Gå till innehåll

Kund sänker arvodet på grund av tekniska problem som kompenserats för - lång historia


Peus

Recommended Posts

Hej, jag har ett besvärligt ärende gällande betalning, som så ofta när man inte skriver något regelrätt avtal. I vilket fall så sa kunden att få skulle hålla med mig och att jag borde kolla med andra proffs så jag tänkte varför inte. Så om du har tid vore jag väldigt tacksam för dina tankar och input, det är en mycket lång historia.

 

Jag blev kontaktad av en reporter jag känner som i sin tur fått ett jobberbjudande av en byrå. Jobbet var åt en statlig myndighet och gick ut på att i huvudsak göra en serie snabba intervjuer på kort tid, en slags videoenkät om ett seminarium. Därutöver blanda detta med klippbilder. Intervjuerna skulle filmas vid tre tillfällen.

 

Budget 50 000 kr ex moms till mig och reporter. Vi tackade gemensamt ja!

 

Första vändan i maj gick ok, många tilltänkta för intervju ville inte vara med och när jag skulle filma klippbilder på seminariet blev folk upprörda då de inte var informerade etc men vi fick några bra intervjuer. Kort sagt skulle jag säga att HR-personalen som vi jobbade med var väldigt ängsliga och besvärade. För att dryga ut klippbilderna fixade jag tillstånd att flyga drönare utanför byggnaden mot alla odds, bilder de senare inte alls ville ha vilket jag förstått i efterhand berodde på att någon på myndigheten sagt att man vi inte fick filma byggnaden trots våra tillstånd från flygledartorn, polis, militär, lantmäteriet och att det är allmän plats. Ändå en helt okej början.

 

Andra vändan blev däremot katastrof och det är detta allt handlar om. Vi gjorde i princip samma sak denna gång fast helt utan klippbilder, eftersom de inte ville att vi skulle filma i salen. Vi var uppriggade och filmade sex personer i snabb följd men när jag väl kom hem på kammaren var där inget ljud inspelat. Till saken hör att jag lyssnat på ljudet under inspelningen och tom sökt nya trådlösa frekvenser på myggorna pga lite störningar samt också kollat nivåerna som låg bra. Vad jag inte gjort var att återspela klippen i och med den korta tiden mellan intervjuerna. Jag skippar att gå in på mer i detalj ang detta men ett tekniskt fel på utrustningen fuckade upp detta kort sagt.

 

Väl hemma blev det alltså katastrof. Myndighetens HR-personal (som jag upplevt som ängsliga och besvärade av detta) blev rasande och skällde ut byrån som skällde på reportern som i sin tur bad mig göra något, vilket jag gjorde. Jag skrev ett ursäktande och kanske väl långt och tekniskt mail till kunden där jag förklarade att sådant händer den bäste och att vi givetvis skulle försöka gottgöra detta på något sätt, sänka priset, spela in alla intervjuerna igen vid flera tillfällen om så krävdes etc.

 

Byrån kontaktade då reportern och de var ursinniga över att jag kontaktat kunden från en privat mail, sent på kvällen var det skickat därtill etc. Därefter gick det någon dag och till slut kom byrån och myndigheten fram till att vi skulle göra kompletteringar, glömmer detta och gå vidare.

 

Så vi gör kompletteringarna men nu med annan kontaktperson på myndigheten och vi tror oss förstå att de tidigare två HR-personerna vi haft kontakt med inte vill veta av oss. De blev helt ok intervjuer.

 

Därefter blir det tyst, tills jag förstår att byrån inte längre kommunicerar med mig via mail. Jag är bortplockad från de mail som går ut, så via reportern får jag en grovklippning som jag klipper klart med andrahandsinstruktioner vidarebefordrade.

 

Jag klipper en version och det går veckor. Vi får respons och jag klipper om, flera gånger.

Sommaren passerar och någon tredje inspelning hör de inte av sig om. Hur som, hösten går, jag ändrar saker allt jämt efter byrån och myndighetens önskemål, det blir många revisioner.

 

I slutet av september får jag en ny diger klipplista på slutgiltiga ändringar som jag genomför, den studsar och korras ett par extra gånger. Några veckor senare kontaktas jag direkt av byrån, nu är det panik, hela filmen skall klippas om pronto, två filmer skall bli en, nya personer skall in och därtill finns det nu tydligen material från någon annan som filmat. Jag har ingen möjlighet att göra det då i och med att jag är bortrest men lyckas trots detta sätta mig en halv natt när jag är hemma och vänder. Jag plockar då ut material som jag sedan postar dem för att de själva skall kunna klippa klart. Icke, de har uppgivit fel adress visar det sig så väl hemma igen efter någon vecka klipper jag om detta till en nästan helt ny film under nätterna. Därpå sker några till korrigeringsvändor innan det är klart och jag blir lovad extra ekonomisk kompensation från byrån något jag inte kräver då jag gått med på att fixa detta iom den första uppfuckningen men alltid gott med lite mer betalt.

 

Så till slut i november blir skiten klar men så skall vi fakturera, så reportern ringer och undrar hur mycket extra kompensation de tänkt sig att vi skulle lägga på fakturan. Det är nu kallduschen kommer, de vill att vi skall fakturera dem 25 400:- (varför 400, god knows) och inte de 50 000:- som det var sagt.

 

Reportern tar det en vända och de är stenhårda så jag ringer och snackar en timme med deras chef, inte otrevlig på något sätt, snarare tvärtom men möjligen lite manipulativ (vilket jag kanske är också iofs), kommer till detta senare.

 

Chefen tycker att de på byrån behöver kompensation för den extra tid de tvingats lägga ned på tjafs med kunden, en kund som de nu varit nära att förlora och att vi skall vara tacksamma för att det blev något alls, att 25 är mer än de ursprungligen tänkt ge oss så 5 eller 10 av dem är goodwill från dem. En annan anledning är att de tvingades ta in en av kunden utsedd filmare som kunde filma den sista av de tre dagarna, en filmare som tog mer än oss.

 

Jag säger då att ok, jag kan förstå det, jag tycker absolut inte det är ok att ni ändrar priset efter leverans utan att kommunicera det med oss men ok, 33 000:- är två tredjedelar av priset, det kan jag gå med på. Chefen böjer inte en mån och låter det framgå att han inte ville informera oss om hans nya idé om vad vi skulle få i ersättning då det kunde leda till att vi eventuellt inte färdigställde filmen.

 

Efter mycket tjafs så dum som jag är tänker jag att ok, vi gör upp i godo, låt mig ge lite mer goodwill, vi möts halva vägen var, mellan 33 och 25, men inte ens det är ok, 25 är mer än de egentligen kan avvara och han vänder det till att jag är något av en rättshaverist som tjafsar om småpengar. Jag vill pointera att han inte är otrevlig eller dryg, mest oresonlig vilket jag inte tycker jag är, något han dock säkerligen tycker. Hur som helst han vill inte alls komma överens så vi slutar båda på våra utgångspunkter, jag på 50 000:- och han på 25 400:-

 

Väl till chefens fråga, hur skulle andra proffs tänkt?

 

Är det rimligt att vi avstår summan den andra filmaren tog av vår kaka? Filmaren var en nyhet för mig men byrån hade tydligen informerat reportern om denne.

 

Bör vi sänka priset och kompensera byråns problem med sin kund iom att vi felat och inte levererat kompletteringar och alla extra tid till trots?

 

Är det rätt att ändra förutsättningarna rörande betalning efter levererad produkt?

 

Jag hade ju hintat om att vi skulle kunna tänka oss sänka priset, men det var direkt mot myndigheten, inte hur mycket och det var heller inget någon senare förde på tal i och med att jag blev paria. Kanske är detta motiverat just på grund av detta?

 

Summering, jag fuckade upp en inspelningsdag men ställde upp på kompletteringar. Byrån har fått en massa problem med en stor och viktig und och "kom undan av blotta förskräckelsen". Vi blev aldrig tillfrågade för att spela in den sista dagen.

Vi har hållit de ursprungliga deadlinens och vi har gjort väldigt många korrigeringar och nya versioner därefter.

Byråns personal har jobbat många timmar efter med att administrera och ta dialog om dessa önskade förändringar, lagt till grafik m.m.

Byrån har aldrig informerat oss om att de förväntar sig ett lägre pris sedan vi fick godkänt på vårt offert förens efter att produkten nu är klar, godkänd och levererad.

Oss i detta fall är mig och reportern, vi har i princip aldrig haft någon kontakt med myndigheten.

 

Vad tycker ni?

Hur skulle ni sett på detta?

 

Jag har försökt att så gott det går vara subjektiv men jag ser det ju bara från min sida, hoppas ni kan väga in byråns vånda av att nästan förlora en kunde också etc.

 

I min värld är det trots allt 50 000:- som var sagt och vi har kompenserat på alla sätt vi kunnat för att det blev fel och inte hört något om att de vill ändra priset innan levererad produkt, tänker jag galet?

 

Tusen, åter tusen tack för svar, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja du, det var ju en sörja det där.

 

Redan tidigt ringde många varningsklockor, och i synnerhet i situationer med många arbetsgivare (reportern, byrån och myndigheten) måste allt vara tydligt från början. Men allt det vet du säkert, så jag skall bespara dig en predikan. Men du borde ha hållit tillbaka leveransen innan ni hade en undertecknad överenskommelse.

 

Men men, alla gör misstag ibland.

 

Om ni hade ett muntligt avtal så gäller ju detta, men frågan är om det är värt att bråka om. Antagligen inte. Det är tid och energi som man kan lägga på bättre grejer.

 

Själv hade jag valt att bita i det sura äpplet, ta fuldealen och sedan berättat om vilken byrå och vilken myndighet det handlade om. Det är så den fria marknaden fungerar.

 

Du gjorde två misstag (brist på avtal och sedan teknikstrul), och nu får du betala priset. Vissa affärer får man ta på förlustkontot och gå vidare.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, jo jag slarvar rätt ofta med dylikt eftersom jag oftast jobbar med en rätt begränsad kundkrets av stora företag som alltid (hittills) gjort rätt för sig.

Att därtill ha en godkänd offert i mail kändes hyfsat tryggt.

 

Men det är nog kanske så att jag bör bita i det sura, men samtidigt tänker jag att jag som upphovsman och fotograf äger materialet som de nu använder, har drivit in några grejer tidigare med inkasso men som du säger ett djävla tjafsande som i förlängningen nog inte är värt det mer än någon slags bekräftan på att det gick vägen, vilket det ju inte är säkert att det gör. Vi får se, har kontaktat en jurist på SFF ang det dvs upphovsrätten till materialet.

 

Låter förvisso högtravande men jag har gjort många teknikmissar i mina dagar som jag villigt böjer mig för men denna gång skyller jag helt ifrån mig på tekniken, lyssnar man från inspelande enhet med hörlurar och ser mätaren slå vid rec så ja...

 

Tack iaf så jättemycket, tänkte att du borde vara en av tja kanske tre pers här som skulle orka läsa igenom skiten.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väl en av de andra tre då :)

 

Fast, jag läste mest för att lära mig än att verkligen kunna ge några råd. Jag har väl hamnat i en och annan tvist jag också och man känner sig rätt liten om man vill köra med schyst spel. Du kan ju inte direkt gå in och ta pengarna och en advokat kostar mer än du får ut ekonomiskt.

 

En reflektion jag gör är att det känns som att de inte var nöjda från början. Om de varit det skulle de översett med teknikstrulet. Frågan är vad som är så problematiskt att kommunicera detta? Och om de gjorde det, varför kom det inte till din kännedom? Om jag betalar för en produkt ligger det ju i mitt intresse att få det jag vill ha för pengarna, precis som det ligger i ditt intresse att ge kunden det kunden vill ha. Att kommunicera sånna saker borde inte vara något problem kan man tycka. Men ack, världen är inte så enkel man skulle önska.

 

Det kan mycket väl finnas intern politik och trampade tår och prestige bakom kulisserna som gör att det du ser ter sig helt osannolikt korkat. Jag håller med jbergman om att gå ut med namnet på byrån och eventuellt myndigheten. Det handlar inte om att starta ett drev eller en hatkampanj, utan att varna andra. Det är den enda makt du har som du kan utnyttja om du vill köra schyst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, jo jag slarvar rätt ofta med dylikt eftersom jag oftast jobbar med en rätt begränsad kundkrets av stora företag som alltid (hittills) gjort rätt för sig.

Ja, det är nog därför det är så vanligt. Jag har själv varit dålig på att fixa ordentliga kontrakt, och oftast är det inga problem alls. Men så stöter man på den där problemkunden...

 

Men det är nog kanske så att jag bör bita i det sura, men samtidigt tänker jag att jag som upphovsman och fotograf äger materialet som de nu använder, har drivit in några grejer tidigare med inkasso men som du säger ett djävla tjafsande som i förlängningen nog inte är värt det mer än någon slags bekräftan på att det gick vägen, vilket det ju inte är säkert att det gör. Vi får se, har kontaktat en jurist på SFF ang det dvs upphovsrätten till materialet.

Ja, om du inte har skrivit över rättigheterna så är det fortfarande du som äger materialet. Att börja bråka om saken riskerar dock att leda till att materialet inte används alls och att ingen får betalt. I just det här fallet är det nog osannolikt eftersom byrån inte vill förlora myndighetskunden, men ändå.

 

Låter förvisso högtravande men jag har gjort många teknikmissar i mina dagar som jag villigt böjer mig för men denna gång skyller jag helt ifrån mig på tekniken, lyssnar man från inspelande enhet med hörlurar och ser mätaren slå vid rec så ja...

Jo, det förstod jag, och en del teknikproblem är svåra att helt gardera sig mot. Problemet är ängsliga kunder, i synnerhet när man har att göra med mellanhänder vars främsta ambition är att verka duktiga i chefens ögon. Jag skulle säga att minst lika viktigt som skriftliga avtal är att ta reda på vem som har ansvaret för att projektet blir till och som har makten att styra och ställa. Oklar beslutsordning leder lätt till oreda. Man bör åtminstone se till att ha en kontaktperson och inte flera. Och man vill ha en kontaktperson som inte är för långt ned i hierarkin. Visst, man kan inte alltid välja, men det är alltid en bra idé att försöka hitta den som ansvarig och helst ha ett personligt möte. Då känns det jobbigare för dem att kniva en i ryggen.

 

Av nyfikenhet, vad var det som orsakade ljudproblemet? Jag skulle själv ha nöjt mig med att göra som du, att lyssna och kolla mätaren, så jag undrar vad det är som mer kan gå fel.

 

Uppdatera gärna om hur historien fortlöper.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väl en av de andra tre då :)

...

 

Ja exakt och tack. Du slår huvudet på spiken, de kändes inte alls nöjda med oss efter dag ett, antagligen för att folk blev upprörda iom att jag försökte fixa klippbilder. Efter dag två innan missödet uppmärksammades tycktes vi dock ha vänt på steken och fått dem på gott humör men sedan vände det som bekant. Rent generellt upplevde jag både myndigheten och byråns personal som väldigt skitnödiga och nervösa, eller som byråns chef kallade det, elitistiska och strikta. Vari elitismen ligger vet jag dock inte riktigt men jag tror helt enkelt att de inte kände sig bekväma med oss varefter de tyckte det vi gjorde var dåligt.

 

Vi får se hur jag går vidare med allt, men får jag inget betalt så har jag inga problem med att outa varesig byrå eller myndighet.

 

 

Ja, det är nog därför det är så vanligt. Jag har själv varit dålig på att fixa ordentliga kontrakt, och oftast är det inga problem alls. Men så stöter man på den där problemkunden...

 

Ja, det tycks ju så, det är bara det att skriva avtal för småjobb förtar det enkla och smidiga med att bara skicka en offert men tydligen är det just då det behövs. Har som sagt råkat ut för detta tidigare och då i relativt snarlika situationer och med kunder som just varit osäkra rent generellt eller inte kunnat beskriva vad de vill ha, haft kommunikation i flera led osv.

 

Den största haken för detta är just tågordningen, om det varit en slutkund och endast jag som leverantör hade det varit mycket enklare men nu har beskeden studsat fram och tillbaka. Hade det bara varit jag som riskerat att bli utan pengar etc så hade jag kört, tagit kontakt med lämpligt inkassoföretag, Svea Ekonomi AB kan jag rekommendera för övrigt. Nu måste jag dock ta hänsyn till reportern som kanske blir helt utan för att jag är så in i helvete tjurig. Vi får helt enkelt se.

 

Ang tekniken. Det var en Atomos Shogun recorder som fuckade upp allt.

Jag minst inte exakt varför, om jag ens vistse det då men den resetade sig själv när jag startade den väl på myndigheten, mins ej om den gjorde det direkt eller efter att jag kört med den ett slag, kanske skedde det vid batteribyte där jag eventuellt ryckte batteriet lite för snabbt innan den var helt av. Kanske hade jag haft den kopplad till annan kamera innan den dagen, eller kanske en dator, uppdaterat kameran utan att testa den mot recordern, ja mins ej.

 

Vad jag väl mins glasklart är hur jag går igenom allt jag kan komma att tänka på noga, det är inte jättegott om tid men jag fixar alla inställningar, testar spela in, lyssnar dock inte på ljudet för det är inte aktivt vid det laget, myggorna är inte framme. Tar fram myggor, kopplar in dem, kollar nivåer, frekvenser, lyssnar först via mottagaren, därefter via Shogunen. Nivåmätaren slår, jag hör ljudet klart i lurarna.

 

Vi kör. Bara det att nivåmätaren (eller båda rättare sagt) var blå, det indikerar att inspelningen är av tydligen, den skall vara grön och röd. Så det jag såg och hörde var bara någon semi-passiv lyssning. Ingenstans på Shogunen indikerades det att ljud inte spelades in, det ljud som indikerades nere till vänstra hörnet och som jag hörde i lurarna när rec lyser rött. Hinner inte lyssna eller titta på någon inspelad intervju mellan det att intervjupersonerna tar plats men väl hinner jag kolla thumbnails, se hur långa tagningarna är, eventuellt spela upp någon sek på någon men då samtidigt som jag bemöter någon ny in med hörlurar urplockade.

 

Har ägt just Shogunen ca två år och gjort många produktioner med den, säkerligen ett tretiotal.

 

När vi är klara har alla dragit dvs gått för dagen då detta var det sista de gjorde denna dag, därav stressen då alla ville dra hem och förlusta sig eller vad man nu gör på fritiden på den myndigheten, så vi gör backup och packar ned och far hem.

Hade jag bott i USA eller något annat land där man stämmer varandra hit och dit hade jag övervägt att iaf bemöta Atomos och fråga hur fan recordern kunde gå in i ett läge med endast lyssning samt indikera som den gjorde utan att jag aktivt valt det. Hade jag kunnat den utantill så hade detta givetvis inte hänt men vem kan alla djävla inställningar, undermenyer etc på all sin utrustning, speciellt om man är benägen att uppgradera med några års mellanrum. Till saken hör att jag ofta är support för dylikt, datorsystem och kamerasystem och har ditat ett par större produktioner m.m.

Känner hur jag blir irriterad över detta dvs hur fan den kunde indikera utan att spela in.

 

A ja, hur det går nu med betalning är en annan femma, jag lovar att hålla er uppdaterade men gissningsvis får reportern avgöra så jag misstänker att vi kommer att lägga oss men hoppas på strid.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo kom att tänka på en sak, eftersom det är en myndighet har jag i enlighet med offentlighetsprincipen begärt ut alla handlingar mellan byrån och myndigheten som kopia av en allmän handling, för att på så vis ha lite koll på vad för ekonomiska förutsättningar byrån har att ersätta oss rörande detta projektet specifikt, kapital kan man ju kolla lite grovt via exempelvis allabolag.se

 

Tänkte bygga ett case, med mail-kopior och det lilla underlag jag kan gräva fram hur som helst och gå med detta till inkasso och så vad de säger innan jag kollar med reportern vad han tycker.

 

Ha det gott /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...