Gå till innehåll

Premiere pro projekt/sequence - 4K till 1920*1080 workflow


OP5

Recommended Posts

Har filmat en grej i 4K upplösning och skall klippa det i premiere pro CC och slutresultatet skall vara 1920*1080 upplösning. Är en kortfilm men säkert 100 olika kamera inställningar och i säkert 30-40% så kommer jag att vilja utnyttna möjligheten att zooma in och bara använda en del av bilden eftersom den är filmad i en högre upplösning. Så vad är då smidigaste workflowet? Att öppna en sekvens i 4K och först klippa 4K filern utan att zooma in och sen exportera till 1920*1080, eller öppna en sekvens i 1920*1080 direkt importera 4K filerna och zooma in/skala om direkt, eller nån annan lösning? Tack på förhand för svar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade kört 4K Timeline all the way då Premiere har vissa effekter som kräver nesting om man klipper i icke naive upplösning m.m. samt så behöver inte Premiere nedskala alla klipp etc

Zooma in de klipp du vill zooma in men håll dig under 200%. När du väl exporterar kan du välja att exportera till 1920x1080 så sker nedskalningen då.

Lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade kört 4K Timeline all the way då Premiere har vissa effekter som kräver nesting om man klipper i icke naive upplösning m.m. samt så behöver inte Premiere nedskala alla klipp etc

Zooma in de klipp du vill zooma in men håll dig under 200%. När du väl exporterar kan du välja att exportera till 1920x1080 så sker nedskalningen då.

Lycka till, mvh /Pontus w

 

OK, Tack! Så de bilder jag zoomat in på (under 200%) i 4K sequensen kommer i exporten till 1920x1080 INTE att bli "inzoomade" utan croppade från 4K till 1920x1080, dvs INGEN uppförstoring av pixels/kvalitetsförlust i den färdiga filen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

OK, en följdfråga - De bilder som jag tar in i After Effects, bearbeter jag där och exporterar i 1080 (eftersom flera behöver zoomas i ovs och slutresultatet ändå är 1080), MEN när jag importerar dem på 4K timelinen i Premiere så kommer de ju bara att fylla upp en liten del av bilden. Det gör iofs inget för klippningen, MEN kommer de att fylla ut hela bilden när jag exporterar 1080 från Premiere eller kommer de att bli en liten del i 1080 bilden också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere exporterar det du "ser" i program-fönstret. Så fyller inte klippet fönstret (svarta kanter etc) så får du en export som ser ut så.

Så klipper du på en 4K timeline bör du exportera ut 4K från AE. Du kan iofs skala upp dom till 4K igen men då blir det en flera upp-/nedskalningar vilket oftast inte är bra.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere exporterar det du "ser" i program-fönstret. Så fyller inte klippet fönstret (svarta kanter etc) så får du en export som ser ut så.

Så klipper du på en 4K timeline bör du exportera ut 4K från AE. Du kan iofs skala upp dom till 4K igen men då blir det en flera upp-/nedskalningar vilket oftast inte är bra.

 

//Max

 

OK, så om jag nu måste blanda 4K och 1080p på timelinen så gör jag en ny 1080p timeline (har tidigare klippt i 4K timeline) och lägger in både 4K och 1080p klippen där och förminskar 4K klippen och sen exporterar 1080p? Tackar för svar och ursäktar om jag är omständig med mina frågor, vill bara vara säker på att jag gör på bästa sätt...

 

ELLER kan jag lägga in 1080p klippen på 4K timelinen, förstora upp dem till 4K, och sedan exportera 1080p utan någon försämring i bildkvalitet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...