Gå till innehåll

Filmkollektiv/filmskaparcirkel i Göteborg


TomStac

Recommended Posts

Hej,

 

Har en idé som kanske andra också skulle vilja hänga på i Göteborg med omnejd. Tror att det finns en hel del individer med ambitioner att göra egen film som har upptäckt att det är svårt att göra helt själv, eller bara med sin polare (eller partner).

 

Tänker mig att man kunde samlas tillsammans runt varandras filmidéer guerilla-style. Ett filmkollektiv kanske man kan kalla det...

 

Regeln skulle vara att alla skulle få göra varsin flm med stöd av de andra. Det skulle gå laget runt i demokratisk anda. Den vars tur det är skulle ha det huvudsakliga kreativa ansvaret - kalla det att vara "regissör".

 

De andra skulle bistå på bästa sätt med sina kunskaper, talanger, intresse och filmprylar. Väl medvetna om att turen kommer att komma till en själv till slut. Ingen skall få ha stafettpinnen mer än en gång i taget. När den har gått laget runt börjar man om på nytt, etc.

 

Även om man inte själv sitter vid rodret så ger det mängder med erfarenhet att delta som cinematograf, ljudtekniker, manusförfattare, producent, kompositör, redigerare, färgläggare, passare, skådis, etc.

 

Inga ålderskrav förutom att man minst skall vara 18. Man, kvinna eller ingendera. Man skall inte behöva ha några förkunskaper - bara sin entusiasm och kärlek för filmen. Fast naturligtvis är erfarenhet och kunskap ett +

 

Det hela skulle grundas i ett ideellt arbete med 0-budget - skosnöre... Inga kommersiella ambitioner utan framför allt konstnärliga, med stor experimentlusta utan att vara pretto. Fast med en övertygande production value.

 

Alla genrer skall få rymmas under samma tak, och gärna "genrefilm" - mottot skall vara: "Where Arthouse meets Grindhouse".

 

Det kanske redan finns sådan verksamhet i Göteborg. Vi behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt. Var snälla och i så fall peka ut vägen till en dylik grupp, eller hör av er till mig genom PM eller här i tråden.

 

Vad sägs?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack. Jo, jag känner till Öppna Kanalen i Göteborg. Men tyvärr är jag inte så intresserad av TV-produktion, och även om jag vet att man kan lära sig vissa grunder där även om film så vill jag helt fokusera på filmen. Tack för tipset i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...