Gå till innehåll

Snälla, recensera mig


ghijohansson

Recommended Posts

Snälla, recensera mig

Min andra nollbudgetlångfilm är färdig. Ju fler kommentarer jag får, desto bättre eftersom jag planerar för att snarast börja skriva manus till nästa.

 

När det gäller min första nollbudgetlångfilm så fick jag kommentarer från ett fåtal personer. Varpå jag försökte använda så mycket som möjligt av kommentarerna när jag skrev manus till den film jag just skapat.

 

Liksom förra gången har jag skapat en somrig komedi. Åldersgränsen är 7 år. Nikolaj Gogols pjäs "Inspektionen" uppdaterad till dagens Grönköping. I min film är det psykiatriläkare Adolf Galenos som är mutkolven som bekymrar sig för anonym inspektion.

 

Filmen är 102 minuter lång. Med en budget på blygsamma 5,000:- så fick jag ett problem. En roll kunde ej besättas. Så jag skaffade morphsuit så att samma skådespelare kunde spela flera roller. Jag menar att röster spelades in separat.

 

Reklamfilm finns här :

 

Budgeten var 5,000:-. Bakom kamera hade jag bara en medarbetare. Redigering gjordes med Premiere Elements. Så det hela är tämligen minimalistiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, kul att se, väldigt galet :)

 

Undrar dock: Varför väntade du inte med att spela in tills du hittade en skådespelare till rollen? Med tanke på att det var en lågbudgetproduktion så vore det väl inte så svårt att skjuta upp inspelningen i några veckor?

 

Vad tycker du själv om slutresultatet? Jag har svårt att se att historien tjänar på att du använder dig av ett sånt udda grepp som att klä skådespelarna i en kroppsstrumpa. Det är galet, och roligt, men att döma av teasern så är inte filmen tillräckligt galen för att det ska berättiga det. Om du förstår vad jag menar?

 

Som exempel. Här är ett klipp till en film som jag gillar där skådespelarna är utklädda men där det är en del av filmen, Thrash humpers av Harmony Korine:

 

I den filmen så finns det en tanke bakom och då funkar det, i ditt fall så var det en nödlösning och då blir det mest konstigt.

 

Nå, tack för titten, den lämnade mig i alla fall inte likgiltig :)

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul. Man behöver ju inte förklara för dig hur lång ifrån en cinemafilm du är. Din taktik är helt klart att framskrida via producerandet. När en stor del av energin går dit, och du håller ett högt produktionstempo, är själva slutprodukten naturligvis full av kompromisser. - som för varje film blir bättre och bättre. Bara att köra på. Som dom andra säger - hellre en skådis i flera roller med olika hattar än att gömma ansiktet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarer.

 

På 1970-talet läste jag någon enstaka av Philip K. Dicks romaner.

 

Jag försökte i flera veckor hitta rätt skådespelare. Men jag hade otur när jag försökte skaffa en medelålders kvinna som kunde ställa upp mer än ett fåtal timmar.

 

Att skjuta upp hade varit orealistiskt. Filmen utspelar sig 25 juli och har många utomhusscener, så jag var tvungen spela in under sommaren. Min förra långfilm utspelades sig dagen efter kristihimmelsfärdsdag, och när inspelandet närmade sig slutet så insåg jag att jag höll på att drabbas av brist på tid.

 

Nej, jag är inte nöjd. Projektet blev definitivt mer lärorikt än roligt. Filmen hade med all sannolikhet tjänat på att bli inspelad på det vanliga sättet.

 

Att ge upp ville jag inte därför att då skulle det bli svårare att sätta igång med nästa projekt.

 

Jag försöker lära mig skapa långfilm genom att filma. Ska man lära sig så mycket som möjligt så behöver man fullfölja sina projekt. Så att man kan se vad det blev, och få kommentarer från andra.

 

Hur jag har det nu? Jo tack, att ta itu med det avslutande administrativa arbetet känns snarast mindre jobbigt än när jag slutförde min första långfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Trevligt med alla kommentarer. Fler mottages tacksamt.

 

Att göra filmen i datorn, det var ett av alternativen jag funderade på. Men jag är fel person för det.

 

Däremot köpte jag en ansiktsmask eftersom jag insåg att ett alternativ var att ha en mask för varje rollfigur. Men jag tyckte det var bäst att göra så enkelt som möjligt. Dessutom hör det till saken att dräkterna begränsade sikten, och jag hade skrivit in en hel del rörelse i manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...