Gå till innehåll

Dokumentärfilm i skola - hjälp med att formulera mig till föräldrarna, skolledning


Andrew Hart

Recommended Posts

Hej.

 

Det som började som en fritidsprojekt har på kort tid blivit mycket intressant som fullfjädrat dokumentärfilm. Nu ska jag försöka förankra projektet med skolledningen och föräldrarna utan att bjuda in ett haveri. Har gjort liknande film inom lagsport (de säger alltid ja) men känner mig desto mer osäker inom skolmiljö.

 

Jag har läst på och förstått att det är rent juridiskt OK att filma/fota barnen i skolan och på andra offentliga platser med eller utan målsmans samtycke så länge det inte är kränkande på någon sätt. Också att man ska hålla sig från toalett omklädningsrums och andra sådana självklara off-limits platser. Också ska man ta hänsyn till eventuella skyddade identiteter.

 

Lärarna är med, men jag vill även förankra projektet med skolledningen och föräldrar. Instinktivt tänker jag möta skolledningen för att försäkra att jag är rentav välkommen på skolmarken, så att säga. Men jag tänker mest bara "informera" föräldrar först, hellre än bjuda in att någon eller några familj ska vägra vara med. Det känns för mig etiskt OK så, så länge man uppger att målet kan vara dokumentärfilm, och i och med att materialet kommer att verkligen vara "uplifting" - dvs inte kränkande på någon sätt.

 

Frågan är - räcker det så här om jag tror att det kan finnas en marknad för slutprodukten i TV eller på festival?

 

Tack!

 

//Andrew

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips är att du följer Fesleys råd. Men jag kan klargöra vad lagen säger, för jag anar viss förvirring i startinlägget.

 

Du får i praktiken filma var som helst där du får lov att vara. Det enda undantaget är skyddsklassade objekt, men eftersom du inte ämnar filma militärinstallationer kan vi lämna detta därhän.

 

Så om du skall filma på en skola är detta inget problem så länge rektorn ger dig tillåtelse att vistas på skolan. Rektorn (eller enstaka delar av skolledningen, om du inte förankrat rätten till din närvaro hos rektorn) kan avvisa dig från skolområdet, och det måste du lyda.

 

Med andra ord, om rektorn ger sitt samtycke till att du är där och filmar så är allt lugnt, enligt lagen. Rektorn lär dock ställa vissa krav, som att du inte filmar i omklädningsrummen. Om du verkligen skulle vilja filma i omklädningsrummen är detta inte nödvändigtvis omöjligt, men återigen, det hör inte hit.

 

En viktigare fråga är dock de elever som lever med skyddad identitet. Det är på inget sätt olagligt att filma, och publicera filmer av, dem, men det är något man vill undvika eftersom det kan leda till tråkigheter. Skolledningen vet vilka elever som har skyddad identitet, och de kan därför antingen förbjuda dig att filma, eller kräva att du maskar ansikten. Ni måste komma överens om vad som skall gälla.

 

Svensk lag säger att du får filma vad som helst och du får publicera vad som helst så länge det inte gäller reklam. Om det är reklam behöver du egentligen tillstånd från alla personer som kan identifieras i filmen. Denna lag följs dock inte särskilt nitiskt. Jag har själv deltagit i en produktion som var reklam för en skola, och det var ingen som krävde in skriftliga godkännanden av personer i bakgrunden.

 

Vad gäller föräldrars åsikter är det inte ditt problem utan rektorns. Du har inget ansvar att informera föräldrarna; det är något skolledningen bör göra. Tänk att du är en förälder till ett barn i skolan, hur ställer du dig till ett meddelande från ett produktionsbolag, och hur ställer du dig till ett meddelande från skolledningen? Du skall verkligen inte kontakta föräldrarna direkt, utan du bör låta skolan sköta den biten.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack snälla för svaren! Jag formulerade mig till rektorn och lärarna, men...

 

Rektorn i frågan är inte alls tillmötesgående så länge. Han kanske inte vet vad som gäller. Hans utgångspunkt är att jag måste ha ett sktiftligt medgivande från varje studentfamilje. Hoppsan. Jag försöker nu att klura ut om han har fått direktiv "överifrån" att han ska göra så, eller on det är bara hans "policy" att göra så. Usch. Deppigt värre.

 

Jag vet inte ens vad jag ska skriva på lappen till föräldrarna, i och med att det finns ingen juridiskt syfte med det här. Visst, exempel på "PuL brev" finns det hur mycket som helst.

 

Hepp. Nu måsta jag bestämma mig om jag ska "push back" eller kuva mig och helt enkelt skicka hem ett brev.

 

//Andrew

Länk till kommentar
Share on other sites

Be skolan om lov och säg att du kommer distribuera information kring projektet tillsammans med lapp eleverna kan fylla i om de Inte vill bli filmade. Mycket enklare än att få samtliga elever att godkänna. Rent juridiskt har skolan rätt att ge dig lov att filma i deras lokaler och föräldrarnas "samtycke" (som du får om de inte fyller i din lapp) handlar främst om att från skolans håll göra gott för sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jajamen.

 

Jag har skickat ett motförslag till rektorn där jag erbjuder att skicka hem ett infoblad till alla familjer, samt att komma på föräldramöten för att svara på alla frågor. Informera, informera, informera och sen respektera, respektera, respektera är min mantra. Jag ifrågasatt att vi skulle skicka ut en bekvämhetsdeklaration för alla att skriva på som helt saknar juridisk betydelse.

 

Vi håller tummarna nu. :-)

 

//Andrew

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...