Gå till innehåll

Färgkorregering och compositing/animering After Effects/Resolve


OP5

Recommended Posts

Har filmat en grej i Slog3 där en del är greenscreen som skall matchas och ev någon animering.

Kanske en dum fråga, men skall jag färgkorrigeringen helt färdig först innan jag börjar med det?

Planerar klippa i Premiere göra effekterna i After Effects... vad skulle ni rekommendera, göra färgkorrigeringen i Premiere, After effects eller DaVinci Resolve som jag också har?

Länk till kommentar
Share on other sites

DaVinci har bäst kontroller för cc och grade så kör det.

 

Ang green screen och log så bör du hur som helst använda någon slags 3d lut. Jag hade plockat in materialet i AE, kört det genom luten och gjort keyen varefter jag plockat tillbaka det till projektet via export till Protes eller Cineform och när jag väl gradeat så hade jag helt enkelt utelämnat luten på de klippen det gäller.

 

Återigen lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Lägg på LUT > Skicka till AE > På med Key > Rendera ProRes/Cineform-klipp till PPro > Byt ut klippet i PPro > Skicka till grade (och se till att de AE-renderade klippen inte får LUTen igen).

 

 

OK, återkommer med två följdfrågor:

 

1. Menar du alltså att jag skall lägga på LUT i Premiere? Och den följer sedan med till både AE och DaVinci? Vad är fördelen med det istället för att lägga på LUT i DaVinici?

2. Vilken typ av export skall jag isf fall använda till AE och DaVinci?

 

Tackar på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

1. "Menar du alltså att jag skall lägga på LUT i Premiere" - nej inte nödvändigtvis, du bör lägga på en lut innan du gör en chroma key på de klipp där du skall keya men det kan du göra väl inne i After Effects eller DaVinci (om du gör keyningen där) innan keyen om du vill, eller så kan du rendera en fil med lut redan applicerad från premiere, ett extra steg men kommer säkert gå lite snabbare för rendering med keyningen.

2. Bästa lämpliga filformat, exempelvis ProRes eller Cineform.

 

Du bör använda en 3d lut eftersom du filmar i log. Du bör inte färgkorrigera/gradea klippen innan green screen keyningen men väl lägga på 3d luten innan för att få bra grön färg på green screenen för din key. Sedan sparar/renderar du din green screen scen och plockar in färdiga klippet/klippen i redigeringen. När du till slut är klar med allt och gradeing återstår, då bör du lägga på samma 3d lut på alla andra klipp men ej på de med green screen för där har du redan lagt den en gång och renderat.

 

Hoppas det blev tydligare, vet inte om jag förmår beskriva enklare än så är jag rädd.

Lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för snabbt bra svar. Några följdfrågor/kommentarer...

1. Så i det läget när jag i tex i AE lägger på LUT:en så bör jag i princip i det läget redan vara säker på VILKEN LUT jag vill använda mig av till hela filmen alltså?

2. Ang exporten till DaVinci, så jag exporterar alltså hela filmen som en ny video fil från Premiere? Vad är fördelen med det istället för att exportera en EDL och ta in originalklippen i DaVinci?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, vad bra att du uppskattar min förvirrade hjälp.

 

1. Nej det finns inga regler alls egentligen men det blir lättast om du väljer en 3d lut som du vill använda till övrigt material i samma scen som de bilderna du keyar. Se en lut som första steget i färgkorrigering dvs inte gradeing utan grundläggande färgkorrigering. T.ex. har du tio olika klipp i en scen men där tre stycken har green screen och skall keyas, då är det att rekommendera att du kör samma lut på alla klipp, på de sju du inte keyar väl vid gradeingen och på de tre som du skall keya just innan du lägger på chroma key "effekten" för att få bra färg.

 

Vissa kör med en 3d lut genom ett helt projekt, andra kör olika för olika scener, har man flera olika kameror kan man matcha dem med olika luts, matcha digitalt mot film med luts, osv, etc, mm... det är ett verktyg helt enkelt.

 

2. Nej, edl eller xml är the way to go, så alldeles rätt ang det. Ponera att du kör din key i After Effects, när den är gjord där exporterar du det eller de klippen som lämpligt format in i Premiere och ersätter de klipp du har där.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, vad bra att du uppskattar min förvirrade hjälp.

 

1. Nej det finns inga regler alls egentligen men det blir lättast om du väljer en 3d lut som du vill använda till övrigt material i samma scen som de bilderna du keyar. Se en lut som första steget i färgkorrigering dvs inte gradeing utan grundläggande färgkorrigering. T.ex. har du tio olika klipp i en scen men där tre stycken har green screen och skall keyas, då är det att rekommendera att du kör samma lut på alla klipp, på de sju du inte keyar väl vid gradeingen och på de tre som du skall keya just innan du lägger på chroma key "effekten" för att få bra färg.

 

Vissa kör med en 3d lut genom ett helt projekt, andra kör olika för olika scener, har man flera olika kameror kan man matcha dem med olika luts, matcha digitalt mot film med luts, osv, etc, mm... det är ett verktyg helt enkelt.

 

2. Nej, edl eller xml är the way to go, så alldeles rätt ang det. Ponera att du kör din key i After Effects, när den är gjord där exporterar du det eller de klippen som lämpligt format in i Premiere och ersätter de klipp du har där.

 

Mvh /Pontus w

 

tack igen, sista frågorna (tror jag).

1. Om jag kör en edl eller xml till Davinci, kommer ev enklare effekter jag gjort i Premiere, typ inzoomingar etc att följa med, eller måste jag göra om dem.

2. När gradingen i DaVinci är klar, brukar du mastra (lägga in ljud och köra ut den färdiga filen i DaVinci eller går du tillbaka till Premiere?

3. Har hittat diverse gratis lutar på internet bla dessa U-SONY-S-LOG3-V8-LTR.3dl, hur kan jag veta att det är en 3d lut eller ej? Är det ändelsen 3dl = 3d Lut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...