Gå till innehåll

Systemkamera eller Videokamera


GeneralGaben

Recommended Posts

Hej alla!

 

Är det någon som är insatt i typer av kameror? Jag undrar därav villket som ör bäst systemkamera eller videokamera?

 

Jag har varit i kontakt med "sandinaviaphoto" och dem sa att systemkamera är sämre en videokameror. Och de rekommenderade Sony HDR-CX625.

 

Och nu undrar jag om någon här har något bättre förslag. Jag vill gärna att det ska gå att sätta system/videokameran på en "stabilizer".

 

Tack i förhand

/Generalen

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad ska du ha kameran för primärt? Har svårt att förstå varför Scandinavian Photo skulle rekommendera en "Handycam" framför en DSLR.

Jag ska ha kameran för olika typer av kortfilmer. Har du något förslag på en DSLR med lins?

 

Det enda "Scandinavia Photo" gav som svar va:

 

"Man får kortare skärpedjup om man filmar med en systemkamera men allt annat blir lite svårare så därför skulle jag rekomendera dig den sony videokameran.".

 

Mvh

/Generalen

 

*

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som den säljaren inte har så stor kunskap om kameror. Om du kör med systemkamera och använder en vidare lins med högre bländarantal (t.ex f/11) så får du ett längre skärpedjup men har även möjligheten att filma i kortare skärpedjup om så önskas.

 

Vad är din budget?

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är en lista på kameror jag rekommenderar just nu (2016)

 

Låg budget:

Canon EOS D600

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823133&gclid=CjwKEAjw-uDABRDPz4-0tp6T6lMSJADNoyPbu9sFsFpHDLqukJtEjv1leL2mflyzMnCmWG8fsv3DDBoC6sPw_wcB

För att få ut så mycket som möjligt med denna kamera så kan du även använda Cinestyle profil och sjystera färgerna i efterhand.

Det är även viktigt att du ligger på en "Native ISO" (160 ,320 , 640, 1250, etc.) för att maxa pristandan.

Med dessa inställningar är kameran riktigt prisvärd.

 

Mellan budget:

Panasonic Lumix DMC-GH4

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2487389

Alt.

Sony Alpha A6300

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3521519

Om det är mycket rörelser bör inte 4K användas (den har en ganska underlig progressive shutter som gör att allt ser ut som gelatin)

1080p No problems

 

Högre budget:

Sony Alpha A7S II

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3318585

 

Själv kör jag med antingen en Blackmagic Production Camera 4K, Blackmagic Ursa Mini eller Canon EOS D600

 

Med alla dessa kameror rekommenderar jag att du köper till en 24-70mm glugg för att starta med och senare kollar på att investera i prime-kits (28mm, 50mm och 84mm)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inget är bäst. Det finns fördelar med videokameror jämte DSLR också, i synnerhet om din budget är 5000 kr. Med dslr så Måste du ha nån form av extra stabilisering om du vill åstadkomma nåt vettigt, du bör ha bra objektiv (vilket är ovanligt för små pengar), du kan inte räkna med autofokus som fungerar för video etc. Det är omständigare att filma helt enkelt. Mindre omständigt om man har vanan inne och inte förväntar sig att en massa saker går på automatik, för det gör det i regel inte.

 

Nackdelar med videokameror är i regel att man får gräva mycket i menyer för inställningar (på allt som kostar under 20 000 kr), de filmar ofta i bristande kvalitet/codecar och har usel ljuskänslighet (blir mycket brus/suddigt när det är mörkare). Videokameror kan dock filma längre än 30 minuter - oftast. Det kan inte stillbildskameror i Sverige, även om det börjar luckras upp nu.

 

Ett alternativ att utforska kan vara "kompaktkameror i systemkameraformat", typ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2700342

 

Sony RX10 är ett alternativ, likaså Canon XC10/XC15 (mycket dyrare).

 

I slutändan handlar det om vad du vill uppnå. Hägrar kort skärpedjup? Skit i alla jag sagt och köp en systemkamera, men räkna med att du kommer få spendera (mycket) mer än bara på huset för att få en adekvat upplevelse!

Länk till kommentar
Share on other sites

"och [de] sa att systemkamera är sämre en videokameror"

 

Isf måste de svarat utifrån dina specifikationer, för generellt kan man inte påstå att det är så.

Det finns systemkameror som är vida överlägsna videokameror - och vice versa - beorende på anvädning.

 

Du bör lista ner dina tänkta/troliga användingsområden och budget, för att få ett bättre svar.

Nej, jag sa att jag ville ha en systemkamera man kunde filma med men han sa bara att jag skulle köpa sony kameran. Antingen va han dryg och ville få pengar eller så kunnde han inget.

 

/Generalen

 

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag sa att jag ville ha en systemkamera man kunde filma med men han sa bara att jag skulle köpa sony kameran. Antingen va han dryg och ville få pengar eller så kunnde han inget.

 

Eller så gav han ett utmärkt svar. Du har fortfarande inte berättat vad din budget är, så det är omöjligt att säga.

 

För 5000 spänn är Sonyn ingen dålig kamera. 30x optisk zoom, optisk bildstabilisering och en zoom-mic. Dessutom har den en 50 Mb-codec och en praktiskt placerad lcd-skärm, till skillnad från de flesta systemkameror.

 

Inget ont om systemkameror, men de kräver en del tillbehör för att fungera för film. Har du stålarna, så kör på. Annars kan det vara en god idé att lyssna på personen från Scandinavian Photo istället för att avfärda honom som antingen dryg eller okunnig, när han antagligen var ingetdera.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så gav han ett utmärkt svar. Du har fortfarande inte berättat vad din budget är, så det är omöjligt att säga.

 

För 5000 spänn är Sonyn ingen dålig kamera. 30x optisk zoom, optisk bildstabilisering och en zoom-mic. Dessutom har den en 50 Mb-codec och en praktiskt placerad lcd-skärm, till skillnad från de flesta systemkameror.

 

Inget ont om systemkameror, men de kräver en del tillbehör för att fungera för film. Har du stålarna, så kör på. Annars kan det vara en god idé att lyssna på personen från Scandinavian Photo istället för att avfärda honom som antingen dryg eller okunnig, när han antagligen var ingetdera.

 

/Jakob

Ok... Får se lite.. Ska snacka med cyberphoto också.

 

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Du angav aldrig din budgetgräns, men varför nöja sig med att välja mellan DSLR eller Digital Video (som komprimerar sina filer hårt) när man kan köpa en Digital Film-kamera för runt 10.000 kronor? Som spelar in i närmast okomprimerat RAW!

 

För denna summa pengar kan du antingen köpa en Blackmagic Pocket Cinema Camera (BMPCC): http://www.mediateknik.se/product.html/blackmagic-pocket-cinema-camera?category_id=272

 

Eller en Blackmagic Micro Cinema Camera (BMMCC): http://www.mediateknik.se/product.html/blackmagic-micro-cinema-camera

 

Båda dessa är jämförbara men en BMPCC har en videoskärm inbyggd medan BMMCC kräver en externt kopplad skärm och är anpassad för drönare, etc. Dock har BMMCC möjlighet till att spela in upp till 60 fps vilket BMPCC inte har. En BMPCC är mer ergonomisk och påminner till det yttre om en DSLR till sin design. De har samma sCMOS-sensor i 1080p och en aktivt Micro Four Thirds-fäste för objektiv. Något objektiv medföljer inte så du behöver komplettera med det. Du behöver kanske lägga ut med 5.000-10.000 kronor till beroende på hur bra objektiv du vill ha; dessa kameror förtjänar bra glas. De har dock en Super 16 sensor vilket egentligen oprimerar dem för 16 mm och Super 16 mm objektiv. Det går dock bra att använda billigare objektiv till DSLR-kameror med adaptrar men då får man räkna med en beskärning av bilden 2.88x.

 

Blackmagic-kameror är dedikerade för filminspelning och ger en närmast celluloid upplevelse. Tillsammans med graderingsprogram såsom Blackmagic DaVinci Resolve 12.5 kan du göra smärre underverk med RAW-materialet i kameran. Vi pratar om en kompromisslös bild som kan klippas in till material skjutna med betydligt dyrare kameror såsom RED Epic och Arri Alexa, etc.

 

Ps. När man pratar om Blackmagic, så måste jag passa på och fira mitt 666e inlägg här på Voodo-film ;-) Ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...