Gå till innehåll

Mus för redigering!


Magnuz

Recommended Posts

Hej!

 

Jag hade tänkt att köpa en ny mus då min nuvarande fungerar lite dåligt. Tänkte höra vad ni har för några och om ni kan rekommendera någon för mig :) Jag redigerar i Preimere Pro, After Effects, Boujou och 3d programmet Autodesk Maya. Problemet med min mus som jag har nu är att knappen som man tycker ned med scrollhjulet inte fungerar längre, vilket är mycket viktigt när man använder Maya.

 

Mina krav är väl att den ska vara skön, trådlös vore trevligt och ha en fram- och tillbaka knapp på musen. Jag kan tänka mig att betala upp till ca 800 kr

 

Har ni några förslag? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, jag ska kolla in den :)

 

Jag har kollat lite på Logitech MX Master som många som redigerar verkar använda. Någon som har någon erfarenhet av den?

 

Klipper med den på min Windows-maskin (annars använder jag inte mus alls). Och den är väl ok. Hade förväntat mig att den skulle vara mindre plastig då den känns ganska "billig". Rätt bra ergonomi, men lillfingret har ingenstans att riktigt ta vägen. Sid-scroll-hjulet är trevligt att ha, men det vanliga har lite konstig känsla - men det kan också vara för att det är windows då jag är van mac-användare. Om den är värd priset vet jag inte, men fanns inte så många trådlösa kvalitetsmöss att välja på när jag kollade.

 

Kan passa på att klaga lite på mottagaren också, det räcker att man sticker i en usb-sladd bredvid så tappar man kontakten. Jag har två mottagare (ett för tangentbord och ett för mus) - problemet är detsamma oavsett, men går att använda båda på samma och ibland när man skriver mycket, mottagningen är dålig och man ska använda musen, så lär man vänta några sekunder, så att texten "hinner ikapp". Sjukt märklig grej överlag och vet inte vad det beror på. Men använder du den med en laptop är det ett icke-problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för infon Smörgåsmannen :) Jag har även läst att mottagaren ska vara lite sisådär. Men jag var på elgiganten och kände lite på den idag! Jag gillade inte alls MX Mastern. Jag är 192 cm lång så antar att jag har ganska långa händer. Jag gillar att ha hela handen över musen och när jag hade det så lyfte främre delen av musen från bordet (antar att jag läger ganska mycket tyngd på bakre delen av handen). Den är ju lite formad på det viset och det passade tydligen inte mig. Jag gillade inte heller hur bakåt- och framåt knappen var placerade. Tyckte dom satt alldeles för tätt och jag tror att jag ofta skulle trycka på båda knapparna om jag bara skulle backa/trycka framåt. Däremot hade jag innan också kollat på en Logitech G602, en mus som också fann på elgiganten. Jag gillade den skarpt! Mycken skönare för min hand och tror även att knapparna kan komma till hands för diverse "short cuts" :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...