Gå till innehåll

Ljudutrustning?


GeneralGaben

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en liten fråga. Jag ska göra kortfilmer och undrar vilken ljudutrustning som är bäst att ha om man ska spela in ute och ljudeffekter.

 

Funderar på: http://www.filmtools.com/sound-department/rode-microphones/rode-videomic-pro-on-board-mic.html

 

Men sedan undrar jag vad man ska ha och plugga in mikrofonen i och vart man kan köpa en stång och sätta mikrofonen på. Eller vet ni någon annan mikrofon som är bättre. Helst inte allt för dyr.

 

/Generalen

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du för utrustning till att börja med, och vilken budget har du? Jag antar att du inte har en kamera med mic-ingång, men det är inte helt tydligt utifrån frågan. Och "helst inte alltför dyr" betyder ingenting. Berätta istället hur mycket pengar du är villig att lägga om du vill ha några vettiga svar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ja, det va lite otydligt.

 

Hur som helst. Budgeten är på 10-15 tusen och för de vill jag ha en riktigt bra ljudutrustning. Jag vill helst inte koppla in mikrofonen direkt i min filmkamera för att jag vill ha ljudet separat. Men hur som helst så vill jag veta vad man ska köpa för att få en bra ljudutrustning.

 

/Generalen

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du för utrustning till att börja med, och vilken budget har du? Jag antar att du inte har en kamera med mic-ingång, men det är inte helt tydligt utifrån frågan. Och "helst inte alltför dyr" betyder ingenting. Berätta istället hur mycket pengar du är villig att lägga om du vill ha några vettiga svar.

 

/Jakob

Hej!

 

Ja, det va lite otydligt.

 

Hur som helst. Budgeten är på 10-15 tusen och för de vill jag ha en riktigt bra ljudutrustning. Jag vill helst inte koppla in mikrofonen direkt i min filmkamera för att jag vill ha ljudet separat. Men hur som helst så vill jag veta vad man ska köpa för att få en bra ljudutrustning.

 

/Generalen

 

 

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

https://www.thomann.de/se/index.html här har du billiga ganska bra och riktigt bra ljudgrejor (lite dyrare då förstås). Har själv den billigare röda versionen av Röde micken och den suger om jag ska vara ärlig. Det finns ljudkort att koppla på en telefon (som du väl redan har). Ljudkvaliten är mest beroende på mickar och preampar nu för tiden så den manick du lagrar/spelar in till på håller som regel i alla fall minst CD kvalitet.

 

 

 

 

Edit-

Hittade den här som ser lite gullig ut

https://www.thomann.de/se/ik_multimedia_irig_mic_studio_silver.htm?ref=search_rslt_Ljudkort+iphone_367166_24

 

Det finns även färdiga enheter med alla ingångar på för Ipad till mobil musikinspelning till en rimlig peng, under 5000 tror jag. Så vitt jag minns även med fantommatning och tele samt xlr men jag kan minnas fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...