhavandet, inbyggda micar, etc.) men om du vill spela in drama/spelfilm eller reklamfilm så är väl Blackmagic Design-kameror att föredra pga den överlägsna bildkvalitén. Ni kanske skulle investera i Sonyn och behålla Blackmagic-kameran.
    Tomas Stacewicz
    Gorilla Film Studios

    https://guerillafilmsoldier.wordpress.com/

    Kamera: Blackmagic Pocket Cinema Camera med Zenit Meteor 5-1 f/1.9 17-69mm zoomobjektiv fäst med RafCamera M42x1-MTF objektivadapter.LOMO 16 OKS 3-10-1 f/2.1 10mm fäst med RafCamera K-16SX-2 to MTF adapter, Krasnogorsk-3 pistolhandtag med teleskopiskt axelstöd och Fancier FC-270A stativ med FC-02H flytande stativhuvud med kulled.

    Arbetsstation: Windows 10 Pro med DaVinci Resolve 12.5.4.019. ASUS X99-A moderkort med Intel Core i7 5820K 3.3 GHz 15MB, 16GB RAM av märket Corsair DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, och grafikkortet ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB. Samsung 750 EVO 500GB SSD och Seagate Desktop 2TB HDD.

  3. #3
    Besatt medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    751
    Karma
    9

    Standard

    Den här dokumentären är filmad nästan genomgående med FS7 i slog3 Cine-gamut (annars GH4):


    Då körde vi EF-gluggar och en av våra två FS7 var trasig, varpå det inte gick att ändra bländare. Så det kanske kan uppfattas lite mjukt på vissa håll. Har jobbat rätt mycket med FS7:an och det är väl en adekvat kamera, har blivit väldigt populär i TV/dokumentära sammanhang då den är prisvärd och flexibel. Menysystemet är skit och den som designade det borde byta jobb, men det är ju återkommande i nästan alla Sony-kameror. Sony-färgerna, om man inte filmar i Cine-EI är också rätt tråkiga - "TV", enligt mig. Panasonic har ungefär samma problem. Båda är ju tillverkare som gjort TV-kameror i huvudsak historiskt sett, medan foto och "film" tillkommit på senare tid.

    Jag tror det är bättre om du frågar mer specifika frågor kring kameran. Vet inte vad du vill ha svar på riktigt. Det är en kamera som klarar att leverera för professionella sammanhang, men den är ganska bräckligt byggd. Därmed inte sagt att det är dåligt alls, men de riktigt high-end-kamerorna är ju rejälare.

    Ska ni behålla URSA:n? Använda dem i samma produktioner? Eller menar du att ni ska sälja den och köpa Sonyn?
    Senast redigerad av Smörgåsmannen den 2016-12-22 klockan 16:19.

  4. #4
    Fesley
    Gäst
    Senast redigerad av Fesley den 2018-08-29 klockan 19:22.

  5. #5
    Besatt medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    751
    Karma
    9

    Standard

    Kan visserligen tillägga, efter att ha läst startinlägget igen att det är skillnad på RAW och 10 bit 422. Men det säger väl sig självt. 10 bit 422 funkar bra för grading och sånt och har inte upplevt FS7ans codec direkt begränsande förutsatt att man exponerar rätt. Men skulle man finna den i klenaste laget, kan man ju spela in i råformat med deras tillbehörsmojänger (kostar dock därefter). Har jobbat med raw från BMCC vid något tillfälle och det känns snäppet vassare än FS7ans interna codec.

    Tänker du dig att du både vill göra dokumentära produktioner och reklam så kanske det är idé att behålla ursan och komplettera med en kamera som är mer run & gun. t.ex. Panasonic DVX200 som kostar ca. 1/3. Annars är det väl typ Arri Amira, Varicam LT osv. som gäller om man vill ha det bästa av alla världar eller vad man säger. Är ju andra pengar dock.

    Men FS7 är nog fortfarande den bästa Cine/R&G-hybrid som finns i förhållande till priset. Du kommer märka kvalitetsskillnaden på materialet, du kommer förmodligen ogilla färgerna om du kommer från BM också. Men, den har en massa annat som är bra att ha om man vill jobba snabbt (ND, fysiska knappar för alla funktioner, Motorzoom etc.)
    Senast redigerad av Smörgåsmannen den 2016-12-22 klockan 19:36.

  6. #6
    Besatt medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    250
    Karma
    14

    Standard

    Jag ska behålla mina MB också men vill ha en ännu mer flexibel kamera ute på fält så jag slipper hålla på med pluggbyten så mycket. Vad kan man tänks sig utöver FS7 Sony som är minst lika bra.. Alt skulle man ju kunna satsa på en riktigt bra zoomobjektiv till BM men jag vill ju kunna styra bländaren direkt på objektivet då förstås. Sen vill jag ju kunna filma lite råare som jag trivs med i BM där jag filmar prores som räcker, helt raw blir ju lite onödigt tungt.

    Denna körde jag nyss med BM
    FilmDirekt

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    62
    Karma
    0

    Standard

    Filmar mycket med min Ursa 4.6K och tycker att den är fantastisk. Jag har kört en del FS7 men jag är inte vän med likfärgerna som kommer ur den.
    Jag får arbeta mycket med att isolera hudtoner och grada dem separat för att inte ge en övermättad bild om jag bara boostar färgerna allmänt.

    Ursan däremot tycker jag har betydligt varmare och trevligare bild. Orkar man inte lägga så mycket tid på grading kan man ju bara köra en lut.

    Om du har problem att hitta rätt brännvidder och objektiv som klarar "allt" så hade jag såld Ursan och köpt Ursa Pro.
    Om 4K inte är ett måste hade jag kört B4-gluggar där de behövs och PL alt. EF för annat.

    På S35 sensor hade jag klarat mig med 3 objektiv för i princip 100% av vad jag filmar:

    * Sigma 18-35
    * Sigma 50-100
    * Tokina 11-16

    Dokumentär gör sig bättre med B4 gluggar och reklam med t.ex gluggarna jag har eller primes.
    Eller så köper du dig en ENG-kamera och kör den för dokumentärer helt enkelt.
    Säkert billigast så..

    https://www.scandinavianphoto.se/pro...sonic/ag-ux180

    Sådan kanske?

    Billigare - kostar ju som min EF 85mm f/1.2 L:
    https://www.scandinavianphoto.se/pro...onic/hc-x1000e
    Kameror och tillbehör:
    Canon C200 & BlackMagic Pocket Cinema Camera
    Sony FDR-AX100 & Canon EOS 5D mk2, Canon EOS 5D mk4
    Bolex 16mm film
    Samyang/Rokinon 14/16/35mm - Canon L-series 24-70 f/2.8, 16-35 f/2.8, 70-200 f/2.8 II IS USM + f/4 !IS, 50 f/1.2, 85 f/1.2, Sigma 18-35+50-100 f/1.8 + bunt random C-mount / Minolta / Canon FL/FD + Schneider 1.33X anamorphic adapter
    Zoom H1, Shotgunmic, Final Cut Pro X, Premiere CS6, Motion 5, Filmconvert, Davinci Resolve, Adobe After Effects
    JIB, Steadicam, Slider, tripods