Gå till innehåll

Vilken videokamera att filma extremsporter?


Matthias87

Recommended Posts

Hej

 

Jag har hållit på med extremsport i många år och började för några år sedan filma med Gopro-kameror lite sådär på skoj. Spelade även in en film där jag lånade en systemkamera av en kompis, som blev, i mina mått mätta, helt okej. Den kammade även hem vinsten i en videotävling, vilket var skoj!

 

Nu skulle jag vilja börja filma lite mer seriöst. Har bl.a. fått i uppdrag av Bali Bike Park att spela in en reklamfilm för dom när jag är där på semester i april, och inför detta tänkte jag skaffa den nya Gopron, en gimbal till Gopron, den nya DJI Mavic Pro-dronen och även en videokamera. Jag skall erkänna att jag har rätt dålig koll på vad det för kamera jag borde satsa på dock.

 

Jag är nu i början inriktad på något prisvärt. Skulle det vara så att det går bra med filmandet kan man ju alltid uppgradera. Eftersom jag har dålig koll så vet jag inte vad jag borde lägga, men jag hade tänkt mig mellan 5-15k. Kameran får gärna kunna filma i hög FPS så att man kan filma häftiga slowmo-sekvenser.

 

Den förra filmen jag spelade in som vann videotävlingen, var med en systemkamera för ca 5k, men något lite bättre hade vart trevligt. Tyckte den kameran fick fram fina filmer, men man kunde inte filma i hög FPS, så slowmo var uteslutet.

 

Här har ni filmen, om ni vill veta vad för typ av grejer jag kommer filma:

 

Mvh Matthias

Länk till kommentar
Share on other sites

Gopro, gimbal och drönare - du har inte övervägt en Gopro Karma?

 

https://shop.gopro.com/EMEA/karma

 

Har inte läst några direkta recensioner om den, men tror den är lite underdog till DJI mavic i allt utom bildkvalitet. Hursom en smidigare lösning för dig kanske?

 

Panasonic GH4 kan filma i 96 fps, kostar ca. 8000 för ett hus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser ut som det blir en GH4, läst väldigt mycket bra om kameran. Frågan är dock vad för objektiv man ska välja. Ett med lite vidvinkel och ett "vanligt"?

Jag är total nybörjare på detta, så hoppas att någon erfaren på forumet kan vägleda mig.

 

Mvh Matthias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det är som vanligt budgeten som styr. Själv kör jag deras eget 12-35 som kostar runt 8000, superskarpt och bra på alla sätt, men kan kännas lite dyrt om man inte gör några pengar på det man gör.

 

25/1.7 eller 42.5/1.7 är annars bra fasta gluggar. 42 för intervjuer m.m. Medan 25 är lite mer allround.

 

Sen finns sigma 19 och 30mm som är bra om man har låg budget.

 

Svårare blir det att hitta objektiv som är mer tele. Själv kommer jag skaffa ett Lumix 35-100 alt. Olympus 12-100 någon gång framöver. Men de ligger ju på över 10 000.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...