Gå till innehåll

börja filma innan startat företag?


ChemicalTV

Recommended Posts

Tjo! Jag ska filma en uppföljning till ett projekt - Första delen av projektet filmade jag när jag gick via en kurs hos arbetsförmedlingen så då ville jag inte ha betalt då jag gjorde det via kursen, men nu ska de fortsätta med del två i projektet och vill att jag ska fortsätta filma för dem. Dock så har jag fått arbete, men har tänkt att jag ska starta hobbyföretag med filmandet och fotandet(fa-skattsedel?) - dock inte nu direkt på störten.

 

Måste jag starta upp mitt företag INNAN jag börjar filma - eller kan jag starta upp det när projektet är slut och och det är dags att få betalt?

 

Har dock tänkt på att man får tjäna en viss summa per år utan att skatta på hobbyverksamhet, hur funkar det? Kan projektet betala mig utan att jag har företag lagligt och hur funkar det isf?

 

Tack på förhand hönni!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har vid några tillfällen deklarerat inkomst av hobbyverksamhet. Lätt som en plätt. Bara att dela upp kvittona i två högar, en för utgifter och en för inkomster. Och sedan räkna ut nettot. Så jag föredrar att skjuta upp att bli företagare.

 

Dessutom hoppas jag du känner till Bolagsbolaget, Frilansfinans och andra liknande företag som hjälper dem som vill driva näringsverksamhet utan att starta företag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är svårt för företag att anlita annat än juridiska personer, eftersom det annars lätt blir en anställning istället. Om du vill göra det enkelt för dig, anlita ett bolag som CoolCompany. Du slipper allt meck med redovisning av moms och bokslut, men får ut mindre pengar, då de betalar sociala avgifter m.m. Ungefär hälften blir kvar - en arbetsgivare betalar ungefär lika mycket som din lön i olika avgifter.

 

Du behöver inte starta firman innan du ska ta betalt, men om du inte får inkomst varje månad eller så är det mycket meck att ha enskild firma, enligt min mening.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Nej, du behöver inget registrerat företag. Enligt skatteverket behöver du bara en registrerad firma och ansökt om F-skatt om:

 

Kommer du att få någon ersättning för filmen, och gör du den självständigt eller på uppdrag av någon?

 

Ska du betala ut ersättning till de medverkande?

 

Har du ett företag i någon form eller gör du filmen som privatperson?

 

Om du uppfyller de kraven skall du registrera företaget innan inspelning och ansöka om F-skatt. Läs mera på "www.verksamt.se".

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...