Gå till innehåll

Går ej spela upp film.


Jan Gissberg

Recommended Posts

Plötsligt vill datorn (Windows 10) inte spela upp filmer, AVI, MTS, AVCHD-filer mm. Ett meddelande att den inte stödjer formatet. Är jag i Premiere Elements och trycker på playknappen händer inget mer än att playknappen blinkar till. Kollar jag i enhetshanteraren fungerar grafikkortet och har senaste uppdateringar liksom Windows. De enda filmer som kan spelas upp är de XAVC-S-filer som ligger i Sonys Playmemory-program och körs i det programmet. Någon som har tips till åtgärd? Som det är nu går det ju inte att redigera film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan spela upp det som finns på Youtube och jag kan spela upp AVI, mp4 mm i VLC och Moviemaker upptäcker jag nu. Mediaplayer och det som är förvalt, Film&TV går inte. Men det går att leva med, problemet är just att det inte går att spela upp i Premiere Elements, varken version 12 eller 13.

Alternativet avaktivera kan jag inte se, bara avinstallera.

 

Samma filer låter sig spelas upp på en annan Laptop-PC, Windows 10 i både Film&TV samt Windows Mediaplayer, så det tyder väl på att något i Windows är fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag har inte installerat något. Men om det är fel i Windows borde fler ha skrikit till. Detta fel uppträdde också för några veckor sedan. Men dagen efter uppdaterades Windows och felet försvann. Jag laddade hem trialversionen av Premiere Elements 15 som släpptes ett par dagar sen men det gick inte att spela film där heller. Trialversionen funkar däremot på min iMac som dessvärre inte är lika kraftfull som min stationära PC men jag får prova redigera 4K-film på den istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter mycket sökande efter lösning har jag upptäckt vad som orsakar felet. Jag drog ur USB-sladden till mitt externa ljudkort Steinberg UR44 som jag använder för musikinspelning. Då plötsligt fungerade alla program jag nämnde tidigare. Ljudet kommer då istället ut i skärmens högtalare. Tydligen en konflikt mellan ljudkortet och Windows10. Båda har senaste uppdateringar så frågan är hur detta löses.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...