Gå till innehåll

Test av sju aktionkameror


Fotoskribenten

Recommended Posts

Bildkvaliteten från en del aktionkameror är nu så bra att man kan använda de filerna för professionellt bruk. Men många använder dem naturligtvis enbart för för att dokumentera sina egna aktiviteter, om det nu är jakt, vindsurfning, skidåkning, MC-körning eller annat.

 

Jag testar fortlöpande aktionkameror men varje år gör jag en större genomgång av en blandad uppsättning kameror.

I årets test så ingick det sju stycken kameror i prislägen från fyra hundra kronor upp till ett par tusen. Den första versionen av testen är redan publicerad i tidningen Svensk Jakt nummer 8 men den kommer också i fler tidningar.

 

För att se hur stabil bildupptagning blir, och hur ljudet tas upp, så kör jag med kamerorna fastsatta på styret av en MC. Den videon finns redan på Youtube och är som sagt en jämförelse av stabilitet och ljudupptagning, bildkvaliteten får man en viss uppfattning om men eftersom Youtube komprimerar videon så är det ingen objektiv test av den.

Jag har använt samma metod i alla år, först med vattenskyddade kompaktkameror och videokameror och sen med aktionkameror.

 

Här finns årets video

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...