Gå till innehåll

Namninsamling för drönarflyg?


Rasumusu

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är rätt så säker på att samtliga medlemmar på det här forumet är för drönarflyg. Staten är ju däremot emot det *suck*.

Eftersom varje individ inte kan göra så mycket åt det föreslår jag att vi sätter igång en namninsamling, eller liknande, för att visa för staten att intresset hos landets kreativa människor är rejält!

 

Vi måste ju ifrågasätta domslut om att drönare ska räknas som övervakningskameror. Man får ju filma på allmän plats, vad är skillnaden om det är från luften? Då de dessutom endast har en batteritid på ~ 20 min så är någon längre övervakning ej möjlig. Det måste dras en linje mellan vad som är övervakning och vad som är filmskapande. Att flyga in sin drönare i någon annans trädgård och filma in genom ett fönster är ju inte detsamma som att filma en hel stad från luften. Självklart förstår man restriktioner som flygplatser, militärt område etc. Ett regelverk bör finnas, men inte ett som stoppar landets filmskapare från att vara kreativa. Det förstör ju för en hel bransch!

 

Finns intresset för en namninsamling?

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/dronardom-dom-tar-dod-pa-en-hel-bransch

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/dronarkameror-kraver-tillstand

Länk till kommentar
Share on other sites

Då de dessutom endast har en batteritid på ~ 20 min så är någon längre övervakning ej möjlig.

I dagsläget.

 

Att flyga in sin drönare i någon annans trädgård och filma in genom ett fönster är ju inte detsamma som att filma en hel stad från luften.

Därför söker du tillstånd om du vill flyga din drönare i filmproduktionssyfte.

 

Ett regelverk bör finnas, men inte ett som stoppar landets filmskapare från att vara kreativa. Det förstör ju för en hel bransch!

Steg 1. Sök tillstånd.

Steg 2. Var så kreativ du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...