Gå till innehåll

Apple Mac Pro


mzreklam

Recommended Posts

Hur pass bra dator krävs för att redigera video i Final Cut i en Mac Pro om man ska köra 2k och 4 k. Räcker nya Mac Pro 8 kärnig med 32 i minne och flashhårdisk med Thunderbolt pegasus hårddisk. Vad krävs för att flödet ska bli så bra som möjligt i datorn. ???

Länk till kommentar
Share on other sites

Videoprofsen är inte imponerade av den nya soptunnemacen som det verkar så den kan tydligen suga också inklusive att den kostar mycket. Själv vet jag inte har bara testat en macpro 3.1.

 

Själv kör jag med två special moderkort byggda för os x i vanliga PC burkar och det funkar för 4k om man kör med optimised media i alla fall från min G7a som gör mp4. För 40-50 tusen spänn på PC sidan får du en riktigt bra redigeringsdator och i väl inne i programmet så ser dom ut och funkar lika på alla plattformar. Det vill säga en som kickar rumpa på mac pron med två av dom nya 1080 grafikkorten som till och med har thunderbolt samt en del cash över till en bra monitor för video.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag skulle definitivt avråda köpa Mac Pro. När jag i somras tittade efter en dator till att redigera 4K-film sprang jag på allt för många trådar med användare som var vansinniga på Apple och deras Mac Pro. Kylproblem var det jag läste mest om och att Apple var omöjliga att göra med. Renderingsproblem också, som kan förvisso bero på just värmeutvecklingen i soptunnan. Det fick därför motstridigt bli en PC för min del. Kör den med Windows, Adobe Premier Pro, After Effects och Davinci Resolve och är supernöjd.

Och att inte förglömma... Apple har inte visat något intresse till att vidareutveckla Mac Pro, du köper en dator som var modern 2013.

Länk till kommentar
Share on other sites

Naturligtvis är Mac Pro'n våldsamt dyr i jämförelse med ett "hembygge" på PC-sidan, men det beror ju mycket på att Mac Pro'n har Xeon CPU/ECC Ram vilket i ärlighetens namn är mycket dyrare.

Och det blir ju inte bättre av att den är väldigt gammal tekniskt... Överhettningsproblemen har främst drabbat 8 och 12 kärniga maskinerna med D700-korten.

 

Jag hade nog valt att köpa den snabbaste iMacen om jag skulle köpa en Mac idag, sen finns det ju Hackintosh :) .

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja på hackntosh sidan är det inte heller så bra ställt längre i och med att det inte kommer nya modeller som använder samma grafikkort som på PC sidan. Det vill säga att så länge det inte blir nån skillnad där så är det nog PC och win som gäller eventuellt Linux.

 

Uppdaterings hysterin hos apple gör det heller inte lättare att köra hackintosh då dom ändrar på saker löpande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...