Gå till innehåll

Att köpa en Arri Alexa Mini


hernqvist

Recommended Posts

Skum tråd så in i.

 

hernqvist fråga är väldigt skum, han/du kan förstås mena alvar på olika sätt, vem är inte intresserad av en Alexa men att jämföra en kamera för 400 000 plus med en för under tio utan annan frågeställning än om man är ute och cyklar om man är intresserad av nämnda kamera, ja det är skumt. Har man 400 000 att bränna så borde man rimligen överväga andra alternativ samt motivera sina funderingar med djuplodande.

 

Att du Tomas sedan ger råd om en kamera som spelar i en helt annan liga och motiverar det med att den är hälften så dyr eller ännu billigare, det tycker jag är underligt. Speciellt efter att ha kollat din sida där du ändå tycks ha bra koll på teknik även om jag i stort inte håller med vad du skriver ang 2K gentemot 4K. Hur som helst, Fesley slår huvudet på spiken, det är mycket mer komplicerat än så. En Alexa är en helt annan varelse jämfört med en BMCC, hade du jämfört med en BM Ursa mini 4.6k med PL-fattning vist, det är rimligare. En Alexa mini slår alla BMs kameror på fingrarna i avseendet dynamisk omfång men skillnaden mellan en Ursa 4.6k är inte så stor, stor är dock skillnaden mellan 4k sensorerna som är i de mindre kamerorna och 4.6 sensorerna som återfinns i de större som tillval.

 

A ja konstig tråd.

Ha det fint hur som, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry, missade visst en nolla när jag kollade upp priset på en Alexa Mini. Medger att det är en fin fin kamera och spelar i en annan division än BMCC, inte minst prismässigt. Men är den verkligen 25 gånger bättre än en BMCC när man kollar ren bildkvalitet - blindtest? Dyamiskt omfång på en Arri Alexa Mini är 14 steg och den på en BMCC 13, inte så dramatiskt stor som priset i min mening.

 

Själv går jag igång på prisvärda produkter, inte maximerade. Jag blir inte imponerad av alla specs som presenteras i kameror från strax under halvmiljonen, såsom Arri och RED (även om det är utmärkta kameror just för att man har slängt in teknik utan begräsningar) utan av kameror som BMD:s som kan presentera prestanda till mycket lågt pris, kameror som dessutom används professionellt i branschen vid sidan av Arri och RED.

 

Sedan skjuter killen ju med en EOS 700; det är ett sjuhelsikes kliv upp till att köpa en Arri. Han kanske skulle börja lite lugnt med en BMC som en instegsmodell om han nu vill skjuta RÅTT?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men är den verkligen 25 gånger bättre än en BMCC när man kollar ren bildkvalitet - blindtest?

 

Det tillkommer ju väldigt många aspekter utöver ren bildkvalitet också, handhavande t.ex. Det finns ju en marknad för kameror som inte är Blackmagic, så sannolikt är priserna högst rimliga för de industrier de är riktade till. Sannolikt behöver inte TS en Alexa Mini och jag har svårt att ta tråden seriöst. Men samma sak är ju återkommande inom alla industrier, sysslar man med musik så finns det synthar som låter rätt bra för några tusenlappar, och skulle kunna användas professionellt, ändå köper proffsen på sig synthar som kostar 50 000. Varför? Workflow, användbarhet, vana, ljudkaraktär, att de levererar lite, lite bättre ljud - Ja, vad det nu må vara.

 

Kommer man från en 70D så kvittar nog de bildmässiga skillnaderna, sannolikt väljer man då den helhet - kameran med bäst passande handhavande för en själv och då finns ju exempelvis FS5, FS7, Varicam LT, Canon Cxxx, Diverse RED m.fl. för 50-200 000, i ett segment nånstans mittemellan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tillkommer ju väldigt många aspekter utöver ren bildkvalitet också, handhavande t.ex.

 

Naturligtvis har du en poäng här. Handhavande och inte minst kvalitetskontroll, vilket ju kan vara lite si och så med Blackmagic Design. Man har lagt allt krut på bildkvalitet och skalat av kamerorna och handhavandet. Man behöver ofta komplettera med en hel del kringutrustning för att få en BMD-kamera att fungera fullt ut i en professionell miljö, inte minst batteriliv och lagring av filer, något man slipper med RED och ARRI antar jag. Därför kommer dessa två hi-end märken alltid har en plats i industrin. Men gerillafilmare som mig, som vekar utanför industrin och med 0-buget, ser på Blackmagic Design som en skänk från ovan som har givit mig möjlighet att spela in digital film i RAW (överkomplig kamera och gratis efterbearbetning). Det handlar också om prioriteringar; för ett överkomligt pris offrar jag gärna 4K för att få ut rent RAW i min workflow.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kanske kan förklara mig lite bättre, jag har inte pengarna till den än, är dock på god väg. och jag känner om jag ändå ska köpa något, vill jag köpa något som är bra. vill inte sattsa på att köpa en kamera för 80000kr och sen känna att jag kunde köpt en för 120'. och jag vill kunna ta mer betalt för mina jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lika bra är väl att ta i eftersom en Alexa Mini säkert är lättare att handskas med. Sedan kanske de flesta föredrar en Super 35 sensor framför den i BMCC, inte minst pga skärpedjupet och ljuskänsligheten. Men bildmässigt är resultaten uppenbart snarlika.

 

Ps. I artikeln jag länkade till angående Natalie Portmans film 'A Tale of Love and Darkness' så använde man två Arri Alexor och en BMPCC. Här är ytterligare en intervju med samma cinematograf: http://www.afcinema.com/Cinematographer-Slawomir-Idziak-PSC-discusses-work-on-Natalie-Portman-s-film-A-Tale-of-Love-and-Darkness.html?lang=fr Ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...