Gå till innehåll

Uppdatering av Adobe Master Collection, eller separat 3D tracker?


MultiMediaMange

Recommended Posts

Håller på att jobba med en äldre version av Adobe Master Collection (CS5.5), eftersom det råkar vara vad jag har och känner mig bekväm med. Då jag även gillar att hålla på med specialeffekter så skaffade jag Element 3D till A.E och är nöjd, men jag har fått en hel del problem eftersom det saknas 3D tracker i den versionen. Bäst vore såklart att bara skaffa CC och använda alla fördelar som kommer med den tjänsten men då jag inte i nuläget jobbar med film professionellt så känns den återkommande kostnaden som något jag helst vill undvika även om jag skulle kunna få en lärarversion. Som jag ser det så har jag två alternativ: Antingen skaffar jag CS6 (för okänt pris, eftersom Adobe inte skriver ut priset) och använder den tracker som finns där, eller så skaffar jag en plugin som sköter trackingen och håller mig till den nuvarande versionen. Vad är bäst och vilken tracker är i så fall mest prisvärd?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte nåt egentligen om trackers men det verkar som fullversionen av PixelConduit har ett 3D tillägg. Om det är bra på sånt har jag ingen aning om men programmet i övrigt verkar vara minst lika bra som motsvarande funktioner i resolve är. Har lite svårt att lisa ut på grund av okunskap om pixelconduit bara kan jobba med film och bilder för 3D men det pratas om animering också men kanske inte då med effekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag pluggade fick vi testa på autodesk matchmover för att tracka. Idag använder jag mig av boujou eftersom det var många i min klass som använde det och kunde det programmet bättre än autodesk matchmover. Då var det lätt att höra med dom hur allt fungerade :p och som jag fattar det ska boujou vara väldigt bra när det gäller 3d-tracking. Du kanske ska kolla in det :) Det finns mycket tutorials på det programmet på youtube också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag pluggade fick vi testa på autodesk matchmover för att tracka. Idag använder jag mig av boujou eftersom det var många i min klass som använde det och kunde det programmet bättre än autodesk matchmover. Då var det lätt att höra med dom hur allt fungerade :p och som jag fattar det ska boujou vara väldigt bra när det gäller 3d-tracking. Du kanske ska kolla in det :) Det finns mycket tutorials på det programmet på youtube också :)

 

Det finns kanske utbildningsversioner, men för 11000 tror jag det finns mer prisvärda alternativ. :l

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är tydligen bara för Mac, men tack för förslaget.

 

Synd för det är ett fantastiskt program faktiskt och gratis utom just tilläggen för det här och lite till för live situationer samt spara/spela in. Kan använda två grafikkort ink minne på dom så vitt jag förstår och det finns en modul som gör det möjligt att spela ut resultatet till en annan app om man behöver spara/spela in. Det verkar som att det går att spela up 3D film också genom programmet. Du får fixa en hackmac av din PC så går det galant. Fullversionen kostar lite över 1000 lappen tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...