Gå till innehåll

Filma med väldigt "enkel" kamera


Fotoskribenten

Recommended Posts

Ser att det ibland förekommer frågor om billiga kameror för att filma med. Många kanske inte tänker på att moderna kompaktkameror också kan användas för att ge en hyfsad videokvalitet.

 

Jag har gjort, och gör, många jobb med en liten kompaktkamera, uppdrag där publiceringen främst ska ske över nätet.

 

Här är ett exempel, en instruktionsvideo gjord med en Panasonic LF1 "stillbildskamera". Filmad på fri hand utan någon som helst planering innan, den inbyggda mikrofonen får kämpa mot ljudet av en starkt trafikerad väg som ligger när inspelningsplatsen

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Håller med Fesley. Möjligen kunde man vid klippningen justerat bilden på något ställe så att de mörkare delarna blev en aning ljusare. Hade nog också önskat att teknikern hade pratat en aning långsammare. Jag hör rätt dåligt numer så jag är kanske ensam i den frågan.

Men en utmärkt instruktionsfilm!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Så länge man vet vad man sysslar med. Dock till det sammanhang du nämner, "ibland förekommer frågor om billiga kameror för att filma med", så vidhåller jag att en billig systemkamera är det bästa för en amatör att lära sig med.

 

Visst, det kan "bli bra" med en kompaktkamera med pytteliten sensor/begränsade manuella inställningnar, men grunden i att vara fotograf är att ha kontroll på bilden och det man gör. Att vara professionell innebär att man förlitar sig på kunskap, inte att "bilden råkade bli bra".

 

Nu påstår jag inte att du arbetar så, utan som ett generellt motargument att köpa en kompaktkamera för att lära sig filma vs en system.

 

Finns ju massor av skapligt billiga kompaktkameror med små och stora sensorer som har exakt samma möjligheter till inställningar som en system kamera.

En del kompakter under 5K har ju dessutom lika stora eller större sensorer än många professionella videokameror.

Så helt svartvitt är det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...