Gå till innehåll

Ljudfråga!


Kaj44

Recommended Posts

Jag har två HC-X920 som jag skall filma med i Folkets Hus när Lucian kommer dit och det är inget problem,

den ena kameran har Röde pro mic och på den andra använder jag en RÖDELink trådlös mic, det jag funderar

över är var jag skall placera myggan bäst, kan det vara på Gitarristen eller på lucian eller på ett stativ bredvid?

 

Jag testade RÖDE Pro på den trådlösa, men det blev ett störande brus, det finns säkert små trådlösa mickar som kan passa.

 

I lokalen kommer att finnas ca 80-90 personer och det blir alltid lite sorl från folk som småpratar.

 

Avståndet till Lucian blir ca 5 - 8 meter från kamerorna.

 

Jag testade med RÖDELink på en trubadur i samma lokal och det blev mycket bra, det var bara han som hördes och applåderna.

Det kanske finns andra bra alternativ?

Ljudet är alltid svårt och få det bra, tycker jag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det stillastående musik så skulle jag köra med stativ och stormembrans mickar och spela in till extern inspelare av nåt slag eller laptop, telefon eller platta för bästa ljudkvalite.

 

Men annars om man har många ingångar tillhands så varför inte trådlösa om det finns som kan återge ljudet i alla viktiga frekvens områden för ljudkällan i fråga. Ett problem blir ju gitarristen och var man placerar en sån liten mick på denne och speciellt om gitarristen också sjunger så både röst och instrument får optimal möjlighet att låta som dom faktiskt låter i verkligheten.

 

Har den en "bred" upptagning då kan det funka från ett stativ men annars måste det nog till nån form av rumsljuds, 8 koppling eller nåt för just ett sånt läge om man tänker sig att sätta den på kroppen/i kläder etc.

 

Det vill säga om man tycker att ljudet är lika viktigt som bilden.

 

Hoppas det löser sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det stillastående musik så skulle jag köra med stativ och stormembrans mickar och spela in till extern inspelare av nåt slag eller laptop, telefon eller platta för bästa ljudkvalite.

 

Men annars om man har många ingångar tillhands så varför inte trådlösa om det finns som kan återge ljudet i alla viktiga frekvens områden för ljudkällan i fråga. Ett problem blir ju gitarristen och var man placerar en sån liten mick på denne och speciellt om gitarristen också sjunger så både röst och instrument får optimal möjlighet att låta som dom faktiskt låter i verkligheten.

 

Har den en "bred" upptagning då kan det funka från ett stativ men annars måste det nog till nån form av rumsljuds, 8 koppling eller nåt för just ett sånt läge om man tänker sig att sätta den på kroppen/i kläder etc.

 

Det vill säga om man tycker att ljudet är lika viktigt som bilden.

 

Hoppas det löser sig.

 

För att svara på den sista "om ljudet är lika viktigt som bilden", då är svaret JA! Bilden kan man alltid trixa lite med och byta ut om det behövs, det är min erfarenhet.

 

Meningen är att vi ska filma den 15/12 men nu fick jag chansen att testa idag i en kyrka med lucia och där jag placerade den trådlösa micken på ett mikrofonstativ några meter från barnen som sjöng och det låter i mina öron riktigt bra.

Även RÖDE PRO fångade ljudet bra men tyvärr var det skrikande barn som överröstade ibland eftersom kameran stod mellan publiken och luciakören, men det får man ta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...