Gå till innehåll

Dator för videoredigering i 4.6K


Bagvinge

Recommended Posts

Hej!

 

Behöver akut hjälp med att välja datordelar för att kunna redigera 4K-film (RAW) i DaVinci Resolve.

Min budget är 50.000 kr inkl. moms, några 1000-lappar över budget gör inget.

Skärm skall inte ingå, jag har en Eizo ColorEdge CG248-4K.

 

Jag filmar (makro) med Blackmagic Design Ursa Mini 4.6K med nedan gluggar:

Zeiss Compact Prime CP.2 50mm T2.1 Macro

Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2

Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art

 

Tackar ödmjukast på förhand :-)

//Nicklas

Länk till kommentar
Share on other sites

Pågrund av egen tidsbrist: http://documents.blackmagicdesign.com/DaVinciResolve/DaVinci_Resolve_12_Configuration_Guide_2015-07-27.pdf

 

Ett Nvidia GTX 1080 borde fixa det mesta men då missar du färgerna din monitor pallar med, å andra sidan skall du ha ett värre kort så lär kortet äta upp hela din budget.

Kör hur som helst utöver det med en värre Intel i7a med mycket ram och snabba hårddiskar eller ja se deras rekommendationer och googla lite, finns många bra trådar på nätet med råd om dylikt.

 

Lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Pågrund av egen tidsbrist: http://documents.blackmagicdesign.com/DaVinciResolve/DaVinci_Resolve_12_Configuration_Guide_2015-07-27.pdf

 

Ett Nvidia GTX 1080 borde fixa det mesta men då missar du färgerna din monitor pallar med, å andra sidan skall du ha ett värre kort så lär kortet äta upp hela din budget.

Kör hur som helst utöver det med en värre Intel i7a med mycket ram och snabba hårddiskar eller ja se deras rekommendationer och googla lite, finns många bra trådar på nätet med råd om dylikt.

 

Lycka till, mvh /Pontus w

 

Tack Pontus för länken :)

Japp, det finns en jäkla massa på nätet, men nu tror jag mig ha en lösning, skall sova på saken...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9635988/

 

Tar tacksamt emot feedback... vill gärna få ner siffran närmare min budget, så att frugan bara slår mig lite med stekpannan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitbra rigg men lite input på länken.

 

Skulle bytt "OCZ RD400 1TB M.2 + PCIe adapter" mot en "Samsung 850-Series PRO 2TB" eller än heller en "Samsung 850-Series EVO 4TB", hastigheten räcker och blir över för din kameras raw-filer och då hade jag personligen premierat storlek framför gränssnitt.

 

Hade även skippat "Corsair Hydro H115i" och kört på klassisk tornkylare med några extra chassifläktar, mer pålitligt och ger lika bra resultat.

En större Noctua skulle jag rekommenderat rent generellt: https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14/#specs och kanske en extra fläkt till botten av chassit: https://www.inet.se/produkt/5322147/be-quiet-silentwings-2-140mm/#specs

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag klurar lite på är väl att GTX1080 bygger på modernare arkitektur än Titan X och presterar bättre i fall där det inte krävs så mycket minne. Att köra 2 st GTX 1080 i SLI slår dock Titan X i samtliga aspekter, varpå jag funderar om det kanske är värt klivet upp? Det drar dock ca. 100W mer ström. Genom att följa Peus rekommendation kan du dock få ner priset lite på SSDerna (samt öka storleken) genom att skaffa en 2 TB 850 EVO istället för OCZen, vilket då tar ut prisskillnaden mellan Titan X och 2 st 1080 i SLI.

 

Sedan tänker jag på chassiet som jag tycker känns väl billigt och saknar ljudisolering. När man köper en såpass dyr dator tror jag att man vill ha ett chassi man kan känna är rejält. Nu är det mycket möjligt att det du valt är det, men det var inte dämpat av vad jag såg, så det kan vara en grej när man ska bygga en prestandamaskin (och bryr sig om ljudnivåer).

 

Men förankra gärna det första i nån annan också, Blackmagic har ju inte med 1080-korten på sin lista än, så det kanske inte funkar klockrent i nuläget - eller så är manualen bara inte uppdaterad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dock är det ett Nvidia Titan X "Pascal" han valt, det är samma krets som GTX 1080 fast värre, världens snabbaste gpu: http://www.sweclockers.com/test/22464-nvidia-titan-x-pascal

Dock kvarstår risken att grafikkortet är för nytt iom att Titan X "Pascal" är ännu nyare än GTX 1080, bör kollas med BMDs support.

 

Håller med om att chassit eventuellt skulle kunna vara mer rejält för det systemet, men viktigast är att det pallar formfaktorn CEB, iom att moderkortet är just ett server moderkort, så mitt råd är att kolla med inets personal att allt rullar.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack Pontus och Smörgåsmannen för era tips! Jag skall gotta mig i era synpunkter, också kolla med Blackmagic och se vad de säger. Pratade med Inet-killen idag och vad jag förstår är det ett par veckors leveranstid på datorn så jag kan likaväl ta helgen på mig att fila vidare :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Dock är det ett Nvidia Titan X "Pascal" han valt, det är samma krets som GTX 1080 fast värre, världens snabbaste gpu: http://www.sweclockers.com/test/22464-nvidia-titan-x-pascal

Dock kvarstår risken att grafikkortet är för nytt iom att Titan X "Pascal" är ännu nyare än GTX 1080, bör kollas med BMDs support.

 

Håller med om att chassit eventuellt skulle kunna vara mer rejält för det systemet, men viktigast är att det pallar formfaktorn CEB, iom att moderkortet är just ett server moderkort, så mitt råd är att kolla med inets personal att allt rullar.

 

Mvh /Pontus w

 

Ja du ser, var av intrycket att Pascal var förra generationen och att nya Titan hette något annat än "X", men suveränt, då var det inget! Supporten för grafikkortet borde ju dock komma rätt snart tycker man, de brukar ju vara snabba med sånt. Men att kolla med dem om det finns någon form av uppskattning när i tiden det dyker upp, skadar ju inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen...

Jag har ännu inte kommit till skott med att beställa min maskin. Läste på något forum att ju fler kärnor desto bättre och att dubbla CPU var att föredra.

 

Så, nu funderar jag på nedan konfig:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9648409/variant-med-dubbla-cpu

 

Dock vet jag inte om ovan är bättre än min ursprungliga konfig nedan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9639712/aktuell-dator-att-bestalla

 

Tar tacksamt emot synpunkter :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste på något forum att ju fler kärnor desto bättre och att dubbla CPU var att föredra.

 

Beror ju på vad man ska göra. Sysslar man mycket med 3D och gör tunga renderingar, bör man absolut ha många kärnor, men den du har valt är en server-CPU, alltså med låg klock-hastighet och är inte direkt ett förstaval för klippning, skulle jag säga. Praktexempel är de som köper dyraste Mac Pro med 12 kärnor, för att dyrast ju måste vara bäst - men Apple själva rekommenderar den 6-kärniga CPU:n tack vare högre klockfrekvens.

 

Dubbla CPU hade ju varit att föredra om det var dubbla likvärdiga CPU (ganska self explanatory), men att byta ner sig för att få fler kärnor är inte rätt väg att gå, utan då bör man höja budgeten istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror ju på vad man ska göra. Sysslar man mycket med 3D och gör tunga renderingar, bör man absolut ha många kärnor, men den du har valt är en server-CPU, alltså med låg klock-hastighet och är inte direkt ett förstaval för klippning, skulle jag säga. Praktexempel är de som köper dyraste Mac Pro med 12 kärnor, för att dyrast ju måste vara bäst - men Apple själva rekommenderar den 6-kärniga CPU:n tack vare högre klockfrekvens.

 

Dubbla CPU hade ju varit att föredra om det var dubbla likvärdiga CPU (ganska self explanatory), men att byta ner sig för att få fler kärnor är inte rätt väg att gå, utan då bör man höja budgeten istället.

 

Håller helt med, dessutom är mer ram att rekommendera ju fler kärnor man har i systemet etc, 8 kärnor med ht räcker väldigt långt. Det är mycket få fall annat än servrar eller renderingsdatorer som tjänar på dubbla processorer förutsatt att man över huvud taget har en budget att förhålla sig till.

För övrigt hade jag som jag skrev ovan bytt ut den större SSDn mot en ännu större (2TB eller 4TB) och billigare per GB och kört den via SATA.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Kalas, jag älskar det här forumet!

Pontus, är det inte bättre att jag använder mig utav en disk som läser i 2600 MB/s och skriver i 1550 MB/s än en SATA-disk?

RAW-filerna jag arbetar med är 10-11 MB/st och jag filmar i 60 fps som mest. Använder DaVinci Resolve Studio.

Förlåt att jag antagligen ställer korkade frågor, men jag är helt vilsen :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Givetvis är 2600 MB/s och 1550 MB/s att föredra men inte försvarbart, hastigheten torde inte vara några problem över SATA då de CFast kort du använder i kameran bygger just på SATA-bussen och har samma begränsningar som SSDerna jag rekommenderar. Därtill har de rekommenderade CFast korten för din kamera betydligt långsammare skrivhastighet än både läs och skrivhastigheten på SSDerna.

 

De SSDer jag rekommenderar:

1 - https://www.inet.se/produkt/4304868/samsung-850-series-evo-2tb/#specs

eller 2 - https://www.inet.se/produkt/4300159/samsung-850-series-evo-4tb/#merinfo

 

Se specar för kort till din kamera: https://www.blackmagicdesign.com/support/faq/59008

Se CFast: https://en.wikipedia.org/wiki/CompactFlash#CFast

 

Dock står det faktiskt "CinemaDNG RAW - 513MB/s" under Storage Rates och det är lite på gränsen. En möjlighet isf är att köra raid med två SATA diskar.

 

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Samsung SSD har jag inte haft nån bra erfarenhet av när det gäller video. Dom duger till exempel inte till min SSD recorder från BMD även om uppgivet läs och skriv ska klara det. Grafikkortet ska inte vara iblandat i uppspelningen av videon det ska helst bara serva med data kraft och minnesresurser till programmet i alla fall i Resolve. Det vill säga att man har kanske två grafikkort ett till beräkningar och ett till det skrivbordet och programfönster i ideal läget. För att koppla in din monitor så behöver du ett monitorkort som tex Intensity Pro 4k versionen, detta för att få lättast att vrida till äkta färger. Dom är inte dyra runt 1500 tror jag.

 

Det är sällan nån som skriver om det viktiga och framför allt nyttan med ett monitorkort och en monitor som fixar äkta färger (eller så äkta man har råd med) här.

 

Detta är vad jag har förstått (och det verkar vara så) efter många timmar på nätet och framför allt på BMDs forum.

 

En server kan vara en slitvarg så det är många som tydligen rekommenderar just server moderkort och tydligen även för att framtidssäkra lite bättre. Jag har en gammal Asus maskin som rullar med en 6 kärnig Xeon processor och den funkar fortfarande bra för full HD.

 

Sent som vanligt men kanske nån har nytta av infot.

 

Edit: AMD och deras nya RX 480 som är ett billigare alternativ till Nvidia 1080 varianterna verkar vara nåt folk tror på på PC sidan så det ser lovande ut. Det är därför jag funderar på att gå över från Mac och Hackmac till Win igen om inte drivar för dessa nya kort blir tillgängliga i OS X inom nåt halvår eller så.

 

Jag valde bara ett på netonnetsida men det verkat vara det snabbaste 480 med 8 gig minne

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphire-nitro-rx-480-8g/235925.8988/

 

Har man betalversionen av Resolve så kan man ha flera kort i datorn som hjälper till med beräkningarna om det finns PCIe platser så det räcker till flera grafikkort och ett monitor kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Samsung SSD har jag inte haft nån bra erfarenhet av när det gäller video. Dom duger till exempel inte till min SSD recorder från BMD även om uppgivet läs och skriv ska klara det.

 

Att använda BMDs hårdvara som en indikator på huruvida en SSD är bra eller dålig som intern disk för video i en dator är en rätt lös empirisk grund att stå på då de speciellt specar rekommenderade diskar och är kända för att ha produkter som ofta har sina egenheter och buggar. Att en Av Max kunder bytt 3st diskar är isf mer intressant då det är ett tydligt problem knutet till fallerande disk, att det är en och samma kund är däremot mer osäkert då resterande hårdvara skulle kunna vara boven. Själv bygger jag redigeringssystem och har inte stött på några som helst problem med någon Samsung SSD över huvud taget till skillnad från i princip alla andra tillverkare, dock hör det till det ovanligare att jag jobbar med större diskar än 1TB.

 

För att koppla in din monitor så behöver du ett monitorkort som tex Intensity Pro 4k versionen, detta för att få lättast att vrida till äkta färger. Dom är inte dyra runt 1500 tror jag.

 

Det är sällan nån som skriver om det viktiga och framför allt nyttan med ett monitorkort och en monitor som fixar äkta färger (eller så äkta man har råd med) här.

 

Detta är vad jag har förstått (och det verkar vara så) efter många timmar på nätet och framför allt på BMDs forum.

 

Here we go again, jag skulle fortfarande vilja att du utvecklar detta. Du gör det iofs lite bättre än tidigare men också att det är vad du "förstått". Denna monitor du åsyftar som visar äkta färger, hur många som jobbar med film och video sitter på en sådan monitor och hur många på detta forum? Gör du det, och om inte vad är då syftet med ett kort som skickar ut en signal med fler färger?

 

 

En server kan vara en slitvarg så det är många som tydligen rekommenderar just server moderkort och tydligen även för att framtidssäkra lite bättre. Jag har en gammal Asus maskin som rullar med en 6 kärnig Xeon processor och den funkar fortfarande bra för full HD.

 

Återigen helt utan vidare förklaring en massa påståenden. Vem är det som "tydligen" rekommenderar servermoderkort för att "tydligen" "framtidssäkra lite bättre"? Vad bygger du och de du nämner som dem, detta på, vad har dessa moderkort som gör dem mer framtidssäkra annat än att värst alltid håller lite längre om än till ett helt orimligt pris?

 

 

AMD och deras nya RX 480 som är ett billigare alternativ till Nvidia 1080 varianterna verkar vara nåt folk tror på på PC sidan så det ser lovande ut. Det är därför jag funderar på att gå över från Mac och Hackmac till Win igen om inte drivar för dessa nya kort blir tillgängliga i OS X inom nåt halvår eller så.

 

Och till sist, du jämför ett RX 480 med ett GTX 1080 när i princip alla prestandaindex jag sett placerar RX 480 jämte GTX 1060, ett betydligt billigare och långsammare kort.

 

Har man betalversionen av Resolve så kan man ha flera kort i datorn som hjälper till med beräkningarna om det finns PCIe platser så det räcker till flera grafikkort och ett monitor kort.

 

Bra tips till slut, men mycket svammel i övrigt.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Du Peus ta dig inte själv på så stort allvar för det gör inte jag efter att ha läst en del av ovanstående svammel. Du får helt enkelt lista ut det själv då om jag ljuger så hårt.

 

Empiriskt jo tjena det blir löjligt. Om du inte ens visste det sista med dubbla grafikkort då ska du nog inte prata så mycket

Länk till kommentar
Share on other sites

Du Peus ta dig inte själv på så stort allvar för det gör inte jag efter att ha läst en del av ovanstående svammel. Du får helt enkelt lista ut det själv då om jag ljuger så hårt.

 

Empiriskt jo tjena det blir löjligt. Om du inte ens visste det sista med dubbla grafikkort då ska du nog inte prata så mycket

 

Hej, må så vara att jag rackat ned lite på dig extra mycket på senare tid men jag tar nog som du just påpekar mig själv på rätt stort allvar, eller kanske inte, jaget kunde jag vara rätt likställd inför, kunskap och allmänna råd etc tycker jag är däremot superviktiga, jag är på något sätt sprungen ur den del av datornördarna som sätter prestige och stolthet i att dela med sig av det man kan. Accenten ligger på datornörd som i nörd, som nu gått vidare till filmnörderi och som mången annan stolt nörd har jag svårt för felaktigheter och svammel utan substans, något jag tycker du ofta bidrar till i överflöd. Jag kan inte se poängen med att sprida kunskap om den är felaktig och utan grund samt förvirrande och har sedan du hette GöranD ofta påpekat detsamma. I början tog du ofta illa vid dig och har sedan dess inte bemött sådant jag ifrågasatt.

 

Det är synd att Bagvinges tråd måste fyllas med detta men Aettan/Göran, varför envisas du med att sprida en massa råd och information som på intet sätt bidrar till något konstruktivt?

Är det trollning du är ute efter, eller någon sorts bekräftelse av din egen förträfflighet i avseende att komma undan billigt på alla plan, jag förstår faktiskt inte och eventuellt beror det på min något stela perception av världen i from av nörd eller måhända är det tvärtom då du trots allt tycks väl bevandrad när det gäller datorer osv.

 

Du kunde valt att bemöta mina frågor påståenden ovan, i stället närmar du dig någon slags försvarsposition med taggarna utåt. Inte helt ovanligt, som en slags homage till vår ostadiga relation är här ett annat exempel som du kanske mins: https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=34214

En tråd där du i princip tar illa vid dig för att jag kommer med en annan rekommendation jag tycker är bättre, ett råd som på intet sätt är ett personangrepp. Många andra i detta forum blir till och från ifrågasatta av mig som den polis av korrekthet som jag är.

 

Tycker du personligen att råd så som att jämföra ett RX 480 med ett GTX 1080 inte är värda att ifrågasätta, har du belägg för att dessa två produkter är likvärdiga torde det vara mycket enkelt att bevisa motsatsen. Att fungera som åsiktsmaskin utan kunskap bidrar endast till förvirring och hjälper ingen. fattar verkligen inte varför du inte bemöter dylikt?

T.ex. denna tråd, där du likställer, eller tom sågar samtliga Rödes mikrofoner jämfört med den inbyggda i Panasonic G7 - https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=36972

 

I denna tråd lite längre upp rättar jag Smörgåsmannen ang Titan-kortet, vilket han på intet sätt tar illa upp för och jag lovar, att kanske om du kan ge belägg för dina påståenden kommer jag omfamna dem väl. Jag kan inte med absolut säkerhet säga att ett RX 480 är bättre än ett GTX 1080 i avseendet DR12, endast i syntetiska test och liknande jag sett. Dock behövs det ju då något slags testresultat eller annat empiriskt belägg för att kunna hävda att det är likvärdiga eller att de ens spelar i samma liga osv. Samma sak gäller Rödes mikrofoner, har du möjligen läst tester eller jämfört dem själva jämfört med ljudupptagningen i Panasonic G7?

 

Ang ditt påstående för att själv förekomma att jag inte svarade på det. Jag jobbar inte i DR12 även om jag i bland hjälper folk med service av system där det rullar och nej jag har inte stenkoll på hur programmet i fråga hanterar flera grafikkort men jag vet att man kan använda fler än ett, att moderna gpuers möjlighet till parallelberäkning är avgörande för att DR12 skall rulla varefter grafikkortet oftast är den svagare länken i DR-system och jag vidhåller att det var ett bra tips/råd från dig.

 

Jag börjar bli innerligt leds på att behöva bemöta konstigheter från dig där du antingen ignorerar eller tenderar personangrepp, och det är jag nog inte ensam om med mycket underliga råd och ideér som du presenterar här, så kanske dags för skärpning på den punkten kan tyckas.

Jag är ledsen om du blir skitförbannad för detta nu, jag känner ju inte dig och du är säkert en skitskön lirare, hade jag haft ditt nummer hade jag ring och hört mig för varför du ideligen envisas med detta så kunde vi tagit det lite mer prestigelöst.

 

Hur som helst, jag tycker du borde börja fundera på att antingen ge råd och i så fall bemöta ifrågasättande och kritik av dem värdigt och med belägg eller sluta ge råd och framförallt sluta med omogna påhopp.

 

Nu skall jag snart äta fredagsmiddag med familjen, allt gott. Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, Aettan är verkligen en mycket oklar medlem. Verkar vilja väl, men faller på att medvetet eller omedvetet sprida förvirring.

 

Däremot, så tycker jag att sånt här:

 

Du Peus ta dig inte själv på så stort allvar för det gör inte jag efter att ha läst en del av ovanstående svammel. Du får helt enkelt lista ut det själv då om jag ljuger så hårt.

 

Empiriskt jo tjena det blir löjligt. Om du inte ens visste det sista med dubbla grafikkort då ska du nog inte prata så mycket

 

- Inte förtjänas bemötas så utförligt.

 

Det finns (förlåt) alltid massa tröttnackar på typ alla teknik-forum, som ger, sett utifrån den som frågars behov, verklighetsfrånvända tips. Oftast är det bra tips i grunden, men totalt utanför budget eller alltför krångliga för de som ofta frågar saker - nybörjarna, inte sällan utan nåt som helst argument annat än "det är bäst" eller "alla har det". Här är det ändå så pass trevligt att nya medlemmar som regel slipper sånt. Men sen har vi dig, kära vän. Som har det ultimata svaret på allt och ser det som givet att alla ska förstå exakt vad du menar. Även de som inte förstår - vilket i regel är anledningen till att de från början frågar.

 

När jag, Peus och i vissa fall andra ifrågasätter dig, är det inte för att vi inte har en aning om vad du kanske menar. Tvärtom så har du oftast (mycket lösa) poänger, men "bättre" doesn't cut it liksom, om det inte faktiskt bara är bättre. Nu sa ju inte du att RX 480 var bättre, utan billigare. Men konsensus skulle ändå vara att det är det bättre valet än 1080, vilket skulle kunna göra det till ett "kostnadseffektivt" val. Rent hypotetiskt alltså. Men nu är det ju tyvärr så att kortet är billigare, men inte så mycket mer än så. Vidare så har jag svårt att förstå varför du ens tog upp GTX1080 till att börja med, då kortet som TS valt är än kraftfullare och AMD saknar ett motsvarande kort till Titan X (11 Tflops) i nuläget.

 

Jag gjorde en snabb sökning på RX480 och fann:

GTX 1080: 9 TFlops ~7800 kr. m. 8GB

GTX1070: 6.5 TFlops ~ 4800 kr m. 8 GB

RX480: 5.8 TFlops ~ 3000 kr m. 8 GB

GTX1060: 3.8 TFlops ~ 2800 m. 6 GB

 

Och precis som att ett hus, ju större det är - inte behöver kännas rymligare för det. Så är Teraflops, likt kvadratmeter bara en måttenhet och behöver inte representera den verkliga upplevelsen i alla situationer. Men från det här att döma kan man ju åtminstone konstatera ganska säkert att kortet inte konkurrerar med GTX1080, utan snarare är ett mer kostnadseffektivt alternativ till GTX1070.

 

Men då är man nästan snäll. Tittar man istället på Toms Hardware:

http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

 

- Så är det inte ens på samma nivå som 1060.

 

När du därför säger såna saker, torde det vara uppenbart för dig varför folk slår ner på det. Hade du kopierat in den där tabellen (eller länkat till en källa), och insett nånstans på vägen att något inte stämde - korrigerat ditt tips och sagt något som verkade åtminstone rimligt. Så hade vi kunnat ha ett diskussionsunderlag och du hade sluppit ännu en snudd-på idiotförklaring från min sida. Jag är ju tyvärr inte alls lika diplomatisk som Pontus, som alltid bemöter dig åtminstone hyfsat trevligt trots allt. All heder åt honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen... jag har fått höja min budget för nya datorn och undrar nu vilka komponenter ni hade valt om ni idag skulle köpa en dator för ca 90.000 kr inkl. moms?

 

Jag har två alternativ som jag funderar på :

 

Alternativ 1:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9685486/

 

Alternativ 2:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9685489/

 

Min skärm (Eizo ColorEdge CG248-4K) stödjer 10 bitar, men jag är inte säker på att grafikkortet jag valt gör detta. Någon som vet?

Eller skall jag satsa på en grading monitor? I så fall, vilken?

 

Tack igen för feedback! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla grafikkorten och support för 10-bit med Blackmagic. "Normalt" så har nVidia låst 10-bit output för video via displayport till Quadro-korten. (Stillbilder fungerar däremot med GTX-korten och DVI/Displayport via Photoshop till exempel.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla grafikkorten och support för 10-bit med Blackmagic. "Normalt" så har nVidia låst 10-bit output för video via displayport till Quadro-korten. (Stillbilder fungerar däremot med GTX-korten och DVI/Displayport via Photoshop till exempel.)

 

Jag har också läst detta, så jag misstänker att jag behöver ett Quadro-kort.

 

Om jag använder ex ett PNY Quadro M4000 8GB till att skicka ut 10-bit signal via Blackmagic Design Intensity Pro 4K och två Titan-X kort (ej SLI) till att användas med Davinci Resolve, kommer jag då nyttja Titan X-kortens 12GB Vram eller dras det ned till 8 GB? jag läste något om detta någonstans i cyberrymden... kanske bara gäller ifall jag SLI-kopplar dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också läst detta, så jag misstänker att jag behöver ett Quadro-kort.

 

Om jag använder ex ett PNY Quadro M4000 8GB till att skicka ut 10-bit signal via Blackmagic Design Intensity Pro 4K och två Titan-X kort (ej SLI) till att användas med Davinci Resolve, kommer jag då nyttja Titan X-kortens 12GB Vram eller dras det ned till 8 GB? jag läste något om detta någonstans i cyberrymden... kanske bara gäller ifall jag SLI-kopplar dem?

 

Hade jag haft 90 lax att bränna på en cc dator för resolve hade jag kört med den du tänkt för 50 000 och lagt de extra 40 på Aettan råd, eller kind of. Då hade jag köpt ett black magic design kort som spottar ut 4k över SDI och skaffat mig en monitor speciellt avsedd för färgkorrigering att plugga in.

 

Vad jag förstår från bmd så visar alla nvidias kort 10-bit i resolve men de rekommenderar ändå Quadro-kort för guit (grafiska gränssnittet) på grund av bättre drivrutiner. Att köra på två titan kort är överdrivet, kör på ett och om möjligt ett billigare Quadro-kort för en 5 000 eller liknande. Dock skriver du rätt tydligt att för att få en korrekt färgåtergivning är lösningen att köra ut via deras kort, vilket är det vår vän Aettan också snappat upp, detta hjälper dock föga om man inte kopplar en monitor just avsedd för färgkorr till kortet och sådana monitorer är inte helt gratis, det är inga större problem att spendera dubbla din datorbudget på bland de billigare 4k monitorerna för färgkorr men har du i runda slängar runt 40 000:- att slänga dig med är det värt att kolla upp, dock skulle jag höra med något företag som specialiserat sig på film och TV utrustning.

 

Jag skulle hört med någon a följande ang monitor plus bmd-kort:

http://shop.hofmann.se

http://www.digitalvideotools.se

http://www.protel.se

http://www.mediateknik.se

http://www.lanlink.se

 

Eller internationellt:

https://www.bhphotovideo.com

 

Lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...