Gå till innehåll

Citaträtt i fiktionsfilm?!


J.Anderberg

Recommended Posts

Hej! Hoppas verkligen att någon sakkunnig kan hitta detta inlägg och hjälpa mig på traven!

 

Det jag vill göra är att använda diverse klipp från olika nyhetssändningar. Detta innefattar kanaler såsom bbc, cnn och det ryska nyhetsbolaget RT. MEN, detta är fiktion, alltså ingen dokumentär. Jag använder bilderna från deras nyhetssändning för att stärka ett fiktivt påstående. Vad säger Citaträtten? Eller möjligen någon annan rätt? Är det bara att citera på? Eller måste en ha tillstånd? Köpa materialet? Hur jämför sig detta med Fair Use, som de har i staterna?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad ska du göra med filmen? Ska den visas på teve eller på Youtube? Om det är det senare så är det skit samma; bara att köra på.

 

Men visst, om man ska vara nogräknad så är det Återgivningsrätten som gäller, och jag har svårt att se att den skulle tillåta användning i ett stycke fiktion, då detta varken kommenterar eller kritiserar originalet. Så då är det upp till upphovsrättsinnehavarna vad som gäller. Jag vet att exempelvis Al-Jazeera har släppt videomaterial under en CC-licens som tillåter fri användning, men det gäller knappast de källor du nämnt. Du kan kontakta upphovsrättsinnehavarna och köpa rätten att använda materialet, men det är ju bara att kasta bort en massa pengar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...