Gå till innehåll

Filmidé! Hur tipsar man Hollywood?


jontex

Recommended Posts

Hej! jag har en film idé som har växt till cancer (inception replik) som jag anser ha väldigt mycket potential men problemet är att nivån detta är på är som Avatar filmen av James Cameron. Finns det någon möjlighet till att man skulle kunna få tag i en snubbe som kan ta denna idén och föra den vidare satt den blir verklighet hos en känd regissör?

 

Man ska aldrig sluta drömma för stort!

Länk till kommentar
Share on other sites

Drömma kan man, men man måste vara pragmatisk nog att genomföra det också, om det ska bli något annat än drömmar alltså.

 

Ett bra bevis på att man tror på sin idé är att man gör något av den. Ett manus. En kortfilm. En riktigt grym pitch. Annars kommer ingen lyssna. Det är egentligen det främsta "problemet" här i världen. Man måste bevisa sig för någon. Och vet man inte själv vem man ska höra av sig till för att få det man behöver, så är man nog inte redo att ta sig an det än - är en tumregel jag går efter.

 

Skriv ett manus och skicka det till alla som är villiga att läsa det, är mitt tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns många personer i din situation. Därför finns det företag i USA som hjälper unga författare, mot betalning. Men för allt i världen, läs på innan du utnyttjar den möjligheten. Annars lär du bli besviken.

 

Dessutom, ju mer praktisk erfarenhet du skaffar av filmskapande, desto lättare för dig att avgöra om din idé verkligen är så bra som du tycker just nu.

 

Själv håller jag just på att avsluta skapandet av min andra nollbudgetlångfilm, och jag tycker jag lär mig en hel del på det sättet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Manusförfattare är ibland lätta att närma. Dom har sedan ett bra utgångsläge för att nå ända fram. Problemet för dig, om du skulle skriva manuset själv är att ingen kommer att läsa det, om du inte tar del i en viktig tävling. Och då måste du vara väldigt vältränad för att vinna pris och få din ide uppmärksammad. Så jag skulle söka författare som varit involverade i liknande projekt och föreslå att dom tar iden och springer med den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för hjälpen! Men jag är inte oroad över om någon snor iden utan bara någon för den vidare och sedan få se den på en bio i framtiden skulle inte vara så dumt ;). Därför tänker jag kanske publicera idéerna officiellt någonstans. Problemet är att jag har ingen film eller manusförfattar-erfarenhet så tyvärr kan det bara förbli som ett koncept till en film. Men tipsa gärna något ställe jag kan lägga upp den på eller så publicerar jag det här inom en snar framtid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bättre att tala med enskilda författare. Om du lägger ut det i ett forum kanske några tar bitar av det som blir oidentifierbara och den som potentiellt kunde använda hela iden för att glädja dig kanske låter bli eftersom risken är stor att det nu är tio andra som skriver samma manus.

 

Hur låter det med TV serie? Om det finns en med samma stil kanske du kunde kontakta dem. Dom jobbar väldigt hårt och är mer öppna för hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det någon möjlighet till att man skulle kunna få tag i en snubbe som kan ta denna idén och föra den vidare satt den blir verklighet hos en känd regissör?

 

En idé är inte värd någonting. Sorgligt men sant. Det som är värt något är ett manus.

 

Så om du tar din idé till en manusförfattare, så se till att ni har på papper vem som äger manuset. Om du t ex skulle komma till mig och berätta din idé så kan jag utan vidare skriva ett manus och sälja utan att du kan säga något om det, annat än att bli sur och tycka att det var taskigt gjort (vilket det är, men faktum är att det händer - även om jag aldrig gjort det).

 

Om du har ett bra manus så föreslår jag att du lägger upp det på InkTip.com. Det är en ettablerad sajt som många filmbolag använder sig utav för att hitta manus.

 

Därför tänker jag kanske publicera idéerna officiellt någonstans.

Gör ALDRIG det! Då får du inte en spänn eller någon cred. Det finns ingen upphovsrätt på idéer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...