Gå till innehåll

Bildproducentens begrepp vid live-foto


GatoRojo

Recommended Posts

Hej.

 

Är den någon som har koll på länk, eller egen koll, på tekniker som används vid live-foto av i första hand musikframträdande...

 

Dvs begrepp och beskrivning av "inzoomning med avslut till ofokus/fade till ny kamera", "panorering höger på två kameror med fade emellan"...etc.

Har begreppen ett namn och vilka tips/trix finns. Vilket kommando ger bildproducenten för att aktuella kameror skall fatta vad som skall genomföras?

 

Lika bra att lära sig vedertagna begrepp istället för att hitta på egna som bara strular till den när man jobbar med andra kameraoperatörer.

 

 

Mvh

John

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Alltså alla begrepp kan variera från person till person. Vi på IndoFilm har egna begrepp eftersom det inte finns någon riktig guide för alla begrepp. Kortfattat så är det upp till dig vad du vill använda för begrepp...

 

När vi på IndoFilm ska t.ex. zooma in en blomma så ser vi först på field monitorn vilken ruta det är. Som typ i en kartbok. Om låt säga att blomman är på ruta B7 och vi vill sedan att zoomen går över till ruta A6 så skriver på ett papper allt kameran ska göra. Som t.ex Zoom B7 sen A6. Lite som noter. I vissa kameror kan man också programera auto zoom men då är vi uppe i 40-50 tusen prisklassen.

 

Hoppas du fått svar på allt.

 

/Generalen

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, vi hade en föreläsning på Högskolan Dalarna med Mikael Olander (BP på mello, allsång på skansen). Han lät oss höra inspelade intercom från när han jobbar och det var intressant för det lät inte riktigt som vi hade lärt oss. Vid nästa bild lät det ungefär "2an, 2an, 2an,, NU!" och när han sa nu så knäppte han med fingrarna. Jag fick intrycket av att det är väldigt individuellt och det handlar nog mycket om att förbereda innan och lära känna fotograferna så pass att de förstår vad man är ute efter. Drivna fotografer brukar själva känna efter och leta efter inzoomningar och panoreringar och de förstår oftast vad man är ute efter när man säger exempelvis "1an påbörja zoom".

 

Vill bara klargöra att detta är mina ord och erfarenheter som BP på lite småproduktioner och inte alls Mikael Olanders ord.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, man säger oftast bara beteckningen på kameran (1an, 2an, 3an)... NU. Teoretiskt kan väl satserna vara längre, men i slutändan handlar det ju bara om att kommunicera ett budskap så att alla förstår. Ofta har kameror i live-sammanhang bara ett fåtal olika bilder de tar per segment i programmet.

 

Så "1an gå till halvbild" eller "2an långsam utzoom, klipp till 2an... NU"

 

Ungefär så har jag kört för de (mycket få) saker jag bildproducerat. Men kan tänka mig att det ser typ likadant ut överallt.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...