Gå till innehåll

Änvända LUTs på det "korrekta/professionella" sättet i Davinci Resolve!?


olleolsson

Recommended Posts

Hej har precis skaffat ny dator så nu kan jag äntligen börja använda Davinci Resolve.

 

Jag har nu tre frågor om hur man använder Luts på det korrekta/professionella sättet som riktiga "colorists" gör.

 

Har kollat på lite olika tutorials och den som verkar mest trovärdigt är denna: https://vimeo.com/156630114

 

Så fråga 1 lyder:

När man har "color space" Rec.709 är det då som videon visar. Att man först korrigerar: ändrar vitbalans, exponering, mättnad mm för att få klippet så naturligt och likt verkligheten som möjligt. Jag kommer försöka använda "color scopes" så mycket som möjligt så att allt blir rätt. När sedan klippet är korrigerat att man då lägger på en LUT som är anpassad för Rec.709 och efter de gör lite sista korrigeringar som hudfärg osv.

 

Är detta det rätta/professionella sättet att färgsätta med Luts i Davinci Resolve på Rec.709 klipp?

 

Fråga 2.

Om man nu skulle göra samma process fast med LOG klipp hur gör man då?

Ska men först korrigera och sen lägga på en LOG anpassad LUT? I så fall hur korrigerar man LOG material?

 

Fråga 3.

Jag brukar filma i RAW formatet och nu undrar jag hur man färgsätter med LUTs i RAW formatet. Ska men behålla "color space" i Rec.709 eller ska men konventera klippen till LOG? och sen göra något av alternativ/fråga 1 eller 2?

 

Tack på förhand!

 

//Olle

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Eftersom ingen av de mer erfarna har ids att svara så kanske jag kan dela med mig av mina nyligen samlade erfarenheter av mitt första projekt Lux ex Tenebris (bry dig inte så mycket om den skakiga handkameran utan på själva färghanteringen, i synnerhet i dagstagningarna):

 

 

Efter att ha läst på diverse forum med erfarna DaVinci Resolve-användare, så avråder man från att använda LUTs helt eftersom det förvanskar bilden, inte sällan klipper hög- och lågdagrar. Jag har själv en Blackmagic Pocket Cinema Camera och skjuter alltid RAW. Det finns ingen poäng med att nergradera RAW-materialet till Rec. 709.

 

Efter dessa råd på forum, lite tutorials på YouTube och en hel del eget experimenterande och tagna friheter så färgkorrigerar jag helt från scratch brukandes scopes och color wheels på följande sätt:

 

Jag börjar med att skapa två extra "nodes"; det urspungliga sparar jag i RAW Log formatet obearbetat, det andra använder jag för min egen färgläggning/gradering och den sista använder jag ett LUT som (eftersom jag har en Blackmagic-kamera) heter BMCC Film to Rec. 709 v2 såsom en referensbild att jämföra med min egen färgläggning, för att få ett hum om i vilken riktning jag skall gå. Jag vill dock inte använda detta LUT som min egen gradering eftersom jag tycker att den skapar onaturligt mycket tryck i färgerna och för hög kontrast så att lågdagrar drunknar i svärta och högdagrar blåses ut (Rec. 709 är ju standard för TV-sändning och är inte anpassat för varken streaming eller biovisning).

 

Sedan går jag över till färghjulen för att färglägga min node. Först höjer jag Saturation (färgmättnad) till 100 och låter Hue vara kvar på 50. Därefter så gör jag en grundläggande färgläggning med hjälp av musen i färghjulet på Offset fär att skapa en allmän färgton. Samtidit som jag kontinuerligt kollar av RGB Parade scopes så korrigerar jag färgerna i mera detalj genom att först använda reglagen under varje färghjul, för att sänka lågdagrarna (för att skapa mer kontrast), höja mellantonerna ganska så rejält, samt även höja högdagrarna. Sist gör jag avslutande korrigeringar genom muspekaren på var och en av färghjulen Lift (lågdagrar), Gamma (mellantonerna) och Gain (högdagrarna). Kontinuerligt växlar jag i noderna mellan RAW Log, min egen graderings nod och noden med Rec. 709 LUT, både okulart och genom att titta på scopes.

 

Jag strävar efter att balansera RGB med varandra för att skapa så naturliga färger som möjligt men jag tittar även på om Rec. 709 har överdrivit någon av de tre grundfärgerna varpå jag också korrigerar fast inte lika radikalt.

 

Kom ihåg att jag inte är ett proffs utan en glad nybörjare som håller på att lära mig färgkorrigeringens mysterier. Men det är i alla fall på det här viset som jag gör... just nu.

 

Förhoppningsvis kommer mitt amatörmässiga hanterande av färgläggning att provocera fram de mer erfarna proffsen att säga ifrån och visa vart skåpet skall stå ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...