Gå till innehåll

"Artificial Intelligence" - Ett kortfilmsmanus på engelska.


Moha87

Recommended Posts

Tja!

 

Har skrivit ett kortfilmsmanus på engelska, mest för att jag tycker det finns en hel del tävlingar man kan vara med i och att man enklare kan få feedback på saker.

Har skrivit ihop en kortstory nu på tio sidor och skulle uppskatta alla former av input. Tack på förhand =).

 

"The success in creating artificial intelligence was the biggest event in human history. Unfortunately, it might also have been our last.

 

In the near future, artificial intelligence have taken over all the jobs and people have to find new ways to find meaning in their lives. Quinton is forced out of the workforce and has to make sense of the new world he lives in. This is a story about the humans left behind when the robots take over."

 

Som sagt, all form av input och feedback uppskattas då det är mitt första manus helt på engelska.

 

//Mohamed

 

P.S Funkar det inte att ladda ner PDF-filen nedanför kan ni prova följande länk för att läsa manuset.

 

https://www.dropbox.com/s/76rg617nrbsxbsr/Script%20Artificial%20Intelligence.pdf?dl=0

Script Artificial Intelligence.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra skrivet, fångade nåt slarvfel här och var i stavningen men inget som distraherade från läsningen.

Mitt enda problem är att det inte finns något alls i manuset som gör att jag relaterar till Quinton. Han verkar bara gnällig. Ett tips kan vara att ha honom snacka om något personligt i början istället för hela grejen med självkörande bilar. Kanske förlorade han sin fru och sina barn när han blev arbetslös? Ge oss bara något som förklarar varför han sitter där och gnäller om samhället, annars kommer ingen orka lyssna på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Super tack för feedbacken. Du tar upp det jag själv faktiskt sett över och klurat på. Vill på något sätt göra Quinton mindre "gnällig" och visa på vart hans besvikelse kommer ifrån utan att vara allt för klichéartat. Har även funderat på hur jag ska få in lite mer av miljön deras "värld" ser ut, en blick ut genom ett fönster kanske...

 

Tack för att du tog dig tiden =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har en del, men ganska få, formatmässiga missar. Det största problemet med ditt manus är att det är mer eller mindre radioteater. Det finns inget, som jag ser det, som motiverar att göra film av historien. Ska det bli film måste det finnas något intressant att se - rörliga bilder så att säga.

 

I övrigt är historien bra, med en twist. Som Tolin skriver så är huvudpersonen lite gnällig och svår att knyta an till, men det tror jag att du kan göra något åt utan alltför stora omskrivningar.

 

Språkmässigt tycker jag att du lyckats bra. Några missar - sånna som inte dyker up i stavningskontrollen bl a. Testa grammarly.com.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för din input, uppskattar verkligen att ni tar er tiden att läsa och kommentera.

 

Har haft det i åtanke, att försöka göra det mer bildmässigt intressant. Försöka bygga vidare på världen jag byggt lite och på något sätt försöka få in bildmässigt värde.

Och som du säger tror jag inte att karaktären är långt ifrån att relatera till än, små förändringar här och där kan få folk att känna mer för honom.

 

Tack för tillägget du rekommenderade, kommer underlätta enormt mycket ;).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag bytte ut den till en senare draft, gjorde lite små små ändringar. Den borde funka. Testar lägga upp den igen...

Tack för inputen om vad man ska tänka, det är trots allt mitt första manus på engelska. Måste dock säga att det var/är en sjukt rolig upplevelse.

 

Testa den här länken om du inte får upp manuset (den funkar nämligen att ladda ner för mig).

 

https://www.dropbox.com/s/76rg617nrbsxbsr/Script%20Artificial%20Intelligence.pdf?dl=0

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för din input, uppskattar verkligen att du tog dig tiden att både läsa och kommentera. Har hamnat lite i en bubbla då jag konstant går runt och tänker på sätt som kan förbättra storyn.

 

- Funderar på att Quinton börjar dricka i samband med att det kom självkörande bilar (alhoholförsäljningen förväntas tydligen öka dramatiskt när människor inte längre behöver köra själv, i verkligheten då). Han skyller då såklar på utveckligen och inte på sig själv, allt är ju teknikens fel.

 

- Arbetar på att samtidigt försöka beskriva världen bildmässigt, har inte kommit långt där och är öppen för intressanta förslag faktiskt. Funderar på snabba "täckbilder" som klipps in under konversationen.

 

- Även att A.I ska ha något mer att säga i inledning, alternativt kapa dialogen från Quinton en aning.

 

Är jag helt fel ute? Som sagt, öppen för förslag och ideér. Tror en det hjälper min utveckling faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...